Het kerkelijk jaar wordt ingedeeld in A B C jaar waarbij separaat de evangelisten Mattheus, Marcus, Lucas gelezen wordt. Waarom Johannes niet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
5.1K
Computoon
10 jaar geleden
De katholieke Kerk. Voor ieder jaar een lezingencyclus. In ieder jaar komen (de meeste) evangelielezingen uit het evangelie van de desbetreffende evangelist. Dit ligt vast voor iedere zondag. De oudtestamentische lezing is in samenhang daarmee gekozen. De andere Schriftlezing is gekozen uit het overige deel van het Nieuwe Testament en is min of meer doorlopend, zonder samenhang met het specifieke evangelie van een bepaalde zondag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij ons in de R.K. Kerk. En of het een A B of C cyclus schijnt weer met het jaartal te maken, en met een moeilijke berekening bepaalt. We zitten nu in de C cyclus.
Computoon
10 jaar geleden
Het is gelukkig niet zo ingewikkeld. Na ieder C-jaar volgt weer A en het jaar daarop weer B, enz. Met dit systeem is begonnen in 1969, daarvoor was er een jaarcyclus. Om te weten in 'welk' liturgisch jaar we zitten, kijken we voor het gemak naar Kerstmis (het liturgisch jaar begint met de Advent). Neeml de laatste 2 cijfers van het jaartal bij elkaar en deel dezet door 3. Komt daar een rond getal uit, dan is het een C-jaar, zoals 2012 dus. Het liturgisch jaar 2013-2014 is dan weer een A-jaar (Matteus) en 2014-2015 een B-jaar (Marcus). En aangezien15 deelbaar is door 3 is dat weer een Lucas-jaar.

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk om de reden dat het evangelie volgens Johannes niet tot de synoptische evangelieen behoort en de andere drie wel. Als je die naast elkaar legt zul je veel overeenkomsten tegenkomen. En is het ook mogelijk een bijpassend verhaal uit het Oude Testament te kiezen als eerste lezing, want die hebben altijd een verband met elkaar. Het evangelie volgens Johannes is heel anders van karakter en diepzinniger en voor velen dus moeilijker. Er staan weinig wonderverhalen in, ook niet de bekende geboorteverhalen maar wel probeert Johannes duidelijk te maken dat Jezus de Zoon van God en de Christus is. Het evangelie volgens Johannes wordt op verschillende momenten ieder jaar gelezen. Zo wordt in de dageraadsmis van Kerstmis de diepzinnige proloog (In den beginne was het Woord...) gelezen. Uiteraard vinden we wel de kern van ieder evangelie bij Johannes: de verhalen rond het lijden, sterven en verrijzen van Christus. Voor de gelovige is de boodschap in ieder evangelie dezelfde: het gaat om de navolging van Christus; jezelf geven uit liefde voor de ander voor het geluk van die ander en tot eer aan God.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel computoon.