Zou het verhaal van Mozes die door de zee loopt kunnen zijn afgeleid van een tsunami?

Bij een tsunami trekt de zee zich namelijk eerst ook terug. Daarom denk ik dat het een verklaring kan zijn voor dit toch wel bijzondere verhaal.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
2.4K

Het beste antwoord

Een tsunami wordt weleens als wetenschappelijke verklaring genoemd voor het terugtrekken van het water. Een vulkaanuitbarsting rond 1600 voor Christus wordt aan die verklaring gekoppeld. Het tijdsschema voor oversteken vlak voor een tsunami is wel erg strak, maar met een beetje hulp van boven... ;)

Simpelere verklaring wat mij betreft die ook wordt gegeven is dat er een vertaalfout in het spel is. Niet de Rode Zee, maar de Rietzee zou in dit geval zijn overgestoken. De Rietzee was een moerasachtig stuk land, waar de Israëlieten te voet makkelijk doorheen getrokken zouden kunnen hebben, en waar de Egyptenaren met hun rijtuigen in vast zouden kunnen zijn gelopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Niet helemaal onmogelijk dat het een tsunami was, maar de bijhorende aardbeving wordt dan in de bijbel niet genoemd? Bovendien duurt het terugtrekken van het water bij een tsunami maar kort, veel te kort om een heel volk + vee droogvoets naar de overkant van een zee te laten lopen.
Persoonlijk neem ik Exodus met een fikse korrel zout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dan moet je wel heel hard rennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn idee. Maar 100% onmogelijk is het niet, zeker niet als het verhaal teruggaat op een gebeurtenis die ERG anders was dan wat de bijbel - veel later en flinkt aangedikt - vertelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hele Joodse volk, uit een paar mensen?? Hoei!
Nou ja, Adam en Eva zijn ook ver gekomen met z'n tweetjes ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
900 zelfs. Nou ja, zie dan mijn eerste reactie.
Volgens mij heeft heel die exodus nooit plaatsgevonden, eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@martinm: een fikse korrel zeezout zeker :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Giga. Rodezeezout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahaha, nou iedereen denkt wel met me mee. Ik denk dat het antwoord van een vertaalfout wel logisch is. Neem de vertaalfout samen met de mondelinge overleveringen, en het feit dat dat volk best hard moest rennen als het een tsunami was.. Ik ben eruit. Volgende vraag, wat is nou het beste antwoord??
Kan heel goed zijn. Het is vast een ingrijpen van de natuur geweest. Er staat in de Bijbel dat er twee muren water naast het pad stonden. Volgens mij is dat niet zo in de bijbel.

Hier kan je meer info vinden:
http://www.wyattmuseum.com/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet bedenken dat de verhalen uit Exodus vooreerst via mondelinge overlevering zijn verteld en pas tijdens de Babylonische Ballingschap zijn opgetekend. Het waren verhalen van een volk dat meende elkaar voortdurend de grootheid van hun God voor te houden.
Het is best mogelijk, en het zal ook wel dat een groep Hebreeen vanuit Egypte zijn gevlucht door de woestijn. En misschien door een punt van Rode Zee zijn overgestoken. En het kan zo zijn dat de Hebreeen net met droge voeten overkwamen voordat de Egyptenaren door een golf werden weggespoeld. In de natuur gebeuren wel meer heel toevallige dingen die later een mythische lading hebben gekregen.
In ieder geval. De latere Joden (bewoners van Judea) hebben heel deze geschiedenis ervaren als een redding door hun God.
Ik denk niet dat je al te letterlijk met de verhalen moet omgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed nagedacht, en zeker mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het terugtrekken van het water is te kort (bij een tsunami) om Mozes en zijn volk een veilige overtocht te gunnen. Waarschijnlijker is dat dat de (ondiepe) zee werd weggeblazen door een valwind, dat de Rode Zee verkeerd vertaald is en dat het Riet Zee zou moeten zijn [een ondiep moerasachtig water] of dat het hele verhaal een verzonnen mythe is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Zou het verhaal van Mozes
die door de zee loopt
kunnen zijn afgeleid van een tsunami?"

Zou kunnen,
maar niemand kan dát bewijzen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het is een wonder van God.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, waarom een verklaring zoeken terwijl de bijbel gewoon aangeeft dat God een wonder deed. Het is jammer dat veel mensen denken dat de bijbel uit sprookjes bestaat. Maar dit is pertinent niet waar. Dat wat in de bijbel beschreven is is waarheid en historie, door de God van Israel geopenbaard aan de mens.