wat is de symbolische betekenis van maria binnen de rooms katholieke kerk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
9.6K

Antwoorden (3)

Maria wordt beschouwd als de moeder van Jezus Christus.
Symbolisch wordt ze ook beschouwd als een voorspreekster bij God.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maria heeft een zeer grote symbolisch zowel als letterlijke betekenis voor het christelijke geloof, zoals dat door de Rooms Katholieke Kerk beleden wordt.
Ik vind het heel balangrijk om eerst benadrukken dt daar rol niet alleen symbolisch is, maar ook letterlijk. Ze is de Moeder van onze Heer Jezus Christus, zij heeft Hem gebaard die de Redder van de wereld is, zij heeft Hem verzorgd en bijgestaan, zelf op zijn allermoeilijkste momenten toen Hij aan het kruis hing.
Maar wat de symbolische betekenis betreft het volgende. In Genesis wordt verteld over het paradijs en de zondeval van de eerste mens. In die zondeval ging Eva (de vrouw) voorop, zei luisterde naar de duivel en gaf de vrucht ook aan haar man. Dan geeft God de moederbelofte waarin staat: "Ik zal vijandschap wekken tussen u en de vrouw, Tussen uw kroost en haar kroost; Dit zal u de kop verpletteren, Maar gij zult loeren naar zijn hiel." Het is heel opmerkelijk dat hier gesproken wordt van HAAR kroost, en niet van ZIJN kroost, dat was in die tijd heel ongebruikelijk. Er komt dus een strijd tussen het kroost van de slang (duivel) en dat van de vrouw. En wie is nu die vrouw? Dat is een voorafbeelding van Maria. In Open. 12 zie je de vervulling hiervan. In vers 13 staat dat de draak (Satan) krijg voert tegen de vrouw (Maria) en daarna (vers 17) tegen haar zaad die de geboden van God bewaren (de gelovigen). De Bijbel begint en eindigt dus met de Satan die strijd voert tegen de vrouw en haar kroost.
In de geboorte van Jezus zie je Genesis terugkomen. Eva is immers geboren uit een man, wat heel vreemd is, ieder mens wordt immers uit een vrouw geboren. En Eva is geboren uit een man zonder tussenkomst van een vrouw. Eva werd ongehoorzaam en luisterde naar de duivel.
Bij Maria is alles omgekeerd. Jezus werd uit Maria geboren, zonder tussenkomst van een man, ze was nog maagd. En Maria was wel gehoorzaam en luisterde alleen maar naar God. Zo zie je dat Adam gezondigd heeft en voor hem in de plaats komt de tweede Adam, Jezus. En Eva heeft gezondigd en voor haar komt de tweede Eva, Maria. Zo werken die twee samen in de verlossing van de wereld.
Hieruit worden zeer veel symbolieken gehaald. Maria is dochter van God, ze is in die zin een kind van God, zoals alle gelovigen, maar zij is de eerst en meest voornaamste onder de gelovigen. En ze is de Moeder van God, omdat uit haar de Zoon van God geboren is. En ze is de bruid van God de Heilige Geest die over haar kwam. Ze is het symbool van de Kerk, onze Moeder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Satan de slang zal inderdaad door Jezus in de kop vernietigd worden.
satan bracht Jezus als het ware een hielwond toe in de zin dat het een tijdelijke slag werd toegebracht toen hij stierf aan de martelpaal. maar satan en zijn demonen zullen definitief vernietigd worden. De „vrouw” in deze profetie van God was niet de zondares Eva of de joodse maagd Maria, maar Gods met een vrouw te vergelijken hemelse organisatie, die uit heilige geestelijke schepselen bestaat. Uit deze organisatie kwam Gods eniggeboren Zoon om hier op aarde als de beloofde Messías te dienen. — Vergelijk Galáten 4:25, 26. (Galaten 4:26) Het Jeruzalem dat boven is, is vrij, en dat is onze moeder. Ik zal vijandschap stellen tussen u en de vrouw [het hemelse deel van Gods organisatie] en tussen uw zaad en haar zaad. Hij [Jezus Christus] zal u [satan] in de kop vermorzelen en gij zult hem in de hiel vermorzelen”
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze vrouw staat inderdaad ook symbool voor de Kerk, maar tevens voor de H. Maria, zij is immers degene die Jezus gebaard heeft.