Godslaster?

Zodra ik in de kerk of in een interview met de EO stel dat God niet bestaat, man, de wereld is te klein... "Godslaster", hoe haal ik het in m'n hoofd!

Waarom moeten wij -niet- gelovigen wèl respect opbrengen voor mensen die graag willen geloven in dat mistige poppetje God, maar andersom niet..

Kunnen we niet 1 lekker bekkend woord bedenken waar we gelovigen mee om de oren kunnen slaan?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Hoi eva, als god wel bestaat moet hij een ongelooflijke klap voor zijn harses hebben omdat hij er zo'n teringzooi van heeft gemaakt, maar wees gerust, god bestaat NIET, moeder natuur daarentegen bestaat WEL, je mag moeder natuur ook god noemen of allah of wat anders, maakt moeder natuur helemaal niets uit.

Overigens is geloven bedacht door mensen en niet door moeder natuur, daarom geloven dieren ook niet
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Gelovigen hebben toch respect voor ongelovigen? Ik tenminste wel. Ik sta er alleen van te kijken dat gelovigen jou zo irriteren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat gelovigen zoals HT het zo mooi zei, een monopoly op de werkelijkheid hebben en daarom hunzelf boven een ander die niet gelooft in hun god stelt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk niet dat je het zo zwart wit moet zien! De meeste mensen die in God (of Allah, of wie dan ook) geloven, hebben geen twijfels. Ze GELOVEN, lees het woord eens letterlijk. Dat er voor hen geen twijfel mogelijk is over het bestaan van een God, wil niet zeggen dat ze jou niet respecteren toch? Het is toch prachtig dat er mensen zijn die hoop, vreugde en geluk halen uit hun geloof? Ik snap niet dat je daar zo moeilijk over doet...
De vraag die je stelde vind ik overigens geen godslastering (ben zelf ook niet gelovig) maar de zin die je erna plaatst ("mistige poppetje") vind ik wel een beetje respectloos! Stel ik jou de vraag: Stel dat God wel bestaat?!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heb het ergens anders ook al gezegd, we hebben een beginsel in onze maatschappij dat "wie stelt moet bewijzen". Tot het moment dat men bewijst dat God bestaat, is het wat mij betreft flauwekul. Laat niet onverlet dat ik iedereen respecteer, zelfs mensen met onbenullige gedachten. Uiteraard was de toevoeging "mistig poppetje" provocerend bedoeld om de discussie op gang te krijgen (en niet om te beledigen!) Groet,
Peter
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Twijfel is een aspect van het geloven. Pas als het Weten in de plaats komt van geloven wordt alle twijfel weggenomen
Beetje afhankelijk van welke kerk je binnenloopt denk ik.
Wat ik merk is dat je tegenwoordig maar beter niet kunt zeggen dat je geloofd omdat dat juist slecht valt.
En vaak mensen die (zeggen) in niets (te) geloven, atheisten, zijn erg agressief in het verkondigen van hun geloof en menen dat zij nu de waarheid in pacht hebben.

Lullig dat we geen van allen echt bewijs ergens voor hebben...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gelovigen zijn gewoon een beetje vreemd soms, niet allemaal (zeker niet) maar een deel ervan zeker wel. kijk bijvoorbeeld naar de film religulous. Daar word erg goed weergegeven hoe veel smoezen gelovigen blijven bedenken voor hun eigen geloof in dat mistige poppetje genaamd god.
het woord weet ik zo snel niet, maar ik kom er nog wel op (A)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eens met Guidance: zichtbaarheid van berichten is soms traag, dat kan iedereen na 1 antwoord zelf gegeven hebbende constateren, dus Junoo is ietsiepietsie voorbarig geweest...
'Vloeken in de kerk' is dan ook niet zo handig om te doen ;-) Als ik in de zendo een persoon zou treffen die op een ongepast ogenblik het boeddhisme aan de kaak zou stellen of de grondbeginselen belachelijk zou maken, zou ik dat niet willen dulden. Maar voor alles is een tijd en plaats. Zitten we in de kroeg of wandelen we ergens of nemen we thee of koffie op een terrasje in de zon, dan is alles bespreekbaar. Ook mijn religie.

Ik denk dat het met (het merendeel van de) christenen niet veel anders zal zijn. Als een gelovige in de kerk is, is z/hij daar voor contemplatie. Een moment van bezinning, een moment waarop z/hij volledig uitdrukking kan geven aan een persoonlijke religieuze beleving. Om dan in een discussie je geloof te moeten gaan verdedigen, daar zou ik behoorlijk kribbig van worden.

Hoe het zit met een interview bij de EO, dat weet ik niet. Ik heb die ervaring niet en ik zie EO te weinig om daar een mening over te kunnen vormen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik bedoelde dat uiteraard "bij wijze van": ik respecteer iedereen, ook buiten de geloofsruimte en zelfs in het cafe. Overigens: neem 'ns de proef op de som en zeg 'ns tegen een gelovige dat zijn god niet bestaat (ook al meen je het niet).... Leiden is in last kan ik je vertellen!
Ik denk dat je met mistig poppetje wel op een goed spoor zit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geloof niet dat anderen dat helemaal met ons eens zijn:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee maar ja als de vraag je niet aanstaat moet je het antwoord niet lezen.
Laster geeft aan dat je lasterlijk (onjuist, on gegrond) uitlatingen doet over iemand of iets. In dit geval iets, aangezien God geen persoon is. Laster is ook uitsluitend aanwijsbaar als een persoon erop wijst EN kan bewijzen dat de gedane uitspraak onjuist is. Met andere woorden Juridisch weerlegbaar.

Met andere woorden, aangezien het niet te bewijzen is dat een god wel bestaat, kan het zeggen dat een god niet bestaat niet lasterlijk zijn. Het kan wel lasterlijk zijn voor een persoon, maar zeggen dat hij wel bestaat kan weer lasterlijk zijn voor een ander.

Om een woord te bouwen dat als 'wapen' kan worden gebruikt, kun je kiezen voor een vergelijkbare samenstelling:
Egolaster, existentielaster, etc etc. Maar ja, Godslaster is zo veel gebruikt omdat het zo makkelijk klinkt.

Al met al, is het belangrijk om het gebruik van Godslaster los te zien van 'religie' en toe te bedelen aan een stroming: 'Christenen', 'Islamieten', 'Katholieken', etc.

Mijn persoonlijke 'religie' ziet het namelijk als 'Antik' als men beweert dat iets niet bewijsbaar als feit wordt bepaald en waarbij ik als individue wordt aangevallen of mij iets wordt opgedrongen: Anti - Ik / Anti - Ego / Anti - Perso.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
iets met tenen en lang
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je meent dat Dat wat je verstand niet vatten kan, niet bestaat, ben je niet wijzer dan die gelovigen die je belachelijk wilt maken. Ieder Godsbegrip is een mentale contructie die aan veranderingen onderhevig is, en die te weerleggen is.
Zodra het geloven in God plaats heeft gemaakt voor een een Weten, dan is je probleem opgelost.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dus ik moet alles van iedereen geloven, inclusief datgene wat niet objectief toetsbaar verklaard kan worden? Nou, lekker dan. Mijn buurvrouw zegt namelijk dat er marsmannetjes in haar hoofd zitten en een vage bekende beweert dat er 's nachts hele groepen mieren zijn grote teen in kruipen... Ik wil gelovigen overigens in het geheel niet belachelijk maken, maar ik wil graag respect van gelovigen als IK stel dat God niet bestaat. Andersom respecteer ik het namelijk wel!