kan een jehovah's getuige leerkracht in het basisonderwijs zijn/worden?

Als jg geen sint,kerst en verjaardagen vieren. lijkt het mij lastig om dit beroep te kiezen. klopt dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
3.1K

Het beste antwoord

In theorie mag het niet uitmaken welk geloof iemand heeft. Wel is het in de praktijk de vraag of het uberhaubt wenselijk is (voor beide partijen). Voor een school is het niet fijn om ieder jaar in een conflictsituatie te komen. Dit geldt ook voor de andere partij.
Daarnaast is een basisschool meer dan kinderen leren hoe je moet lezen of schrijven. Het is ook een opvoedkundige instantie. Levensleer hoort daar op zich niet bij maar wel tradities en normen en waarden van de samenleving. En daar wringt de schoen: een jehovah's getuige kan dat niet uitdragen zonder in conflict te komen. Het lijkt me dus voor hen niet wenselijk om les te geven op een basisschool. Op de middelbare school is het echter een ander verhaal. Aangezien het daar draait om specialisatie en puur om lesgeven en minder om levensbeschouwing hoeft daar geen conflictsituatie te ontstaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op zich mag niemand worden uitgesloten vanwege levensbeschouwelijke zaken. Wel kan de school eisen dat je je geloof niet actief uitdraagt. Dus op een openbare school doet het er in wezen niet toe of je katholiek, protestant, moslim of Jehova's getuige bent, zolang je niet begint de kinderen te bekeren, of andere zaken vanuit je overtuiging oplegt. Je mag als Jehova's getuige bijvoorbeeld niet zomaar zeggen dat bloedtransfusies tegen de wil van God zijn. Het is aan de ouders van de kinderen te bepalen wat ze hun kind willen meegeven. Op een Katholieke school mag je wel als katholiek beginselen van je geloof overbrengen, omdat dat past bij het in dit voorbeeld katholieke onderwijs. Bovendien weten de ouders dat dat onderdeel is van de signatuur van de school. Als ze daar bezwaren tegen hebben hadden ze hun kind op een andere school moeten plaatsen. De vraag is of het praktisch is vol te houden. Jehova's getuigen hebben (overigens zoals iedere gelovige) de plicht hun geloof over te dragen. Jehova's getuigen nemen die plicht serieuzer dan veel andere Christenen. Ze moeten dat doen. Het niet te doen is strijdig met hun eigen overtuiging en het wordt daarom moeilijk om Jehova's getuige je mond te houden op de school waar je les geeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op zich is het volledig juist wat je zegt. Maar wat als de juf die JG is, en de opdracht krijgt, met de klas het sinterklaasfeest, kerst, pasen, karnaval, halloween etc te vieren ? Als JG zal zij weigeren dit te doen. Tegenwoordig zijn deze feesten helemaal ingeburgert in scholen
dat de directie waarschijnlijk geen uitzondeing zal maken voor die éne klas waarvan de leraar/es JG is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk ook dat dit heel lastig wordt inderdaad. Ik denk dat het ook van de soort school afhangt. Ken genoeg leerkrachten die echt geen halloween gaan vieren en waar ook de kerstman en paashaas niet op kleurplaten voorbij komen, maar dat zijn dan veelal christelijke scholen. Ik denk dat hier geldt; voor je op een school gaat werken kun je je het beste op de hoogte brengen van de gewoonten daar, en daar dien je je dan (mits redelijk) te houden.
Kun je dat niet, dan hoor je denk ik niet op die school.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarschijnlijk kreeg je een mail,dat er was gereageerd op jouw antwoord. Als je de reactie kunt lezen op je,mail,zou je deze ook moeten kunnen terugvinden. (normaal) of de reactie moet verwijderd zijn door de mods. ???
Ik ken zelf iemand die Getuige is en werkt in het onderwijs. Het levert voor haar geen problemen op. Ze werkt dan ook met leerlingen die op een leeftijd zijn dat je geen Sinterklaas of kerst liedjes meer gaat zingen.
Maar ik kan me voorstellen dat voor bepaalde vakken het problemen zou kunnen geven. Als bijvoorbeeld in de lesstof in de schoolboeken zoals bij bijvoorbeeld een vak als levensbeschouwing in strijd is met wat je net in de bijbel gelezen heb, ga je dat natuurlijk niet je klas leren.

Maar er zijn voldoende vakken die wel uitgevoerd kunnen worden.