Zijn er ooit geloven geschrapt?

dat een geloof niet meer geloofd werd en dat van de lijst van geloven is gegaan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.7K

Het beste antwoord

Uiteraard. Hoeveel volgelingen heeft bijvoorbeeld Heaven's Gate nog? Of de Orde van de Zonnetempel? Of de People's Temple? Of de Branch Davidians?

In hoeverre worden volgelingen van Thor, Zeus, Jupiter, en Ra nog daadwerkelijk als zodanig erkend?

En ook de nog overlevende groepen van tegenwoordig zouden niet meer herkend worden door hun voorlopers - en hun voorlopers waarschijnlijk niet als zodanig erkend door de nakomelingen, als zij nu hetzelfde oorspronkelijke gedachtegoed erop na zouden houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

De grote wereldreligies bestaan nog allemaal, maar er zijn heel wat afscheidingen en sekstes gekomen en gegaan en dat zal altijd wel zo blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jawel kleine geloven in de protestantse kring,bij de katholieken uiteraard niet die hebben maar 1 stroming

ds paul had vele volgelingen doch toen hij stierf was de stroming verdwenen

ook ger.gem .in ned buiten verband is verdwenen

van andere geloven moet je bij een ander zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een goed idee zeg...
Wordt wel tijd ervoor...om gewelddadige Geloven van de lijst af te halen..blijft er dan nog wel wat over..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de katholieke kerk kun je door middel van een brief je laten schrappen uit de dooplijsten. Maar meer kun je ook niet doen. Tenslotte is geloof geen kwestie van registratie maar van een innerlijke overtuiging in een hoger wezen. Dus enige nuancering is nodig : er zijn heel veel gelovigen die er absoluut niet aan denken om geschrapt te worden want voor hun staat religie gelijk met traditie en sociale integratie.(doopsel, huwelijk, begrafenis)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jazeker het polyteisthische geloof van de oude grieken word niet meer aangehangen

Griekse mythologie

De Griekse mythologie is letterlijk de kennis van de Griekse mythen en sagen. Dit zijn verhalen over goden, halfgoden en de interactie tussen goden en mensen. De mythologie geeft verklaringen voor het ontstaan van de wereld, de hemellichamen, de mensen, de goden, het kwaad en ziekten, natuurverschijnselen en de oerelementen aarde, water, vuur en lucht. Ze vormde de basis van het geloven en denken van de oude Grieken. Van hen is bekend dat zij pogingen hebben ondernomen om de gekende mythen uit eigen cultuur en omgeving te systematiseren en in een nieuw jasje te steken. Daarbij werden stambomen van de gekende goden en mythische wezens opgesteld[1], werden oudere godheden, soms uit andere culturen zoals Anatolië en het oude Mesopotamië en Egypte, mee opgenomen en ingepast, werden ook nieuwe mythen gecreëerd om dergelijke inpassingen te verklaren. Ook oude bijna vergeten historische gebeurtenissen werden tot mythe verheven, zoals die van de Amazonen, of werden in mythevorm overgeleverd. Daardoor kreeg de mythologie in het algemeen een vernieuwde verschijningsvorm, werd zij zeer uitgebreid en bovendien erg complex.
Polytheïstisch
De Grieken geloofden dat er veel verschillende goden en andere mythische wezens bestonden. Zij waren dus polytheïstisch (poly = veel en theos = god) en vereerden een pantheon aan goden en godinnen. Dit polytheïsme heeft onder andere als oorzaak dat veel plaatselijke culten werden verenigd tot één panhelleense godsdienst, zoals dat ook het geval was met de Egyptische mythologie. De godenverhalen werden mondeling overgeleverd, wat waarschijnlijk de reden is dat er hier en daar plaatselijke varianten en tegenstrijdige feiten opduiken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Griekse_mythologie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie hier hoeveel goden we bedacht hebben in de afgelopen millennia . Je kunt zelf wel inschatten in hoeveel ervan we niet meer geloven...

http://www.godchecker.com/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk aan Lou de Palingboer hij preekte dat hij het opstandingslichaam was van Christus en onsterfelijk was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste geloven worden niet 'geschrapt'. Wie zou dat moeten doen?
De meeste geloven overkomt hetzelfde als diersoorten in de evolutie: ze ontstaan uit afwijkingen van hun voorgangers, planten zich alleen nog onderling voort, raken gespecialiseerd en sterven uiteindelijk uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Genoeg,
De Romeinse, Griekse en Germaanse goden .....
De Manicheeërs ....
... allemaal gewogen en moreel te licht bevonden ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het geloof is uit onze geest geschrapt. We zijn de slavernij ontworsteld. Lang leven de geestelijke vrijheid.
Zij kwam uit een gezin van 11 kinderen en katholiek opgevoed. Ik uit het noorden en niet gelovig opgevoed.
Al snel bleek dat ik niet de juiste partner was omdat ik niet katholiek was. Overigens is dit altijd door haar ouders ontkend, maar er kon geen andere reden zijn. Ik had een goede opleiding, had werk en zag er goed uit. Het eerste huichelen was begonnen. Ik zal je onthouden wat we allemaal hebben moeten meemaken tijdens onze verkeringstijd, maar het was verre van leuk. Maar onze liefde en sterke wil heeft die periode overleefd.
In mijn familie werd het katholieke meisje met warmte ontvangen en mijn vriendin ondervond toen hoe het er in een niet gelovig gezin aan toe ging. Geen vooroordelen, wel respect, welkom en warme opvang in moeilijke tijden. En vooral geen huichelarij en schone schijn ophouden.
Door onze negatieve ervaringen bij haar thuis en de totaal andere ervaringen bij haar schoonouders, nam mijn vriendin steeds meer afstand niet zo zeer van haar geloof, maar wel van de kerk. Aan die laatste begon ze steeds meer een hekel te krijgen. De pastoor die met alle egards thuis werd ontvangen (cognacje, sigaartje) en ter sluiks informeerde of er nog nieuwe kindertjes op komst waren (er waren er pas 11) en ondertussen mijn vriendin onder haar rok greep. Geen sexuele voorlichting, maar wel dicteren wanneer en hoe je sex mocht hebben. Na ons huwelijk heeft dit proces zich verder doorontwikkeld en ging ze steeds minder naar de kerk. Overigens, als zij naar de kerk ging, vergezelde ik haar altijd. Onze kinderen zijn niet kerkelijk opgevoed maar als ze op volwassen leeftijd menen toch een geloof te moeten aannemen, zal ik ze dit niet ontraden.
Het ironische wil dat alle zusters (op een na) van mijn vrouw over de jaren zijn gescheiden van hun meestal katholieke echtegenoot en dat ik nu de “beste” schoonzoon ben. Echter over de nare toestanden tijdens onze verkeringstijd is nooit meer gesproken en dat blijft hangen.
Mijn vrouw en ik zijn inmiddels 44 jaar gelukkig getrouwd en we zouden het zo weer over doen als we voor die keus zouden komen te staan onder het motto “liefde overwint alles”. Beide zijn we atheïst geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn religies verdwenen. Zo geloofden de oude Romeinen en Grieken in meerdere goden zoals Wodan, Donar, Freija en Zeus. Die religie is niet geschrapt, maar verdwenen.

Religies kunnen verdwijnen omdat niemand er meer in gelooft. Maar echt zorgen moeten we ons pas maken als er nieuwe religies bij komen. Dat zou namelijk betekenen dat we het al die tijd fout hebben gehad ;-(