Mijn vriend en ik willen niet voor de kerk trouwen, maar wel een zegen krijgen. Is dit mogelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
6.2K

Het beste antwoord

Dat ligt aan het kerkgenootschap.
In de Rooms Katholieke kerk is het huwelijk een sacrament en is er dus een duidelijk onderscheid tussen een 'echte' dienst (met sacrament van het huwelijk) en alleen een zegen krijgen.
In de protestantse kerken is het geen sacrament en aangezien de kerk geen inzegening mag organiseren als het stel niet al voor de wet getrouwd is, is er geen sprake van 'voor de kerk trouwen'.
In de Protestantse Kerk Nederland (PKN) zul je wel een voorganger kunnen vinden die het principe 'u vraagt, wij draaien' hanteert. Wel zingen, niet zingen, ringen wisselen of niet, uit de bijbel lezen of niet, alles kan als je de voorganger weet te vinden. Sommigen adverteren ermee op internet.
In de 'orthodoxere kerken' denk ik dat de dominees geen los verkrijgbare zegen uitdelen, als je niet verder betrokken bent bij de gemeente.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

mogelijk dat u in samenspraak en overleg met een priester een zegen kunt regelen. tegenwoordig is veel mogelijk. ik wens u veel heil en zegen toe!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Feitelijk is dat wat er altijd gebeurt.
Je trouwt voor de wet en daarna wordt het huwelijk ingezegend in de kerk. Het huwelijk in de kerk is niet rechtsgeldig (in Nederland althans) zonder huwelijk voor de wet.
En je kunt zelf overleggen of je om de inzegeninge een hele dienst houdt of niet. Meestal gebeurt dat wel, maar als jullie alleen het deel van de inzegening willen, zal dat in de meeste gevallen kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit vind ik het beste antwoord. +
Tuurlijk is mogelijk om een zegen te krijgen zonder voor de kerk te trouwen. kijk maar op freelance.nl daar staan veel freelance priesters op die jullie ook via skype kan zegenen.
vandaag de dag is veel mogelijk ( is echt geen geintje)

veel geluk toegewenst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een inzegening voor je huwelijk wilt, maar niet voor de kerk wil trouwen, zou je eens op internet kunnen speuren. Of er mensen bij jou in de buurt zitten die ook huwelijken zegenen buiten de kerk om.
Vind het herkenbaar, ik ga binnenkort ok trouwen en zit met hetzelfde. Als je iemand hebt gevonden kun je er een gesprek mee aangaan zodat je weet dat deze persoon ook bij jullie past.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dit is mogelijk.Èen en andere hangt idd. wel van je kerkgemeenschap af. Bij een katholieke kerk is dit waarschijnlijk moeilijk te bewerkstelligen.
Wegens een gebrek aan financien zijn wij destijds getrouwd buiten de kerk. Wij hebben daarna de zegen mogen ontvangen van onze pastor(Baptistische kerk). Wij hebben daar nooit spijt van gehad en zijn tot op heden nog gelukkig getrouwd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een zegen vraag je volgens mij aan iemand die iets belangrijks vertegenwoordigt voor je, zoals een gedachtegoed, een levenswijze, spiritualiteit, goedkeuring van de familie. Je kunt dus in principe aan iedereen 'die iets voor je betekent' een zegen vragen.

Als het om een kerkelijke zegen gaat, zul je dat aan de geestelijke moeten vragen. Die zal waarschijnlijk wel willen weten of jullie ook van plan zijn om je te houden aan de voorschriften van zijn club, voordat hij daadwerkelijk een zegen wil geven. Als je niet van plan bent om jezelf aan de voorschriften te houden, is het vragen van de zegen op z'n zachtst gezegd een tikje hypocriet.