Hoe kan Mozes een profeet zijn voor zowel de Joden als de Arabische gemeenschap?

Dit omdat volgens de bijbel Ismaël en Izaäk (en hun nakomelingen) ruim VOOR de komst van de wet (gegeven op de berg Horeb/Sinaï) al uit elkaar waren gegaan en geen contacten meer met elkaar onderhielden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Dit is heel goed opgemerkt.

De Bijbel zegt dat de belofte van Abraham via Izak en Jacob verloopt.
Later via David, Salomo tot aan Christus.
Maar Mijn verbond zal Ik met Izak oprichten, die u Sara op deze gezette tijd in het andere jaar baren zal” (Gen. 17:19).
want in Izak zal uw zaad genoemd worden. Doch Ik zal ook de zoon van deze dienstmaagd tot een volk stellen, omdat hij uw zaad is” (Gen. 21:12).

Paulus gaat hier in zijn brief aan de Galaten op in: “Die van de slavin was naar het vlees verwekt, doch die van de vrije door de belofte” (Gal. 4:23).
Ismaël is volgens hem geboren ‘uit het vlees’, Izak daarentegen is ‘uit de Geest’

Toch werd Ismael ook gezegend Gen 21 vers 17
17 En God hoorde de stem van de jongen, en de Engel Gods riep van de hemel tot Hagar en zeide tot haar: Wat deert u, Hagar? Vrees niet, want God heeft naar de stem van de jongen gehoord, daar waar hij is. 18 Sta op, neem de jongen op, en houd hem vast met uw hand, want Ik zal hem tot een groot volk stellen

Omstreeks het jaar 570 werd Mohammed geboren, een afstammeling van Ismaël.
Zijn openbaringen waren volgens hem alleen maar een bevestiging van de Tora en het Evangelie. Hij erkende alle profeten uit de Bijbel en nog velen uit de Arabische geschiedenis. Zelf was hij de laatste. Na hem zou er tot aan de dag des oordeels geen profeet meer opstaan.

De openbaringen van Mohamed zijn echter deels in strijd met de Bijbel.
Zo zou bijvoorbeeld Jezus Chritus ( Isa ) niet aan het kruis gestorven zijn, maar Judas.
Dit is ook het geval met de belofte via Izak, deze zou volgens Mohamemed aan Ismael toebehoren als oudste zoon.
de Koran leert ook dat Abraham Ismaël wilde offeren (Soera 37:99-113).

Toegevoegd na 3 minuten:
De Koran is in de kern in strijd met het evangelie dat Christus voor onze zonden aan het kruis is gestrorven.