Waarom besprenkelen zoveel christelijke kerken babies, terwijl in de Bijbel alleen volwassenen ondergedompeld worden in veel water?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
2K

Antwoorden (6)

Er zijn binnen het christelijk geloof een aantal verschillende stromingen.

Katholieken geloven dat mensen niet in de hemel kunnen komen tenzij ze gedoopt zijn. Tot een paar jaar geleden werd dit ook doorgetrokken naar babies. Dus een kind wat bij de geboorte sterft gaat naar het voorgeborchte van de hel. Vandaar dat het zaak is je baby zo snel mogelijk te laten dopen na de geboorte.

Andere christelijke stromingen zien het als een keuze die een volwassenen moet maken waarin hij laat zien zelf voor het geloof te kiezen. En deze worden dus pas later gedoopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://209.85.229.132/search?q=cache:r40KZ4JabRsJ:www.vkblog.nl/bericht/79011/Paus_beslist:_ongedoopte_baby%255C%27s_gaan_naar_de_hemel+babies+dopen+paus&cd=5&hl=en&ct=clnk&gl=uk&lr=lang_nl Sinds 2006 is dit niet meer het geval. De paus heeft besloten dat iedereen onder de 6 ongedoopt toch naar de hemel mag. Het was inderdaad een heel erg raar stukje geloof.
De doop is volgens mij dat het kindje opgenomen word in de gemeente van God en vooral dat de ouders beloven het kindje op te voeden met hun geloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de halve bijbel is anders gemaakt door de mensen. omdat ze denken het beter te weten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@bq24, helemaal met je eens, mensen hebben hun eigen
rituelen gemaakt.
Daarom zijn er ook zoveel verschillen, de een vind dat je de bijbel letterlijk moet nemen dan ander 'vertaald' hem naar deze tijd en dat gebeurt al 2000 jaar zo.
"wijze' mannen buigen zich over de inhoud en geven er hun eigen draai aan.
Communie in de RK kerk, belijdenis in de protestante kerk allemaal verschillende opvattingen uit hetzelfde boek.
Omdat in de tijd dat het doopritueel ontstond (oorsprong is het joodse rituele bad) alleen volwassenen werden gedoopt.
Het dopen van babies is een veel latere ontwikkeling, waar over veel gesteggel is geweest.
Er zijn nog steeds kerken waar volwassenen bij de doop kopje onder gaan. Bijvoorbeeld de 7e dags adventisten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ALs je een baby laat dopen geef je daarmee aan als ouder dat je het christelijk geloof erkend en je kind met dit geloof zal opvoeden. Met het water vraag je daarbij de zegen van God en van de gemeente (de mensen die tot die kerk behoren). Als je als (jong)volwassene het christelijk geloof wilt erkennen dan doe je belijdenis. Je gaat dan een aantal avonden op een soort cursus en gaat dan later in de kerk, ten overstaan van de hele gemeente, de geloof erkennen (belijdenins doen). Op dat moment ben je belijdend lid,,, en daarvoor dooplid. Overigens hoef je niet gedoopt te zijn, of belijdenis te hebben gedaan om tot een kerk te behoren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen dienen niet gedoopt te worden.Deze zijn geheiligd door de gelovige ouder.

Wanneer men volwassen wordt,of genoeg begrip heeft wat een christelijke levenshouding inhoud kan men zich laten dopen.Dit doet men dan door een volledige onderdompeling daar dit zelf een duidelijk symbool is van een oude persoonlijkheid afleggen ,en een nieuwe aandoen.

De christelijke waterdoop is een uiterlijk symbool waardoor te kennen wordt gegeven dat de dopeling zich door bemiddeling van Jezus Christus volledig, zonder voorbehoud en onvoorwaardelijk heeft opgedragen om de wil van God te doen.

Het in de Bijbel met ’dopen’ vertaalde baptizo betekent volgens een lexicon „indompelen, onderdompelen” (A Greek-English Lexicon, door Liddell en Scott). Wat de Bijbel over de doop zegt, stemt met deze definitie overeen. In Johannes 3:23 staat: „Johannes doopte ook, in Enon bij Salim, omdat daar een grote hoeveelheid water was.” En het verslag over Jezus’ doop vermeldt: „Toen hij uit het water opkwam, zag hij de hemelen vaneengaan” (Mark. 1:9, 10). Ware christenen laten zich bij hun doop dus terecht volledig in water onderdompelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Scherp opgemerkt, en je hebt helemaal gelijk.
De mens staat steeds verder af van de oorspronkelijke boodschap van de bijbel.
Dogma"s overheersen, en angst wordt gebracht inplaats van de boodschap van liefde.
Een mens wordt pas gedoopt als het zijn keus is om voor God te leven.
Dus bij volle verstand.
Een baby kan die keuze nog niet maken.