Omdat Mozes het Joodse volk uit de onderdrukking en slavernij van Egypte heeft geleid naar het Beloofde Land. Dat wordt tot op de dag vandaag gevierd door de joden (Pesach).
Computoon
10 jaar geleden
Mozes heeft de eerste vijf boeken (de Pentateuch) van het oude testament geschreven volgens de overlevering. Hij heeft het volk Israël uit Egypte geleid, hen door de woestijn naar het beloofde land Kanaän gebracht en tijdens die reis heeft hij de wetten van God gekregen en aan het volk gegeven.

Hij was dus een belangrijk bevrijder en leider. Daarnaast stond hij in contact met God. Voor de normale Israëliet/Jood was dit niet mogelijk. Met Mozes als tussenpersoon wel.

Verder staat Mozes symbool voor de bevrijder die de Joden nog verwachten. De Messias. Voor de Christenen is dit Jezus.