Wat is er anders bij de katholieken dan protestanten als het gaat om seksualiteit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
4.4K

Antwoorden (5)

Een groot verschil is het wel/niet verplichten van het celibaat. Celibaat houdt in het bewust kiezen ongehuwd te blijven en dus vrij te zijn van seksuele handelingen.

Priesters binnen de Latijnse Kerk (Katholieke Kerk) dienen zich strikt aan het celibaat te houden. Binnen de Kerken der reformatie (Protestanten, Anglicanen en vrij-katholieken) is dit niet het geval.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt me inderdaad het belangrijkste verschil. Ik ben zelf protestants en heb een katholieke schoonzus. In persoonlijke omgang met seksualiteit is er voorzover ik weet geen verschil.
Er is geen verschil met sexualiteit tussen de verschillende gelovigen ,de verschillen bestaan in wat er in naam van de sekte (Geloof) voorgeschreven word . De beleving van sexualiteit is achter de deuren van de eventuele slaapkamer tussen alle geloven hetzelfde. Bij elk geloof zijn er de Hetero, Homo ,en andezinse seksuele voorkeuren, onafhankelijk wat de richtlijnen van en voor de gelovige ook mogen verbieden of voorschrijven.
Sexualiteit en geloof hebben dus niets met elkaar tr maken .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is moeilijk te zeggen wat die verschillen zijn, omdat er heel veel verschillende soorten protestantse kerken zijn. Maar hier een overzicht van de meest voorkomende verschillen:
- Celibaat. Priesters en bisschoppen moeten celibatair leven. Een priester wijdt zich volledig aan God en is volledig op hem gericht, terwijl een getrouwd iemand zijn aandacht verdelen moet. Dicht bij God leven betekent afzien van geslachtsgemeenschap (1 Kor. 7).
- Er is een directe relatie tussen geslachtsgemeenschap en voortplanting. Het doel van geslachtsgemeenschap is voortplanting.
- Het Huwelijk is een levenslang verbond (contract) dat niet verbroken kan worden, ben je eenmaal getrouwd mag je dus niet nogmaals trouwen.
- Omdat geslachtsgemeenschap bedoeld is voor voortplanting is het niet toegestaan anticonceptie te gebruiken. NFP (natuurlijk anticonceptie) is alleen toegestaan bij ernstige redenen, zoals armoede, oorlog, ernstige ziekte etc.
- Een zwangerschap mag nooit afgebroken worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De eerste - is een duidelijk verschil. Ik vraag mij af of de overige -'s wel een verschil tussen katholiek en protestant zijn. De RK is mordicus tegen voorbehoedsmiddelen en abortus. Ik kan mij niet voorstellen dat het bij de (strengere?) protestanten anders is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De visie op het huwelijk is echt anders, in bijv. de Westminster confessie (protestantse belijdenis) staat dat het huwelijk verbroken wordt door overspel, het is dus niet altijd een levenslang verbond.
Over het punt van anticonceptie hebben protestanten niets vastgelegd, maar er zijn nog maar weinig mensen die er tegen zijn. Voor katholieken is dit een leerpunt wat door Rome zo vastgelegd is en dat nooit zal veranderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan mij haast niet voorstellen dat bijvoorbeeld in de bijbelbelt men niet tegen het gebruik van voorbehoedmiddelen is maar wel tegen inentten. Ik denk inmiddels dat het niet gegeneraliseerd kan worden omdat, als variant op een uitspraak van Maxima, de katholiek en de protestantniet bestaat.
In basis is de liefde tussen mensen en de daaruit voortkomende seksuele handelingen voor iedereen gelijk. Alleen de wijze waarop daar invulling aan wordt gegeven is anders. De een doet alleen missionaris, de ander doet iets "spannends". In basis is seksualiteit echter eerder cultureel bepaald dan dat het op basis van geloof wordt bepaald. Je vraag nu naar het verschil tussen katholieken en protestanten maar ik denk dat als je zou vragen wat het verschil is in katholieke (of protestante) seksualiteit tussen nu en katholieke (of protestante) seksualiteit in de jaren vijftig van de vorige eeuw, dat verschil veel groter is.

Daarnaast vraag ik mij af of een aantal regels zoals in andere antwoorden genoemd wel met seksualiteit te maken hebben. Celibaat is een keuze voor een levenswijze en het celibaat is een consequentie van deze keuze. Het huwelijk is een keuze om je voor de rest van je leven aan een partner te binden. Dit doe je zeker niet alleen voor de seks (hoop ik). Seks voor het huwelijk en het gebruik van voorbehoedsmiddelen worden zo ongeveer in alle godsdiensten hetzelfde beoordeeld. Daarnaast worden al deze regels massaal geschonden (niet door iedereen, geef ik toe, maar nog steeds massaal) wat er voor pleit hier geen verschil in seksualiteit in te zien.

Kortom, tussen de genoemde geloven is geen verschil.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is geen verschil !