In welke vers uit de Koran staat iets over het wel of niet mogen vasten als je ziek bent?

Ik heb gehoord dat je je gezondheid niet op het spel mag zetten om te vasten, dat het haraam zou zijn als je gaat vasten, wetend dat je ziek(er) kunt worden als je je medicijnen niet inneemt.

Anderen zeggen dat het juist goed is om het te proberen, omdat je dan "geeft" wat je kan.

Ik heb de antwoorden op de vraag "Mag een moslim tijdens de Ramadan zijn/haar medicijnen wel innemen?", maar een antwoord op MIJN vraag zit er niet tussen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vul mijn buikje met lekkere dingen, ramadan of niet.
Cryofiel
11 jaar geleden
Als je zwanger bent hoef je ook niet te vasten (of mag je zelfs niet vasten, dat weet ik zo niet). Ik heb in Turkije gezien dat sommige mensen wel erg graag ziek zijn. Zij hebben dan bijvoorbeeld suikerziekte. In hun verdere eet- en leefgedrag is daar niets van te merken, maar die suikerziekte is natuurlijk een goede reden om niet te hoeven vasten. Op die manier kregen wij in hartje Turkije, vlak bij de meest islamitische stad van dat land, op een warme middag midden in de Ramadan een paar kopjes thee met veel koekjes aangeboden, en dronken/aten de gastvrouwen gezellig mee. Mijn conclusie is dus dat in ieder geval in de praktijk wordt uitgegaan van de regel dat je bent vrijgesteld van het vasten als je ziek bent. In welke soerah dat zou staan weet ik echter niet.

Antwoorden (1)

In de Al-Baqarah soerah staat het volgende:
185. Voor een zeker aantal dagen (zult gij vasten) maar wie onder u ziek is, of op reis, vaste een aantal andere dagen – er is een losprijs voor degenen, die niet kunnen vasten – het voeden van een arme. Maar hij, die vrijwillig goed doet, het zal beter voor hem zijn. Het vasten is goed voor u, indien gij het beseft.
Amadea