Voor welke misdaad werd Jezus opgepakt?

10 jaar geleden
in: Religie
5.6K
liveisgreat
10 jaar geleden
Je kan Jezus een beetje beschouwen als een dissident. Hij schikte zich niet naar het heersende bewind, viel de rijken aan (Farizeërs), kwam op voor de armen, was een outsider etc...
In totalitaire regimes is dat nu nog een reden om mensen gevangen te nemen en zelfs te doden.
Cryofiel
10 jaar geleden
Klopt. Wie weet ontstaat er over 300 jaar een nieuwe godsdienst die Pussy Riot als Messiassen ziet, die werden vervolgd en gemarteld.

Het beste antwoord

In die tijd heersten de Romeinen over het gebied dat we nu Israël noemen.
Er bestonden in die tijd verschillende godsdiensten. Dit mocht gewoon.
De Romeinen stelden de eis dat men erkende dat de keizers van goddelijke oorsprong zijn en daarom vereerd moeten worden.
Voor velen was dit niet acceptabel en dat leidde tot veel spanningen.

Jezus zei verkondigden dat er maar 1 God was die vereerd moest worden.
Voor de rest mocht niemand vereerd worden, alleen de heerlijkheid en glorie in de naam van God.

In die tijd was het ook gewoonlijk dat je knielden voor de keizers. Jezus deed dit echter niet.

Veel mensen uit de tijd van Jezus waren bang dat Jezus het volk zou opzetten tegen de Romeinen.

Toegevoegd na 5 minuten:
En hij zij dat hij de zoon van God is/was. Dit zorgde bij de Joden ook voor veel spanningen, want er was maar 1 God en zij wouden niet geloven dat Jezus de zoon van God is/was.

Toegevoegd na 12 minuten:
De Joden noemden dit ook wel Godlastering. Dit zei de priester ook op Matteüs 26 vers 65.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Keizer Augustus was de eerste die nadrukkelijk een cultus rondom zijn persoon begon. Dit had vooral een politieke en sociologische achtergrond omdat hij op deze wijze het rijk een bindmiddel wilde geven. Augustus leefde van 63 voor tot 19 n. Chr. In het antwoord staat "De Romeinen stelden de eis dat men erkende dat de keizers van goddelijke oorsprong zijn en daarom vereerd moeten worden. Voor velen was dit niet acceptabel en dat leidde tot veel spanningen.". Dit is niet correct. Het was geen eis omdat men dat niet kon afdwingen en het afdwingen zelf tot veel onrust zou leiden daarnaast was het vooral symbolisch bedoeld. Verder waren de spanningen op godsdienstig gebied beperkt. Het was een wereld met veel Griekse en Romeijnse goden en een vrij dominante Isis cultus. Omdat deze godsdiensten allemaal polytheistisch zijn accepteerde men nieuwe of andere goden met het grootste gemak. Voor het gewone volk gold ook dat verering van goden hoog uit een paar keer per jaar op een feestdag of bij een bijzondere gebeurtenis plaatsvond. Alleen de priesterklasse was "fulltime" met het gedoe bezig. Uitzondering hierop is de Joodse jaloerse, wraakzuchtige woestijn god die niets of niemand naast zich duldt. Dit heeft er ook toe geleid dat de Joden niet of nauwelijks integreerde waar dit bij andere volken wel veel gebeurde. In de tijd dat Jezus predikte liepen er tientallen heilige mannen in die omgeving rond met allerlei boodschappen. Ik denk niet dat de toenmalige machthebbers erg onder de indruk zijn geweest van Jezus en zijn volgers (toen misschien enkele tientallen of een paar honderd) en dus bepaald niet bang waren voor een volksopstand (de romeinen hadden al ervaring met relletjes rondom de tempel voordat Jezus ook maar geboren was). De Joden smachtte juist naar een messias die hen zou leiden, vooral tegen de romeinen. Ik denk dat de zin "Veel mensen uit de tijd van Jezus waren bang dat Jezus het volk zou opzetten tegen de Romeinen." daarom ook niet klopt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah oke, ik had dit alleen van een boek, dus ik zocht alleen de feiten op. En stukjes uit de bijbel en bij de jongeren bijbel van die eye-openers. Dat er verschillende theorieën over zijn snap ik. Ik vind dit uiteraard ook een goede reactie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn reactie is geen theorie maar gebaseerd op Selina O’Grady's boek ‘En de mens schiep God’, wat een goede studie is naar de sociale, politieke en religieuze context waarin Jezus zijn boodschap bracht. En hoewel natuurlijk ook wel subjectief (want er zit ook interpretatie in) is mijn indruk dat dit boek een realistisch beeld over de samenleving ten tijde van Jezus geeft. En voor alle religiueuzen die dit lezen. In tegenstelling tot wat de titel van het boek of de achtergrond van de schrijfster misschien doet vermoeden. Nee, dit is GEEN door een atheist geschreven anti religie of anti christendom boek maar een serieuze studie op dit gebied.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
idd. goed verwoord.+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké er zijn gewoon heel veel theoriën over. Maar stukjes van de bijbel staan natuurlijk ziezo vast als je over dit soort onderwerpen praat.
Cryofiel
10 jaar geleden
"De bijbel is waar, lees het maar na in de bijbel" - zo'n cirkelredenatie bedoel je?

Andere antwoorden (9)

Voor poging tot machtsovername als de nieuwe keizer
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wat is je bron?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de bron is de bijbel zelf , lees bij de 4 evangelisten het lijdens verhaal , duidelijker dan daar is het nergens omschreven
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik het goed begrijp bedoel je dat Jezus, een anonieme prediker in een lastige, maar achtergebleven, regio van het Romeinse rijk, de macht wilde overnemen van de keizer in Rome? Zoiets als Jansen uit Bellingwolde in Oost Groningen die de macht wil overnemen van Willem Alexander? Dat zal geen Romein serieus genomen hebben. (-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@fixutmaris Misschien kan je voor ons gemak even de exacte bijbelteksten aangeven. Het is altijd makkelijker voor iemand die een discussiepunt ondersteunt om iets te vinden wat zijn gelijk moet bewijzen dan andersom.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@mullog Volgens mij onderschat je Jansen uit Bellingwolde in Oost Groningen volledig.
Hij noemde zich zelf de koning van de joden (wat Hij ook is) de joden geloven niet in Jezus, ze wouden hem weg hebben. Want zij kenden maar een iemand dat is God!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Echt? Ik dacht dat het volk hem zo noemde. Aangezien hij voor de kruisiging Pilatus sprak. 'De hoge priester zei: 'Ik bezweer u bij de levende God, zeg ons of u de messias bent, de Zoon van God.'
Jezus antwoordde: 'U zegt het.' Metteüs 26 Vers 64
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"U zegt het" is voor tweeërlei uitleg vatbaar.
1. Dat zeg IK niet maar JIJ, U dus in dit geval.
2. Dat klopt; ik ben de messias, de Zoon van God.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Idd. Dat kan ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Hij werd aangeklaagd voor Godslastering en daarop stond de doodstraf, vonden de Joodse leiders. Omdat Pilatus bang voor hen was gaf hij toe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel goed antwoord! +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
goed geantwoord: +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
correct
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kordaat een +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je je verdiept in het leven van Pilatus dan is het duidelijk dat hij alles behalve bang zal zijn geweest. Maar dit is verreweg het beste antwoord, daarom een plus.
Jezus werd niet gepakt voor een misdaad.
Alles wat hij zei en deed, daarmee liet hij iets in vervulling gaan wat iemand eerder voorspeld had.
Dat noemen ze een profetie.

Voorbeeld;
Mattheus 27:35 Nadat zij Hem gekruisigd hadden, verdeelden zij Zijn kleren door het lot te werpen, opdat vervuld zou worden wat gezegd is door de profeet*: Ze hebben Mijn kleren onder elkaar verdeeld en om Mijn kleding hebben ze het lot geworpen.

*Psalmen 22:19
verdelen mijn kleren onder elkaar
en werpen het lot om mijn mantel.

De laatste tekst is véél eerder opgeschreven dan de eerste tekst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Profetie is in dit verband twijfelachtig (wat overigens voor alle profetien in de bijbel geldt). Ten eerste is het evangelie van Mattheus minimaal 20 jaar na de dood van Jezus geschreven, maar waarschijnlijker meer dan 50 jaar. Een van de belangrijkste doelen van het evangelie van Mattheus is om aan te tonen dat Jezus de beloofde messias is en dat in hem een eerdere gedane belofte vervuld wordt. Als je die twee feiten combineert dan is het voor de schrijver van het evangelie uitermate aantrekkelijk om een oncontroleerbaar feit (rond de tijd dat het evangelie geschreven werd zal er niemand meer zijn geweest die het dobbelen om de kleren van Jezus bevestigd of ontkend zal hebben) uit een veel ouder psalm op te nemen en dat dan met terugwerkende kracht als een vervulde profetie te presenteren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Anonymous89. Een + voor deze zinsnede in jouw antwoord: “Alles wat hij zei en deed, daarmee liet hij iets in vervulling gaan wat iemand eerder voorspeld had” omdat dit in overeenstemming is met Gods Woord: “Daarom zegt Hij bij zijn komst in de wereld: Slachtoffer en offergave hebt Gij niet gewild, maar Gij hebt Mij een lichaam bereid; in brandoffers en zondoffers hebt Gij geen welbehagen gehad.
Toen zeide Ik: zie, hier ben Ik – in de boekrol staat van Mij geschreven – om uw wil, o God, te doen”.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=Heb+10 Jezus haalt hier een tekst aan die Hij heeft gelezen in Psalm 40 vers 7 en 8. Deze tekst is zo’n 1000 jaar eerder door David opgetekend!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@mullog, nou ik weet ook niet alles, zo kun je wel héél diep gaan.
@aimeeTJE, ik heb een andere visie dan de jehova's (je link).
@wolfijntje48 bedankt! :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
-
Je antwoord is niet helpend, net als: Wat heb je voor je verjaardag gekregen?
(En als je dan een radio hebt gekregen antwoorden:) "Een verzameling moleculen." Mocht het hele verhaal waar zijn, dan is Jezus ergens voor opgepakt, ondanks dat dat dan een profetie zou zijn die dan uitkomt, zal de arresterende macht niet hebben gezegd "we pakken u op om een profetie uit te laten komen". Dat idee.
Vanwege godslastering.

En de hogepriester zeide tot Hem: Ik bezweer U bij de levende God, dat Gij ons zegt, of Gij zijt de Christus, de Zoon van God. 64 Jezus zeide tot hem: Gij hebt het gezegd. Doch Ik zeg u, van nu aan zult gij de Zoon des mensen zien, gezeten aan de rechterhand der Macht en komende op de wolken des hemels. 65 Toen scheurde de hogepriester zijn klederen en zeide: Hij heeft God gelasterd! Waartoe hebben wij nog getuigen nodig? Zie, nu hebt gij de godslastering gehoord. Wat dunkt u? 66 Zij antwoordden en zeiden: Hij is des doods schuldig.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Mat+26&id16=1&l=nl&set=10 en

“De Joden antwoordden Hem: Niet om een goed werk willen wij U stenigen, maar om godslastering en omdat Gij, een mens, Uzelf God maakt”.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=Joh+10 .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja precies, dit stukje heb ik ook in mijn antwoord verwerkt (alleen de verzen opgenoemd.) Beetje jammer dat je nu hetzelfde stukje beantwoord heb als ik, alleen uitgewerkt, maar goed. Het is wel een correct antwoord van jou in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@xEsther8. Mijn antwoorden geef ik op basis van de mij beschikbare kennis. Die ontleen ik niet aan antwoorden c.q. reacties van andere lezers in deze rubriek, zoals jij dit, in jouw geval, veronderstelt . . . . .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nagel op de kop wolfijntje, dikke plus.
Jezus werd niet ter dood veroordeeld, omdat Hij goede werken deed en over God de Vader vertelde. Weliswaar namen vele Farizeers daar aanstoot aan.
Maar Hij stelde Zich door verklaringen ook gelijk aan God, dit was in hun ogen godslastering.

Markus 2:5-7
“Bij het zien van hun geloof zei Jezus tegen de verlamde: ‘Vriend, uw zonden worden u vergeven.’ Er zaten ook een paar schriftgeleerden tussen de mensen, en die dachten bij zichzelf: Hoe durft Hij dat te zeggen? Hij slaat godslasterlijke taal uit: alleen God kan immers zonden vergeven!” –

Johannes 10:25-33
“Jezus antwoordde: ‘… De Vader en Ik zijn één.’ Toen de Joden weer stenen opraapten omdat ze Hem wilden stenigen, zei Jezus: ‘Ik heb door de Vader veel goeds voor u gedaan; waarom wilt u Me stenigen?’ ‘Voor een goede daad zullen we U niet stenigen,’ antwoordden ze, ‘maar wel voor godslastering: U bent een Mens, maar U beweert dat U God bent!’”

Toen na de gevangenneming Jezus de vraag van Kajafas, de hogepriester - namelijk of Hij de Christus was, de zoon van God - bevestigend beantwoordde, was de maat vol. Kajafas riep uit dat er sprake was van godslastering en dat Jezus de doodstraf verdiende
Omdat Kajafas en de andere leden van de hoge Raad niet zelf de doodstraf mochten voltrekken, brachten ze Jezus bij Pilatus. Deze vond geen schuld in Jezus (Johannes 19) en wilde Hem vrijlaten.

Maar de leden van de raad chanteerden Pilatus door te zeggen dat hij geen vriend van de keizer kon zijn, als hij Jezus, die zich de Koning van de joden noemde, vrijliet. Daarop leverde Pilatus Jezus aan hen over.

Jezus ging vrijwillig aan het kruis. Hij heeft Zich geen enkel moment verzet tegen Zijn kruisiging. Zijn kruisdood was een strijd tegen de tirannie van de zonde.
Door te sterven als de Zoon van God nam Hij de straf van de zonden van de wereld op Zich en triomfeerde over boze machten in het dodenrijk.
Hierdoor kunnen de gelovigen nu naar de hemel.

Eens zal Hij terugkomen aan het einde van de wereld om het Vrederijk op de wereld te vestigen staat in de Schrift.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Arrestatie:

In Johannes 18:14 lees je dat Kajafas aanzette tot de arrestatie, maar er was geen sprake van een concrete misdaad. Hij gehoorzaamde de wetten, want als er maar iets was waarop ze hem al eerder hadden kunnen pakken, dan hadden ze dat maar al te graag gedaan.

Veroordeling:

Vervolgens lees je in Johannes 19:7 en 12 dat het volk (de joden zelf dus) in feite de veroordeling uitsprak. Pilatus wenste hem niet te veroordelen maar het volk zette hem onder druk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik sluit me aan bij Artra. De Romeinen gedoogden voorlopig dat de Joden hun goden niet vereerden, dus dat was niet de reden.
Het betrof een geschil in godsdienst, waarin de gevestigde relieuze partijen Jezus optreden en enorme populariteit als grote bedreiging zagen voor hun eigen positie en die van het volk, uit vrees voor de Romeinen die veel later inderdaad het Jeruzalem belegerd en vernietigd hebben.
Het klassieke verhaal luidt dat Pilatus Jezus verhoorde, Jezus zei tegen de rechter dat zijn koninkrijk niet van deze wereld was. In feite dus: Pilatus, ik ben een revolutionair, maar niet als bedreiging van Rome.
Uiteindelijk concludeerde Pilates dat Jezus geflipt was, een ongevaarlijke idioot die onschuldig was. Maar de pressie van de Joden die in Rome wilden klagen en om zijn positie te handhaven besloot hij hun toch over te geven. Kruisiging mocht alleen door de Romeinen zelf plaatsvinden. De tekst koning der joden stond de joodse machthebbers niet aan maar pilates liet hem lekker boven het kruis hangen om zijn gram te halen vanwege hun pressie en chantage.
In zuivere juridische zin hadden de Romeinen als hoogste gezag hem dus vrijgesproken, want de relieuze leiders hadden niet die macht. Zeker bij kruisigingen, ik weet dat bij stenigingen dat niet het geval was.
Het klassiek verhaal is dat Jezus meerdere malen op het punt stond om gestenigd te worden of van een helling gegooid te worden, maar zijn tijd nog niet gekomen was. Het wordt in het christendom gezien als de Goddelijke leiding dat Jezus op een specifiek moment ge-excuteerd werd en wel door de ergste straf, die een Romein zelf nooit hoefde te ondergaan. En in de joodse context is iemand die opgehangen, gekruisigd wordt, een vervloekte. In het christendom wordt dit gezien als de vervloeking van God voor onze zonden die op Christus kwam, en zijn bloedstorting als een 'geslacht lam', iets wat ook zou terugwijzen naar Pesach, Abraham die zijn zoon offerde en offers in de tempeldienst.
Kortom: De klassieke christelijke uitleg uit de bijbel gaat dus uit van een politieke machtsspel, chantage van Pilatus, door de gevestigde relieuze joodse orde die de afwijkende ideeen van Christus verfoeiden en bedreigend ervaarden.
Anderszijds dat er sprake was van Goddelijke leiding, tevens een vrijwillig offer door Jezus. Overigens is het christendom in oorsprong niet anti-semitistisch, de meeste schrijvers van het nieuwe testament waren joods en Jezus leven is in de joodse context de het beste te begrijpen
In die tijd werd in Israel 'de Messias' verwacht. De mensen dachten dat hij hen zou redden van de Romeinen die daar heersten en ze dachten dat deze man een hele rijke, belangrijke man zou zijn. Jezus kwam echter uit Bethlehem en was 'maar' een zoon van een timmerman. Hij deed veel wonderen en zei dat Hij die Messias was. Dat wilden ze niet geloven en toen Jezus zei dat Hij de Zoon van God was, werden ze helemaal boos. Daar kwam ook nog eens bij dat Jezus steeds van het bestuur van de Joodse kerk won in discussies en deze belangrijke mannen van de kerk kregen daardoor een hekel aan Jezus. Ze pakten Hem op en doodden Hem aan het kruis. Dat is erg maar daar staat tegenover dat de profeet Jesaja dat al jaren geleden voorspeld had en dat Jezus dat zelf wilde, anders had het wel voorkomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In alle nederigheid een +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar staat dat in Jesaja?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lees Jesaja 53 vers 1 tot 12 maar eens. Daar gaat het over iemand die als een lam ter slachting werd geleid en zijn mond niet open deed, dit is duidelijk een verwijzing naar de kruisiging van Jezus.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ten eerste: Jezus staat erom bekend dat hij zijn mond juist *wel* opendeed. Ten tweede: als de uitspraak van Jesaja niet op Jezus had kunnen worden toegepast, was er wel een ander voorbeeld gevonden waarop de uitspraak van toepassing gemaakt kon worden. Het voordeel van zo'n algemene uitspraak als die van Jesaja is namelijk dat hij altijd klopt, ongeacht wat er gebeurt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ten eerste: Jezus staat om veel bekend maar niet dat Hij Zijn mond open deed hoor, juist dat hij leed voor zondaren en als hij Zijn mond had opengedaan had Hij kunnen voorkomen dat Hij gedood werd. Jezus heeft zich nooit verweerd en er staat 'Hij deed Zijn mond niet open'.
Ten tweede: alle uitspraken die Jesaja deed, zijn uitgekomen, behalve die in de toekomst nog uit moeten komen. Ik begrijp uit je reactie dat je Jesaja's woorden in twijfel trekt, dat is jouw opvatting.
Cryofiel
10 jaar geleden
De bijbel staat vol met uitspraken die aan Jezus worden toegeschreven en die in zijn tijd behoorlijk controversieel waren. Ook zijn gedrag bij de geldwisselaars in de tempel was nogal controversieel. Volgens de bijbel was hij bepaald geen grijze muis, hij liet echt van zich horen. Ook diverse grote gebeurtenissen (zoals de intocht op de ezel) passen in dat beeld. Hij stelde kritische vragen, hij verkondigde zijn visie, hij ging in debat met de religieuze machthebbers (zie elders op deze pagina). Kortom: hij liet terdege van zich horen! -- De uitspraken van Jesaja staan in de bijbel. We weten niet of Jesaja die uitspraken heeft gedaan. Wellicht zijn ze pas veel later aan hem toegeschreven. Verder is je stelling dat "alle uitspraken zijn uitgekomen, behalve de uitspraken die niet zijn uitgekomen" natuurlijk altijd waar, en daarmee nietszeggend. Precies hetzelfde geldt namelijk voor *mijn* uitspraken. Ben ik nu een profeet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jesaja 53: 2: Onopvallend was zijn uiterlijk, hij miste iedere schoonheid, zijn aanblik kon ons niet bekoren.
>>> Dit lijkt niet op het beeld dat Jezus bij de meeste onder ons oproept (of zoals het in de bijbel beschreven is) Jesaja 53:3 :Hij werd veracht, door mensen gemeden, hij was een man die het lijden kende en met ziekte vertrouwd was, een man die zijn gelaat voor ons verborg, veracht, door ons verguisd en geminacht.
>>> Als dit een profetie is, waarom staat het dan in de verleden tijd?
>>> Jezus werd zeker niet door iedereen veracht, bijvoorbeeld zeer geprezen om zijn onderricht in de synagoge (Lucas) en er zijn meer voorbeelden Jesaja 53:4: Maar hij was het die onze ziekten droeg, die ons lijden op zich nam. Wij echter zagen hem als een verstoteling, door God geslagen en vernederd.
>>> Voorzover mij bekend staat nergens geschreven dat Jezus ziek was, noch werd hij geslagen door God (wel door de mens). Jesaja 53:7 Hij werd mishandeld, maar verzette zich niet en deed zijn mond niet open. Als een schaap dat naar de slacht wordt geleid,
als een ooi die stil is bij haar scheerders deed hij zijn mond niet open.
>>> Volgens Mattheus deed hij zijn mond niet open maar volgens Lucas en Johannus wel. En gaf niet alleen de hogepriester van repliek maar ging zelfs een discussie aan met Pilatus. Er is in dit verband nog wel meer en fundamenteler kritiek op het uitgangspunt dat dit een profetie voor de komst van Jezus is. Als je het als een profetie wil lezen, en je bent niet al te kritisch, dan kan dat. Maar er zijn goede argumenten om in twijfel te trekken dat dit een proffetie van de komst van Jezus is.
Cryofiel
10 jaar geleden
Niets wijst erop dat er soldaten op de grond zouden zijn gevallen. Voor de schrijvers van de bijbel was het heel belangrijk dat ze de hoofdpersoon van hun verhaal als enorm krachtig neerzetten. Zij hebben daarom geschreven dat er massa's soldaten zouden zijn gevallen. Die teksten dienden dus een educatief doel, geen geschiedschrijvend doel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@adriaanv als je je kritisch vermogen opzij zet kun je Jesaja als profetie lezen van de komst van Jezus. Als je een beetje kritisch leest wordt dat twijfelachtig. Als je je in de achtegrond van Jesaja verdiept wordt het onwaarschijnlijk. Dat is mijn enige punt. Ik begrijp daarom werkelijk niet wat Jezus, legioenen engelen en daarbij al dan niet omvallende soldaten daarmee te maken hebben.
Cryofiel
10 jaar geleden
Klopt, adriaan. In de context van de geloofsmythe is het omvallen van de soldaten volstrekt logisch. Dat is dan ook de enige reden dat dit verhaal is bedacht: het past zo goed binnen de mythe. Het gaat om het overbrengen van een gevoel, niet om verslaglegging van de werkelijke gebeurtenissen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Profetien worden gebruikt om aan te tonen dat Jezus de messias is. In de kern zijn ze bewijsvoering voor de goddelijke status van Jezus. Bewijs en geloof gaan niet samen, dus het krampachtig aan proberen te tonen dat Jezus de voorspelde messias is is eigenlijk een uiting van gebrek aan geloof.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik zie een ander verschil. Mensen kunnen inderdaad omvallen. Daar is een prima verklaring voor. Een verklaring waarvoor we de hypothese die 'god' wordt genoemd, niet nodig hebben. Ken jij die verklaring? Zo ja, waarom wijs je hem af? Zo nee, waarom wijs je hem af?
Cryofiel
10 jaar geleden
Bedenk een manier om dat onderscheid te maken en je zult wereldberoemd worden.
Hij had geen misdaad begaan.

Jezus werd dus door Joodse religieuze vijanden gearresteerd maar door de Romeinen terechtgesteld.
Zijn prediking bracht het religieuze bestel van zijn tijd zo in verlegenheid dat de leiders besloten dat Jezus moest sterven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Cryofiel
10 jaar geleden
Jezus had zich schuldig gemaakt aan blasfemie, godslastering. Dat was een zeer ernstige misdaad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Godslastering was het oneerbiedig gebruiken van Gods naam of het zich toe-eigenen van macht die alleen God toebehoort. Jezus’ beschuldigers konden voor geen van beide bewijzen aanvoeren.
Cryofiel
10 jaar geleden
Jezus maakte zich hier wel degelijk schuldig aan. Hij zei dingen die in de ogen van de aanklagers godslasterlijk waren. De aanklagers vonden hun bewijsmateriaal erg sterk. Dat jij er anders over denkt zegt slechts dat jij een volgeling van de overgeleverde Jezus bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je denkt dat Jezus het religieuze bestel van zijn tijd in verlegenheid bracht dan ken je het religieuze bestel van zijn tijd niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ cryo, waar haal jij uw info ?
Cryofiel
10 jaar geleden
Lees bijvoorbeeld de reacties elders op deze pagina.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lees bijvoorbeeld de reacties elders op deze pagina. bedoel je oa dit ? """ Hij werd aangeklaagd voor Godslastering en daarop stond de doodstraf, vonden de Joodse leiders. Omdat Pilatus bang voor hen was gaf hij toe. """
Cryofiel
10 jaar geleden
Onder andere, ja.