is er een officiële naam voor de kaarsenstandaard uit de katholieke kerk waar je een kaarsje op kunt branden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
4.2K

Het beste antwoord

Nee. In het kostersboek wordt het voorwerp een 'kaarsenstandaard' genoemd.

Op de site http://www.religieuserfgoed.nl/objecten.aspx?ID=412 spreekt men echter van een 'kaarsenbak' met als omschrijving "bak op standaard met kaarspinnen voor offerkaarsen of met bakjes voor devotielichtjes. Aan de standaard kunnen een doos voor de offerkaarsen of devotielichtjes en een offerbus voor het kaarsengeld zijn bevestigd. Vlaams equivalent: kaarsentafel.

Aan die 'kaarsenstandaard' of 'kaarsenbak' zitten (vanwege de brandveiligd in de regel metalen) bakken met de voorraad kaarsen, van verschillende grootte.

Tegenwoordig zijn er nogal wat vervangen door de zogeheten offerlichten (een soort waxinelichten in een houder van rood of geel kunststof), omdat die minder roet afgeven. Deze plaats je op de 'offerlichtenstandaard' of de 'offerlichtentafel' maar volgens bovenstaande site zou het dan nog steeds een 'kaarsenbak' heten, althans in Nederland.
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is een kandelaar
10 jaar geleden
Waarschijnlijk bedoel je de 'kaarsenbak'. Een metalen stelling waar een honderdtal kaarsen in geplaatst kunnen worden.
10 jaar geleden
Dat wordt ook wel een kaarsenrek genoemd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat worden offertafels genoemd.
Naast offerkaarsen worden de kaarsen ook wel devotiekaarsen (of devotielichten voor waxinelicht-achtige kaarsen) genoemd.
http://www.orbitio2.com/dezillie/Offertafels/tabid/306/language/en-US/Default.aspx