Waar kan ik argumenten voor de mytische en voor de historische Jezus vinden?

Ik bedoel het zo: er zijn wetenschappers die zeggen dat Jezus een mythe was. Maar er zijn er ook die zeggen dat Jezus echt bestaan heeft, maar dan als mens. Waar kan ik argumenten vóór en tégen deze twee theorieën vinden? Is er een website waarop ik deze kan vinden? Of een boek? Alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

het bestaan van Jezus als mens is niet wetenschappelijk aan te tonen laat staan het "God zijn". in wetenschap worden soms hypotheses of verhalen die aannemelijk geoppert door wetenschappers hierbij moet dan duidelijk vermeld worden dat het gaat om een vermoeden. onder die vermoedens moet dan ook weer onderschheid gemaakt worden tussen wellicht in de toekomst wetenschappenlijk te bewijzen theorieen (bijv snaar theorie) en theorieen waarvan zeker is dat het wetenschappelijk nooit te staven is. het bestaan van de persoon Jezus valt onder de laatste categorie. net trouwens even gegoogled, tot mijn verbazing (als wiki gelijk heeft) las ik het volgende. "In tegenstelling tot wiskundig bewijs geeft wetenschappelijk bewijs dus niet aan, of iets waar of onwaar is." http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetenschappelijk_bewijs maar blijft staan dat het bestaan van Jezus niet met zekerheid geduid kan worden. het gaat dus slechts om aannemelijkheid. maar dit is een variabel begrip, wat voor de een een argument is voor de aanmelijkheid van het bestaan van Jezus is voor de ander in een ander licht nietig te verklaren. voor veel is christenen is het bestaan van Jezus aannemelijk omdat er onafhankelijke evangelieen geschreven zijn. maar om dit te geloven moet je dus weer aannemen dat de Bijbel op dit punt tot non fictie behoort (zie vorige alinea).

Wat dacht je van de bijbel, dat is een verslag ter plaatse.

Beste vraagsteller, Het is me niet helemaal duidelijk wat je precies bedoelt. Als je bedoelt of er bewijzen zijn dat Jezus werkelijk heeft geleefd, dan kan ik je vertellen dat je er buiten de Bijbel, zo ontzettend veel documenten van Griekse, Romeinse en andere geschiedschrijvers zijn te vinden, dat daarover geen enkele twijfel kan bestaan! Even googelen of naar Wikipedia gaan. Maar het beste bewijs is natuurlijk als eerste te vinden in Gods Woord! In het oude testament (Genesis t/m Maleachi) staan maar liefst 365 (!) profetieën over Jezus. Over Zijn komst, Zijn bediening, Zijn wonderen, Zijn gewelddadige dood, Zijn opstanding, Zijn wederkomst en Zijn uiteindelijke heerschappij over een nieuwe aarde. In het verleden zijn er meerdere atheïstische wetenschappers geweest, die wilde gaan bewijzen dat Jezus een leugenaar en bedrieger was. Hun stelling was dat iemand "gewoon" de profetieën over Zijn komst kon ensceneren, door goed te lezen wat er stond geschreven. De binnenkomst van Jezus in Jeruzalem op een jonge ezel bijvoorbeeld, staat geprofeteerd in Zacharias 9: 9-10. Dit is, zou je zeggen, eenvoudig te "faken" door gewoon een ezeltje te zoeken en de stad binnen te rijden, precies zoals is voorspeld. Maar het zegt ook, dat heel Jeruzalem langs de kant van de weg Hem zou inhalen met gejubel en gejuich als de beloofde Messias en "Hosanna, hosanna" zouden scanderen! Hoe ga je dat voor elkaar krijgen, als je niet écht de Messias bent?! Dus, deze wetenschappers kwamen er al erg snel achter dat zo'n 95 % van de profetieën onmogelijk "uit te voeren" waren, simpelweg omdat Jezus daar geen enkele invloed op kon hebben gehad. Bijvoorbeeld de naam die Zijn ouders Hem zouden geven of het feit dat Hij tussen twee misdadigers zou worden gekruisigd. Persoonlijk vind ik één van de meest frappante uitgekomen voorspellingen aangaande Jezus is dat niet alleen de hoogte van het "loon" waarmee Hij zou worden verraden meer dan 400 jaar voorafgaand precies werd voorspeld, maar ook wat er met die 30 zilverstukken zou gaan gebeuren nadat Judas spijt had gekregen en het wilde teruggeven aan de Joodse leiders die Hem lieten doodmartelen, want dat was de kruisigingsdood. Er is geen één ander boek ooit geschreven dan de Bijbel, die profetieën beschrijft die tot in detail uitkomen. Het is voor mij dan ook buiten kijf dat de rest van de profetieën die nog moeten komen, precies zo zullen gaan geschieden als voorspeld!

Voor de historiciteit van Jezus is veel bewijs te geven. Onderstaand links met deze bewijzen. O.a. over de opstanding en de lijkwade van Turijn. Toegevoegd na 20 minuten: http://www.refdag.nl/boeken/recensies/analyse_over_de_historiciteit_van_jezus_opstanding_1_594310

Bronnen:
http://www.apologetique.org/nl/artikelen/r...
http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/ar...
http://www.peterkreeft.com/topics-more/res...

Een journalist ondervraagt dertien top-wetenschappers. Lee Strobel Voormalig rechtbankverslaggever. Lee Strobel heeft dertien deskundige top-wetenschappers ondervraagd over Jezus. Het heet bewijs Genoeg. In dit boek zet hij de wetenschappelijke feiten over de man uit Nazaret op een rijtje. Vervolgens laat hij de lezer zelf een oordeel vormen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100