Waarom doodde God Nadab en Abihu?

Lev. 10

Toegevoegd na 10 minuten:
Wat was zijn motief?

Weet jij het antwoord?

/2500

Toen Nadab en Abihu zich ongepaste vrijheden veroorloofden, kunnen zij onder invloed van alcohol geweest zijn. Dit is zeer waarschijnlijk, aangezien God priesters kort daarna verbood wijn of bedwelmende drank te gebruiken wanneer zij in de tabernakel dienst verrichtten. De werkelijke reden voor de dood van Nadab en Abihu was echter dat zij „onwettig vuur” offerden, „hetgeen God] hun niet had voorgeschreven” . Dit voorval toont aan dat dienstknechten van God die in deze tijd een verantwoordelijke positie bekleden, aan de goddelijke vereisten moeten voldoen en dat zij hun door God gegeven taken geen eer kunnen aandoen wanneer zij onder invloed van alcoholische dranken zijn.

De verklaring van het antwoord hiervoor klinkt plausibel, maar was mij tot nu toe onbekend. Als ik even snel de tekst erop nalees en me bovendien herinner wat ik er eerder over gelezen heb dan ben ik geneigd te zeggen dat het aanbieden van 'vreemd vuur' hier slaat op afgoderij of tenminste op een soort offer dat niet volgens de voorschriften was. De voorschriften waren natuurlijk naar huidige maatstaven erg streng, echter het aanbidden van andere goden, wat ik gemakshalve maar even afgoderij noem was ook een wijdverbreid probleem op dat moment. Andere opties zouden inderdaad zijn dat deze zonen van Aaron niet gerechtigd waren om datgene te doen wat ze deden. Bijvoorbeeld omdat ze dronken waren zoals hier al genoemd werd, het kan ook iets heel simpels zijn als met de verkeerde achterliggende gedachte het offer uitbrengen, of op de verkeerde tijd.

Omdat ze gezondigd hadden.

"Waarom doodde God Nadab en Abihu?" Vanwege een "vreemd vuur"...

"Waarom doodde God Nadab en Abihu?" Volgens de bijbel: vanwege een "vreemd vuur"...

Bronnen:
http://www.statenvertaling.net/kanttekenin...

Nadab eb Abihu waren op zich priesters (Exodus 28:1; 40:12-16) Maar nog geen maand na hun installatie, onder dronkenschap offerden zij onwettig vuur. Wat het onwettig maakte word niet in de Bijbel vermeld. Wel mocht een priester tijdens hun dienst geen bedwelmende drank drinken. Door deze overtreding werden ze gedood door vuur en werden hun lichamen buiten de legerplaats gebracht. Zie voor verdere Bijblese ondersteuning: (Leviticus 10:1-11; Numeri 26:60, 61 en ook Numeri 3:2, 4; 1Kroniken 24:1, 2, waarin blijkt dat zij kinderloos zijn gestorven)

Misschien waren zij, niet letterlijk dood maar geestelijk.