Hoe weet/ervaart iemand dat hij de heilige geest heeft ontvangen ?

Naar aanleiding van een reactie op een antwoord stel ik deze vraag.
Is deze persoon er 100% zeker van dat dit zo is ?
Veranderd er iets in je leven vanaf dat moment ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
10.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ik daarvan herinner uit mijn jeugd is dat er dan een vlammetje boven je hoofd verscheen,

Het beste antwoord

Hallo Amadeus,

Dat is een hele goede, maar moeilijk vraag. Ik deel mijn eigen ervaring.
Het moment waarop je de Heilige Geest ontvangt voel je ineens God's kind.
De zonde/kloof die tussen God en jouw in staat valt weg op een vreemde manier.
Ik ervaarde het als thuiskomen.

Je gaat langzaam anders denken, je krijgt een gevoeligheid die je daarvoor niet had. God gaat met je samenwerken in je denken en wordt corrigeert in je geweten.
Je krijgt een verlangen naar God en Zijn Woord en stemt je gedrag met Hem af.
Ook wordt je gecorrigeerd door God als je toch weer je eigen weg gaat.
Moeilijke dingen laat God ten goede werken in je leven.
Je zoekt God in je leven wanneer het moeilijk gaat en probeert het met Zijn Wijsheid eruit te komen. Aan bepaalde dingen heb je geen behoefte meer, zoals bepaalde muziek, die je vroeger mooi vond. Doe je het toch lijkt God's Geest weg te gaan.
Je moet dan om vergeving vragen, omdat je de zegen niet kunt missen
Je intuitie is verandert. Dat is een leerproces.. de boze verliest.
Er is een verlangen Hem te volgen. Angst voor de dood is weg.

Ik kan er Bijbel teksten bij geven, maar je bent kundig genoeg.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je bent een ander persoon in je denken.
Je richting wordt bepaald door de Hemelse Vader, niet meer door de druk van je omgeving.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De apostel Paulus onderwees duidelijk dat we de heilige geest ontvangen op het moment waarop we in Jezus Christus als onze Verlosser geloven.
Bedoel je dat?
Mensen kunnen weliswaar overtuigd worden door argumenten en/of op basis van het gevoel besluiten christen te worden, maar uiteindelijk is "de Heilige Geest" die hen daar toe aan zet. In de christelijke traditie wordt geloofd dat wanneer iemand tot het geloof komt hij/zij ook de Heilige Geest ontvangt die hem/haar helpt een christelijk leven te leiden.

HOE iemand dat weet/ervaart is dus niet te zeggen, want dat zal voor iedereen anders zijn.
Iemand die gelooft, die gelooft. Daar kan je wel redelijke argumenten tegenin brengen, maar iemand die voelt dat de heilige geest is gekomen om in hem/haar te wonen om te verzegelen, te heiligen, te bekrachtigen en voor te bereiden ..........
[wie weet waarop?] die voelt dat en gelooft dat. Punt.

Er zal best iets in zijn/haar leven veranderen.
Want hij/zij zal een christelijk leven gaan leiden waarin god een belangrijke
rol gaat spelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt, mooie bijdrage +
De Heilige Geest ontvangt iemand o.a. op basis van de tekst die staat in Hebreeën 11 vers 1: “Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet”.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Heb+11&id16=1&l=nl&set=10

In antwoord op een van jouw vragen is hier sprake van het geloof dat een 100% zeker weten is van de dingen die men hoopt. De hoop bij voorbeeld dat God bij machte is om Zijn Woord in mij te volbrengen.

Op die basis bouwden ook de apostelen die Jezus als Voorbeeld, de Voleinder des geloofs, hielden.

Het “bewijs der dingen die men niet ziet” is gelegen in het feit dat men, in de vaak miserabele omstandigheden waarin men verkeren kan, hulp ontvangt: “maar de Trooster, de heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb”.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Joh+14&id16=1&l=nl&set=10

Het ontvangen van de Heilige Geest is niet afhankelijk van een emotionele aangelegenheid of ervaring; zelfs kan je je helemaal “verloren” voelen en “van licht beroofd” zoals ik mij nu voel op dit moment van antwoorden: als een dweil op mijn deurmat!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Dus het ontvangen van de heilige geest is het jezelf wijsmaken dat datgene wat slechts een geloof is, de absolute waarheid is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sterker nog Cryo, de Heilige Geest is net zoveel God als hoe Hij ook in de vorm van de Vader en Jezus (de Zoon) voor de mens is. Om Zijn plan in de gehele tijdslijn van de mensheid globaal te vertellen is het dat wij door onze eigen schuld (vanaf de erfzonde vanuit Adam en Eva tot de kleinste zonden die wij zelf soms niet doorhebben) niet voor Gods aangezicht kunnen komen, want Hij is perfect. Daarom heeft God zichzelf in de vorm een mens (Jezus) naar deze wereld gestuurd om die zonden dus over te nemen voor iedereen die dit grote cadeau van God aanneemt. Zo hebben wij dus recht om weer contact te hebben met God zoals wij ook contact met iedereen om ons heen hebben zoals onze kinderen, ouders, collega's, enz. Groot probleem is echter dat de mens een nare eigenschap heeft vanuit de zonde, namelijk eerst zien dan geloven op het gebied van het bestaan van God. Daarom heeft God zichzelf in de vorm van de Heilige Geest gestuurd om ons bij te staan en te helpen deze nare eigenschap te overbruggen. De maatschappij (wij met elkaar) hebben dus ten onrechte besloten dat eerst zien en dan geloven de norm is ten opzichte van God. de grap is dat wij bij alle andere handelingen in ons dagelijks leven ook geloof gebruiken, zoals in je auto stappen, toch die boterham eten of de trap nemen (we hebben namelijk nooit 100% dat het veilig is).
Cryofiel
10 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel en @ ramboxxl. “U dan, die gelooft, geldt dit kostbare, maar voor de ongelovigen geldt: De steen, die de bouwlieden afgekeurd hadden, die is geworden tot een hoeksteen en een steen des aanstoots en een rots der ergernis, voor hen, die zich daaraan, in hun ongehoorzaamheid aan het woord, stoten, waartoe zij ook bestemd zijn”.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=1+Petr+2 Zo heeft ieder zijn taak en bestemming: Jullie bevestigen die van jullie en ik de mijne. Bovendien maak ik geen deel uit van jouw “maatschappij (wij met elkaar) hebben dus ten onrechte besloten dat eerst zien en dan geloven de norm is ten opzichte van God”. Gelukkig zijn zij die niet zien en toch geloven.
Cryofiel
10 jaar geleden
Prachtig, nietwaar, een wereldbeeld waarin je *altijd* gelijk lijkt te hebben, of je nu gelijk hebt of niet...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja Cryofiel, dat klopt en dat is zeker prachtig! Jij en ik lijken "altijd" gelijk te hebben, maar God heeft altijd gelijk. Tenslotte hebben wij allen met Hem te maken of je gelooft of niet. . . .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
for the record @wolfijntje48: Ik ben een zeer toegewijde christen die 3x per week naar de kerk gaat ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@wolfijntje, ook jij dankjewel voor je bijdrage. +
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik sprak hierover met mijn overbuurman, een Turk. Ook hij zei: "Allah en Zijn Profeet (znwg) hebben altijd gelijk. Tenslotte hebben wij allen met Hen te maken, ook zij die niet in Hen geloven." Ik denk dat er geen verschil bestaat tussen Wolfijntje en mijn overbuurman. Althans, ik kan geen verschil ontdekken. Dit overigens met alle respect, zowel voor Wolfijntje als voor mijn overbuurman.
Waaruit blijkt dat iemand werkelijk de heilige geest heeft?
Luk. 4:18, 31-35: „[Jezus las uit de rol van de profeet Jesaja:] ’Jehovah’s geest is op mij, omdat hij mij heeft gezalfd om de armen goed nieuws bekend te maken’ . . . En hij daalde af naar Kapérnaüm, een stad in Galiléa. En hij onderwees hen op de sabbat; en zij stonden versteld over zijn manier van onderwijzen, omdat hij met autoriteit sprak. Nu bevond er zich in de synagoge een mens die bezeten was door een geest, een onreine demon, en hij schreeuwde met een luide stem . . . Maar Jezus bestrafte hem en zei: ’Zwijg, en ga van hem uit.’ En na de man in hun midden te hebben neergeworpen, ging de demon van hem uit zonder hem letsel toe te brengen.” (Waaruit bleek dat Jezus Gods geest had? Het verslag zegt niet dat hij beefde of schreeuwde of heel geëmotioneerd rondliep. Het zegt veeleer dat hij met autoriteit sprak. Het is echter opmerkelijk dat bij die gelegenheid een man er door een demonische geest toe werd aangezet te schreeuwen en zich op de grond te laten vallen.)
Handelingen 1:8 zegt dat wanneer Jezus’ volgelingen heilige geest zouden ontvangen, zij getuigen van hem zouden zijn. Toen zij volgens Handelingen 2:1-11 die geest daadwerkelijk ontvingen, kwamen waarnemers onder de indruk van het feit dat, alhoewel degenen die spraken allen Galileeërs waren, zij over de grote daden van God spraken in talen die de vele daar aanwezige buitenlanders konden verstaan. Maar het verslag zegt niet dat degenen die de geest ontvingen, emotionele uitbarstingen hadden.
Toen, zoals in Handelingen 4:31 staat opgetekend, heilige geest op een groep bijeengekomen discipelen kwam, schudde de plaats, maar die geest bewerkstelligde niet dat de discipelen gingen beven of over de grond rolden, maar had tot gevolg dat zij ’het woord Gods met vrijmoedigheid spraken’. Ook thans blijkt of iemand de heilige geest heeft doordat hij het woord Gods met vrijmoedigheid spreekt en ijverig aan het getuigeniswerk deelneemt.
Gal. 5:22, 23: „De vrucht van de geest daarentegen is liefde, vreugde, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtaardigheid, zelfbeheersing.” (Wanneer iemand mensen wil vinden die werkelijk Gods geest hebben, dient hij naar deze vrucht uit te zien en niet naar uitbarstingen van religieuze emotionaliteit.)