Wanneer mensen uit dezelfde religies oorlog voeren,(zoals ten tijde van de W.O.'s ),en slachten elkaar af,is dit dan broedermoord,of gewoon doden?

Ten tijde van de wereldoorlogen hebben miljoenen soldaten van dezelfde religie,protestant en katholiek ea . elkaar afgeslacht,iedereen zal zich wellicht christen genoemd hebben,aalmoezeniers dienden als hun geestelijke ruggensteun.Hebben soldaten broedermoord geleegd?Gemoord?Of gedood?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet het antwoord niet maar goede vraag +1

Het beste antwoord

Uitgangspunt van je vraag is dat oorlog eigenlijk alleen tussen verschillende religies zou moeten plaatsvinden, omdat je anders je 'eigen soort' zou bestrijden.

Oorlog is echter ook vaak vanwege macht, geld, olie en zo gevoerd, religie is dan alleen maar een toevallig bijkomend aspect als de oorlog 'elders' wordt uitgevochten.

Ja, geweld is nooit goed. Anderen doden is nooit goed. Het probleem met veel van de soldaten is alleen dat ze geen helder beeld hebben, geen onderscheid meer tussen verdedigen en aanvallen, geen onderscheid meer tussen goed en kwaad, geen onderscheid meer tussen geweten en gewetenloos.

Ik wil niemand veroordelen, zeker geen soldaten die op enigerlei wijze in een positie gedwongen zijn van waaruit het moeilijk kiezen is. Maar ik kies ervoor om geen soldaat te zijn. Wellicht is dat laf, maar het is in ieder geval zeker dat ik vanuit die positie geen misdaden tegen mijn geweten zal plegen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begin met de man in de spiegel!
Deed iedereen maar wat jij in deze laatste zin schreef.
Der is moed voor nodig, tegen de aloverheersende stroom in varen.
Maar wie onderwijst jonge mannen in die richting?
Wie leert jonge mensen voor neutraliteit kiezen in deze bloedige wereld? Bedankt voor uw oprecht antwoord!+++

Andere antwoorden (7)

het is bijde.
hoe jij het wil zien.
de eene ziet het als broedermoord en de ander als ordinair afslachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is altijd moord als je iemand van het leven beroofd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de oorlogen waren je tegenstanders, ook al waren ze van dezelfde religie, toch echt vijanden en geen broeders. Je vocht voor je eigen land, niet voor je eigen religie. Religie deed er niet toe bij wie je moest vermoorden, maar voor welk land iemand vocht. Dus geen broedermoord, maar wel moord.
Maar omdat het er in een oorlog bijhoort om je tegenstander te vermoorden en moorden geen goed woord is om je soldaten mee te verheerlijken als helden, gebruikt men het woord doden in plaats van moorden, omdat dit milder klinkt.
Dus men zegt uiteindelijk dat in een oorlog wordt gedood, maar eigenlijk is het ook gewoon moord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als mensen elkaar afslachten dan is dat wellicht meestal geen broedermoord, maar zeker nooit 'gewoon doden'!
14 jaar geleden
Het is zowiespo geen broedermoord, tenzij er familiebanden waren. Religie is niet hetzlfde als familiebanden.

Doden en moorden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je in een oorlog zoveel dood(lees moord) of opdracht geeft tot het doden (moorden/vermoorden) mag je hier best wel van genocide spreken,oftewel massamoord,want het blyft niet by een paar personen. De rol van aalmoezenier was meer die van een soort maatschappelyk werker waar vaak jonge soldaten hun woordje kwijt konden en die ze bystond met positieve gesprekken als ze zwaar gewond raakten en arm of benen moesten missen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooraleer soldaten de loopgrachten ingestuurd werden werd er soms eerst nog een mis gedaan,wapens gezegend ed.
Er zijn ook verslagen voorhanden dat sommige aalmoezeniers meevochten. In een bepaald oorlogsdagboek las ik het volgende wat een soldaat schreef:"Ware het niet van mijn geloof,ik zou deserteur worden!".
Soldaten van de vijand doden tijdens een oorlog is gelegaliseerde moord. Wat ik veel bedenkelijker vind,is dat priesters van de oorlogvoerende partijen de wapens zegenen in naam van dezelfde god! Daar kan ik dus met mijn boerenverstand niet bij!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vele in de wereldoorlogen waren eigenlijk (doordat ze geestelijken bij zich hadden...aalmoezeniers)geestelijke broeders van elkaar.Was het dan broedermoord dat zij pleegden?