Hebben de 4 Evangelisten van bijbel Jezus ooit ontmoet?

Ik moet voor mijn religie studie een presentatie en een verslag maken over de geschiedenis van de Nieuwe Testament
ik zou graag willen weten of Johannes, Lucas, Markus en Matteus ooit Jezus hebben ontmoet/gezien

graag wil ik een antwoord met een goede/ betrouwbare bron.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
5.5K

Het beste antwoord

Nee.
Voor zover bekend is er tijdens Zijn leven niets op schrift gesteld over Jezus van Nazareth. De enige min of meer eigentijdse bronnen zijn de vier evangeliën van Mattheüs, Marcus, Lucas en Johannes. De op schrift stelling hiervan wordt door de meeste bijbelgeleerden geacht te hebben plaatsgevonden in jaren vlak voor of vlak na de verwoesting van Jeruzalem door de Romeinen - 70 jaar na Christus. Het evangelie van Johannes is later op schrift gesteld dan de eerste drie, die vanwege hun grote onderlinge overeenkomsten de synoptische evangeliën genoemd worden.

Over de mate van betrouwbaarheid van de historische gegevens in de synoptische evangeliën wordt vooral sinds de opkomst van de bronkritische geschiedwetenschap verschillend gedacht. Het blijkt dat de evangeliën de oud-testamentische traditie voortzetten, waarin met behulp van historische gebeurtenissen een goddelijke wilsbeschikking aangetoond wordt. Vanwege dit doelmatige karakter zijn ze selectief met het aangeven van historische gebeurtenissen en soms ook strijdig met de historische werkelijkheid. Dat de synoptische evangeliën ook onderling strijdig kunnen zijn, wordt bijvoorbeeld geïllustreerd door de datering van het geboorteverhaal van Jezus bij Lucas en Mattheüs.

Wil men het optreden van Jezus in een betrouwbare historische context zetten, dan zal men zich moeten richten op de geschiedschrijving over contemporaine religieuze en politieke ontwikkelingen in de joodse samenleving. Je kunt dan beschikken over de uitgebreide informatie van de geschiedschrijvers Flavius Josephus, Philo van Alexandrië en Plinius de Oudere.
Amadea
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ze zijn discipelen en evangelie schrijvers, zijn dus eerstehand getuigen
hoe kom je op de vraag of ze Hem ooit gezien hebben ?
Natuurlijk hebben ze Hem gezien. ze waren zijn leerlingen/eerste discipelen

Hun boeken ( de evangelien ) zijn in feite ooggetuige verslagen.

Dat is bron genoeg lijkt mij
10 jaar geleden
Het antwoord is: Ja! Als je de Bijbel doorleest en dan specifiek de Evangelieën dan hebben ze met Hem over de aarde gewandeld! En als je de Bijbel geen betrouwbare bron vind dan kan je nog veeel meer boeken lezen daarover.