Volgens Turks volksgeloof kan een vervloeking niet het water oversteken. Waarom is dat zo?

Toegevoegd na 1 minuut:
Waarom denkt men dat dat zo is?

Toegevoegd na 45 minuten:
Ik vraag niet of vervloekingen kunnen bestaan of niet. De vraag is waarom mensen die daar wel in geloven denken dat water een barriere vormt.

Wortelt dit op de een of andere manier in Islamitische denkbeelden?
Of is het uit de Centraal-Aziatische steppes meegenomen sjamanistische cultuurgoed, dat verbonden is in de jaarlijkse trek langsweidegronden waarbij rivieren een territoriumgrens vormden? Hoe zit dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is zeker niet exclusief Turks, mijn vrouw die uit het Caraïbisch gebied komt zegt wel eens: "Jumbie don't cross water" (Kwade geesten / zombies zijn niet in staat water over te steken). Wederom, net zoals je in de toelichting aangeeft, ik heb het hier niet over of het wel of niet bestaat, ik wilde dit alleen even melden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk, daar hebben we wat aan !

Antwoorden (3)

Om exact dezelfde reden waarom onder een ladder door lopen ongeluk brengt volgens het Nederlandse volksgeloof. Bijgeloof!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen antwoord op vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij wachten op onze Turkste broeders en zusters voor het antwoord.
Het lijkt mij ook gewoon volkswijsheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Turkse
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondertussen zit ik er maar mooi mee,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen riviertje met brug in de buurt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoezo zit je er mee sherpa? ;) wou je de donkere vreemdeling van over het wijde water iets aandoen......:0
Ik denk dat dit onstaan is uit een bepaald gevoel en niet uit een gedachten want er zit totaal geen logica aan dus het moet op gevoel zijn gebaseerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mogelijk omdat in vele culturen water voor zowel "leven" als voor "dood" staat. Een soort spirituele grens inderdaad.