Wat houdt het in als kerken as nacht houden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
niko
10 jaar geleden
licht uw vraag eens toe? "as nacht" bedoelt u Aanstaande nacht?
Amadea
10 jaar geleden
Gaat de vraag over de Kerkennacht, aanstaande vrijdag?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag gaat inderdaad over de Kerkennacht. As nacht is de benaming die ik in de krant las en is niet bedoeld in de betekenis van a.s. nacht.

Het beste antwoord

De Kerkennacht is een tweejaarlijks oecumenisch evenement. In Nederland, maar ook in diverse andere Europese landen, openen tal van kerken en gebedshuizen ‘s nachts hun deuren. In 2013 is dat in het weekend van 21 juni, rond de kortste nacht van het jaar.
De kerkennacht vertelt een verhaal bij iets wat anders alleen maar een gebouw met deuren en ramen blijft. Op deze manier worden kerken en gebedshuizen zichtbaar als plekken waar iets te beleven valt. Plekken die iets toevoegen aan de waarde van het leven.
De kerkennacht wordt georganiseerd door de Stichting Kerkennacht Nederland, ondersteund door de Raad van Kerken. In 2007 werd de eerste kerkennacht georganiseerd. Aan de vierde kerkennacht in 2013 doen zo’n 50 plaatsen mee.

Kerk en geloof maken allang geen deel meer uit van het leven van de meeste inwoners van Nederland. De kennis van wat kerken doen voor anderen, bijvoorbeeld op maatschappelijk terrein, gaat daarmee ook een beetje verloren. Als je niet gelovig bent, ontvang je geen kerkblad. Weet je niet wat voor interessante activiteiten er plaatsvinden. Hoe werkt de Voedselbank? Wanneer kun je geld krijgen van een noodfonds van de kerken? En welk fonds dan? Wanneer zijn er orgelconcerten? Welke kerkschatten zijn er en waar kan je die zien? Wat gebeurt er met de inventaris als een kerk gesloten wordt? Hoe staan de kerken ervoor? Gaan er nog meer kerken dicht? Wat wordt er gedaan voor jongeren? Zijn er wel eens uitvoeringen van Bach? Waar zoek ik hulp bij rouw? Hoe gaat dat als ik in de kerk wil trouwen? Kunnen homo’s in de kerk trouwen? Wat doen de kerken met de Dodenherdenking op 4 mei? Kan ik zomaar eens een vraag stellen aan een dominee? Gelooft de dominee in God?

De Kerkennacht is de ideale gelegenheid om antwoord te krijgen op dit soort vragen. In de deelnemende kerken kan iedereen binnenlopen. Men kan komen eten, koffiedrinken, mediteren, meezingen, kennismaken met Voedselbank, het Interkerkelijk Sociaal Fonds. Luisteren naar de orgelconcerten. Geïnformeerd worden over onder andere Amnesty International, Oikocredit, Fair Trade, het Nederlands Bijbel Genootschap, de opvang van ex-gedetineerden, verslaafden, vluchtelingen, over de Voedselbank, de Vakantiebank, en het diaconaal bureau.
Amadea