Heeft Jezus tussen zijn 12e en 30ste levensjaar naar Azië gereisd ?

In de Bijbel is er niets over Jezus bekend tussen de tijd dat hij rond zijn 12e jaar de tempeltoespraak hield en de tijd rond zijn 30e voor zijn kruisiging.

Toegevoegd na 6 dagen:
het gaat mij om historisch materiaal waaruit zou kunnen blijken dat Jezus bijvoorbeeld in aanraking is geweest met andere culturen en godsdiensten. Dus het gaat er niet om of je wel of niet gelooft, het gaat om aantoonbare feiten.

10 jaar geleden
in: Religie
4.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat weten we dus niet...Er is eigenlijk buiten de Bijbel zo weinig over Jezus bekend dat we dat weinige niet als wetenschap kunnen beschouwen, vooral niet omdat er toen meer mensen waren die zo heetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overigens lijkt mij ook nog maar de vraag of de Joshua die geboren werd in Bethlehem, op zijn twaalfde de Tempel bezocht en op zijn 30ste zo veel bijzonders deed dezelfde was. Vooral OMDAT we van de tussenliggende periodes niets weten en vooral omdat het zo'n veel voorkomende naam was. We hoeven toch niet aan te nemen dat er iemand de hele tijd bij was. Het lijkt logischer dat er een volwassen wonderdoener was waar een geboorte voor is beschreven die bij zijn statuur past.. Dit vooral omdat de evangeliën gedateerd worden op een tijdstip dat de schrijvers waarschijnlijk niet bij die geboorte aanwezig waren, en al helemaal niet als volwassenen. (70 tot 100 jaar ná die geboorte).
ItisILeClerc
10 jaar geleden
hij hoefde niet naar Azië te reizen, want daar woonde hij al
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is zat geschreven over zijn jeugd. Helaas zijn die boeken allemaal als apocrief bestempeld. http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Apocriefen_van_het_Nieuwe_Testament
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De apocriefe boeken zijn van ver na het leven en sterven van Jezus en dus zeer onbetrouwbaar als historische bron.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jezus_%28historisch-kritisch%29#Apocriefen_van_het_Nieuwe_Testament
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie het woord betrouwbaar niet in de vraag :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een poging een antwoord te geven op de toegevoegde vraag. We lezen heel weinig over Jezus voor Zijn 30 ste jaar
Wel komen we in de bijbel het volgende tegen. Lucas 2 : 42 Jezus is 12 jaar en Hij was in Jerusalem
Lucas 2 : 52 Jezus werd wijs en ouder
Lucas 3 : 23 En Hij, Jezus, begon omtrent dertig jaren oud toelichting op Zijn 30 jarige leeftijd : Dezen ouderdom moesten de priesters hebben, eer zij hun ambt ten volle mochten bedienen In Joh 1 : 40 lezen we het volgende Jezus laat zien waar Hij woont ( aan discipelen van Johannes , de voorloper van Jezus ) Hieruit kunnen wij wel concluderen dat Jezus niet voor zijn 30 ste in het openbaar op trad , we komen ook nergens tegen dat Jezus voor Zijn 30 ste veel reisden , Jezus zal hoogst waarschijnlijk zich voorbereid hebben op Zijn grote taak na Zijn 30 ste.
Maar m.i. is nergens beschreven dat Jezus veel reisden voor Zijn 30 ste ook gezien dat dat niet de gewoonte was omdat je pas na je 30 ste priester mocht worden , voor die tijd zullen de gewone priesters zich voor bereid hebben op hun taak en daar lezen we ook niets van dat zij veel reisden , dus Jezus zal dat waarschijnlijk ook niet gedaan hebben , maar een hard bewijs kan volgens mij nergens geleverd worden , omdat lang niet alles beschreven is.
God heeft zaken op laten schrijven die alleen voor ons van zeer groot belang zijn om zalig te worden , of wij nu weten of Jezus voor Zijn 30 ste levensjaar veel gereist zou hebben geeft totaal geen waarde aan het feit dat de mens zich daarom zou bekeren en in God en Jezus zou gaan geloven.
En alles wat onnodig is is ook weggelaten, want dat is nutteloos voor ons heil.
En God en Jezus werkt niet via nutteloze zaken, daar is Jezus niet voor op aarde gekomen. Maar ja, wij mensen willen graag het naadje van de kous weten, en kijken niet of dat echt waarde geeft aan ons mensen als we daar antwoord op zouden krijgen

Antwoorden (4)

Israël ligt in Azië, dus hij hoefde daar niet naartoe te reizen. Hij was er al.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is niet bekend wat Jezus in deze tijd deed. Zijn werk op aarde begon echter pas bij de bruiloft te Kana, dus als Jezus daarvoor in Azië is geweest, dan zou Zijn werk daar niet te vergelijken zijn met Zijn werk vanaf zijn dertigste tot zijn kruisdood.
Tijdgenoten weten echter dat Hij uit Galilea kwam, Jezus zal dus een belangrijk gedeelte van Zijn leven in Galilea hebben gewoond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
MrEinstein
10 jaar geleden
dit is een veronderstelling, waar heb je de gegevens vandaan ?
Hij trok zijn werkkleed als timmerman uit op zijn 30 jaar.

Het leven van de Here Jezus veranderde bij de doop door onderdompeling.
Het leek alsof de hemel boven hen openging, en er daalde een duif op Jezus neer, die op Hem bleef. Op hetzelfde moment hoorde Johannes een stem van boven die riep: “Deze is mijn geliefde Zoon, in Hem vind Ik vreugde”
De duif was een zichtbaar symbool van de kracht van de Geest van God, die op Christus kwam.

De Here Jezus werd gezalfd door de Heilige Geest.
Markus 4 vers 18 ‘De Geest van de Heer rust op mij,
want hij heeft mij gezalfd.

Vanaf dat moment ontving Hij de kracht van God om de beproeving van de duivel te weerstaan en op het wereld toneel te komen met wonderen en tekenen.
Omdat de Here Jezus ook mens was, was Hij afhankelijk van de Heilige Geest.

Daarvoor leerde hij wat nodig was om als mens te leven en van God te leren, maar bleef in Israel.

Markus 6 vers 3 en Matteus 13 vers 55 bevestigd dit in Israel.
3 Hij is toch die timmerman, de zoon van Maria en de broer van Jakobus en Joses en Judas en Simon? En wonen zijn zusters niet hier bij ons?’ En ze namen aanstoot aan hem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jozef, de aardse vader van Christus (hij was met Maria , de moeder van Jezus Christus , getrouwd en die was timmerman .
Het onderstaande vond ik via de kanttekeningen van de bijbel , dus lees u maar wat daar vermeld staat .
Het wordt wel vermoed dat Jezus zijn vader hielp

Markus 6 : 3 kanttekening uitlegging:
Dewijl Jozef een timmerman was, Matth. 13:55, zo is het waarschijnlijk dat Christus hem in dit handwerk geholpen heeft, totdat Hij zijn leerambt heeft aangevangen; hetwelk ook een deel Zijner vernedering geweest is, Luk. 2:51.