Wat is het verschil tussen katholiek en protestant?

Ik ben zelf protestants opgevoed, behoorlijk conservatief, en nu lijkt het mij dat het katholieke geloof veel losser is.
Wie kan mij, duidelijk, de verschillen vertellen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
6.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn heel veel verschillen. Dar waag ik me niet aan. Maar deze anekdote zegt wel iets: Ben zelf katholiek opgevoed en trouwde toen met iemand die gereformeerd was. (Zal je alle commotie heromtrent besparen. :-), was flink lang geleden).
Er zijn een helehoop verschillen. Een van de verschillen die ik zelf heb onthouden omdat de oma van man's kant dat zo mooi verwoordde was toen: "Het Katholieke geloof is zoveel vrolijker. Als je doodgaat dan kun je altijd nog in de hemel komen. Terwijl bij ons, op het moment van de dood, het oordeel is gevallen. Daarom ga ik veel liever naar een Katholieke begrafenis."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja mooi Dette, het verschil in een notedop en volgens mij tevens ten voeten uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog een verschil is dat de rooms katholieken geloven in een vagevuur en de protestanten niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het katholieke geloof veel losser? Mijn hoela, ja! 't Is maar hoe streng je die regels zelf volgt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Een Weesgegroetje hier en daar, en alles is weer voor elkaar"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt natuurlijk ook altijd nog vrijzinnig protestant worden als het alleen maar gaat om een minder strikte en zwaar op de hand zijnde leer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het duidelijkste verschil niet dat het bij de protestanten alles al voorbestemd is, hier niets of weinig meer aan te doen is en bij het katholicisme er altijd nog vergeving is.
Hierdoor lijkt mij het katholicisme draaglijker dan het protestantisme.
Ik ben al jaren bij de kerk weg maar zo ik mij nog kan herinneren is de mens in zonde geboren. Alleen God kan hem nog redden, hier kan de mens zelf weinig of niets aan doen behalve zichzelf totaal overgeven aan de wil van God.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de kaholieken is alles nog mogelijk, zelfs na je dood kunnen familie en vrienden nog voor je zieleheil bidden.
Wat betreft de predestinatie zou ik willen verwijzen naar de strijd tussen Gomaris en Arminius , daar ligt namelijk het verschil tussen hervormden en gereformeerden enerzijds en vrijzinnig protestanten anderzijds, vrijzinnigen geloven niet in voorbestemd zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve (rooms)-katholiek heb je oog nog grieks-orthodox, russisch-orthodox, syrisch orthodox, koptisch etc. En fdaarnaast ook nog oud-katholiek, vrij katholiek etc.
Voornaamste verschil is dat voor alle rooms katholieken geldt dat de paus hun geestelijke baas is.
Ook binnen de RK kerk lopen de geloofsopvattingen sterk uiteen.

Antwoorden (9)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een wereld, protestant is in de basis nog extremer, maar eerlijk

Toegevoegd na 17 minuten:
Snap de min niet. Bijna alle oorlogen zijn gevoerd door Katholieken, niet door protestanten. Overigens ik ben toeschouwer, en heb in geen van tweeën vertrouwen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is moeilijk met elkaar te vergelijken omdat je in de katholieke kerk vele stromingen hebt. Katholiek betekent algemeen. En protestanten hebben zich in de 16e eeuw hiervan afgescheiden omdat ze het niet eens waren met handel in aflaten. Behalve heel veel soorten katholicisme heb je ook heel veel soorten protestantisme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het grote verschil zit in al die aanbidding van de katholieken van heiligen en Maria de verering.
Protestanten aanbidden maar 1 god en verder niets!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meest in het oog springende verschillen zijn dat de katholieken de maagd Maria erg centraal hebben staan in hun geloof, ze spreken als het ware met God via Maria.
De Paus als hoofd van de kerk en het celibaat, dus dat priesters, nonnen en andere geestelijke niet trouwen.
Verder zie je in de kerken een groot verschil in de beelden, die de katholieken wél hebben en de protestanten niet.
Als je bv kijkt naar een kruisbeeld, dan zal dat in een protestante kerk nooit een kruis mét Jesus zijn. Bij katholieken wel.
Er zijn nog veel meer verschillen, maar deze schieten me zo te binnen.
Katholieken gaan vaak ontspannerder met hun geloof om , dat is tenminste mijn ervaring, protestante zijn veel meer bezig met regeltjes wat wel en niet mag.
Nogmaals dat is mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
+1 nelly.
Dat s vrij simpel, ik ben ook verbaast dat men voor mij nog niet een gelijke antwoord hebben gegeven.

Het begon met het Rooms-katholiek dat al bestond vanaf het leven van Christus (en, zegt de Bijbel, zelfs al eerder).
Uiteraard bestond er toen ook al verschillende kleine stromen met eigen meningen, maar die verschillen waren maar heel minimaal.

Later in de Middeleeuwen begon er een stroming te bestaan die zag dat geestelijken veel te veel macht kregen en veel te rijk werden.
Ze zagen dat men niet meer volgens de regels van de Bijbel (vonden zij) leefden.

Een voorbeeld daarvan is de aflaat (een soort ticket waardoor je na je dood regelrecht de hemel in kon, i.p.v. eerst het vagevuur in).
Die stroming begon te groeien en vele mensen binnen die stroming hebben voor vele revoluties gezorgd (zie Maarten Luther).

Het grootste verschil nu is dat in de protestantse kerk geen afbeeldingen te zien zijn en geen heiligen zijn toegestaan.
In de protestantse samenleving hebben Jezus en Maria een andere rol dan in de katholieke samenleving.
In andere woorden, protestanten zijn veel strikter in hun regels dan katholieken.

Protestant heeft ook verschillende stromingen met verschillende meningen.
De voornaamste verschillende groepen zijn Gereformeerd en Hervormd.
Gereformeerden zijn weer nog strikter dan Hervormden.
Gereformeerde vrouwen mogen bijvoorbeeld geen sex voor het huwelijk en dragen alleen maar jurken.

Ik hoop dat dit de uitleg is dat je zoekt.

Ps. Ik ben katholiek, maar ik geloof niet.
Dus dit antwoord is puur gebaseerd op feiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even een kleine aantekening, er zitten ook grote verschillen bij de Gereformeerde, niet alle Gereformeerde zijn zo streng als jij beschrijft, hierin zijn ook weer verschillen. Maar bv de Nederlands Hervormde zijn wél weer veel strenger.
O en ook Gereformeerde mannen mogen geen sex voor het huwelijk :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je hebt gelijk :p
Maar het ging er meer om DAT er verschillen in protestants zitten, en niet echt WELKE verschillen. In ieder geval, bedankt voor de verbetering.
Ik ben een militante atheïst, en heb daarom geen zin om uitgebreid op deze vragen in te gaan.
Het verschil tussen RK en Protestantisme is evenwel veel meer dat hierboven vermeld:
=> De sacramenten zijn verschillend,, zeer fundamenteel
=> De RK hangt het substantivisme aan, d.w.z. dat de ouwel en de wijn werkelijk verandert in vlees en bloed en niet daarvoor symbool staat,
=> de predestinatie en hoe je (niet) in de hemel/hel komt.
=> de protestante zijn iconoclasten pure sang, de RK ook, maar veel en veel minder

Overgaan van protestant naar katholiek is even moeilijk als overgaan van christendom naar de Islam.

Het geheel is meer dan je binnen de beperking van dit kader kan beschrijven. Dus: blijf maar lekker protestant of als je een pessimist bent: bekeer je tot de islam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geef je een min, omdat ik je antwoord erg negatief vind.
Je geeft je eigen mening waar helemaal niet om gevraagd word
Als je geen zin hebt een vraag te beantwoorden, kun je het gewoon laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeg Nelly 3, bindt je in wil je. Aan jou wordt helemaal niets gevraagd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rare reactie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad rare reactie.
Ik vindt het ook meer een -etje hoor, nelly...
:)
De roomsen hebben meer met Maria, ze geloven in het vagevuur, en ze hebben meer sacramenten dan de protestanten. En dan zijn er nog wel wat verschillen waar ik zo gauw niet op kom.

Toegevoegd na 2 minuten:
Misschien zijn ze wel losser door het geloof in het vagevuur. Omdat het hierdoor toch nog wel eens helemaal goed kan komen. Kaarsjes branden enzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat dat ‘losser’ betreft is een belangrijk verschil dat de katholieke kerk een enorm systeem van ‘doorgevers en uitleggers’ heeft. God’s boodschappen komen tot de mens via paus, bisschoppen en priesters, die er allemaal een eigen interpretatie aan geven. Daardoor is, na twintig eeuwen denken en polijsten, een cultuur ontstaan die de bijbelse wetten heeft aangepast aan de dagelijkse realiteit van het moeilijke leven en menselijke zwakte van Jan-met-de-pet. De bijbel is een richtsnoer, bedachten de kervaderen, geen wurgkoord. God, werd uitgelegd, is een liefhebbende, begrijpende, vergevende god.
Zondag is God’s dag, maar hij snapt dat ook dan het leven moet doorgaan. Als je er geen totale bende van maakt, vindt-ie het wel best. Volg Jezus en ga 40 dagen vasten, maar eet wel genoeg om overeind te blijven. En eerst: een feestje! Carnaval als beloning-vooraf voor die saaie vastentijd. God en de katholieken zijn het er over eens: in de hemel is geen bier, daarom drinken wij het hier. Zonden zijn niet de bedoeling, maar het kan een keer fout gaan en als de zondaar begrijpt dat hij mis is geweest en dat met z’n priester bepraat, kan die priester hem, namens God, vergeven.
Dat soort dingen maken het katholicisme een mensvriendelijker geloof dan het protestantisme, dat juist terug wilde naar de basis-uitleg die de bijbel zelf geeft.
Gij zult niet=gij zult niet, en zul je wel, dan recht naar de hel.

NB: Ik ben katholiek opgevoed, maar niet gelovig meer.