Waarom trillen schapen en lammeren?

Ik hoorde laatst een lied waarin werd gezongen over trillende schapen en lammeren. Nu meen ik mij te herinneren dat zoiets in de bijbel voorkomt: schapen en lammeren die staan te trillen uit vrees voor god.

In welke bijbelvertelling komen deze trillende schapen en lammeren voor?

14 jaar geleden
in: Religie
4.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waren niet geschoren die schapen en stonden ze in de kou?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:)

Het beste antwoord

Volgens mij komt dit verhaal in de bijbel niet voor.

Ik heb het ook nog even gechecked in de online bijbel, maar ook daar niets gevonden.
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik heb wel een aantal referenties gevonden, maar die vind ik niet terug in de online bijbel die jij noemt. Zijn er verschillende bijbels met verschillende hoofdstuk- en versnummeringen? http://uplook.org/index.php?option=com_content&task=view&id=399&Itemid=47
Deze site noemt Mal.3:17, waarin staat "Shepherd, keep
These Thy frail and trembling sheep safe alone beneath Thy care". http://thebookofshadow.blogspot.com/
Deze site noemt Tessalonicenzen als bron voor voor Paulus, die tot de trillende schapen sprak. Verder is er de gelijkenis van het verloren schaap. Toen het schaap eenmaal door had dat het verdwaald was, en dus ten dode was opgeschreven, zat het (volgens sommige bronnen) te trillen van angst. Het vreemde is dat ik deze drie dingen alleen terugvind in engelstalige referenties; in nederlandstalige sites vind ik wel het verloren schaap, maar dat zat niet te trillen. De referenties naar Mal en Tes vind ik in het Nederlands niet terug.
rose
14 jaar geleden
Tja Cryo, mooi onderzoek, bedankt voor deze informatie. Het eerste citaat is een citaat uit een gedicht, dit betreft dus geen bijbeltekst. Voor wat betreft de andere verwijzing, in de bijbels die ik ken is daar geen sprake van trillende schapen. Nogch van iets dat daar op lijkt. Ik kan mij niet voorstellen dat er bijbels zijn die een andere boekindeling er op na houden. We houden het dus nog maar even bij niet gevonden, als het je niet ontrieft....

Andere antwoorden (2)

Ik ken het ook niet uit de Bijbel. God zou het ook helemaal niet willen dat als je in Hem gelooft dat je dan staat te trillen van angst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Het woord "vrees" wordt vaak verkeerd vertaald, heb ik begrepen. Als ik de bijbel staat "zij vreesden god", wordt niet bedoeld dat ze bang waren voor god. Met "vrees" wordt in dit geval ontzag bedoeld. Corrigeer me als ik het niet fout zeg... ;-)
Volgens mij komen deze trillende lammeren en schapen niet voor in de bijbel.
God wil niet dat we angstig en ontzet zijn voor hem.
Hij wil juist dicht bij de mensen staan, en een liefdevolle God zijn voor iedereen.
Misschien als ze geslacht worden dat ze dan trillen.