Is het bestaan van Jezus Christus ooit in een ander document/boek dan de bijbel beschreven uit die tijd?

Is er een ander boek of verhaal dan(in) de bijbel uit die tijd waarin met over het bestaan van Jezus heeft geschreven?

Want als Jezus zo'n bijzondere persoon was, die zoveel mensen heeft laten geloven in een god, en zelf zoveel bijzondere dingen heeft gedaan zoals te lezen is in de bijbel, dan zou er toch minsten wel iemand anders geweest moeten zijn, voorstander of tegenstander die ook over deze man heeft geschreven. Het is niet zo dat er toen niet geschreven werd.

Want ook voor Christus waren er schrijvers, Plato, Aristoteles, Socrates, en over hen is wel geschreven door anderen. In de Periode dat Jezus Christus heeft geleefd zullen er toch ook wel mensen zijn geweest die hun mening over deze wonderlijk verschijning op schrift hebben gezet, buiten de bijbel.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
1.7K

Antwoorden (5)

Onder andere door Flavius Jozephus. Het historische bewijs is niet heel sterk, maar het is er wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelfs zo controversieel dat er een hele wiki over de echtheid/waarschijnlijkheid ervan is geschreven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, natuurlijk is het controversieel! Het belang van het "bewijs"is groot. Zelfs als er historisch bewijs is voor een Jezus, bewijst dat verder niets. Niet dat dat DE Jezus is, en niet dat hij de zoon van de Eeuwige is. Uiteindelijk doet het er niet toe. Gelovigen blijven geloven, sceptici blijven sceptisch en atheïsten atheïstisch. Dus het antwoord op de vraag is niet van groot belang.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Flavius Josephus is inderdaad gedeeltelijk vervalst, maar het is ook zo dat dat maar 1 van de 2 citaten is, en het andere citaat is overdreven, maar de kern ervan is waar.
Er zijn Joodse geschriften die over Jezus spreken en ook in de Bijbel gaat het over diverse auteurs (Mattheus, Lucas, Marcus, Johannes) en dan schijnt er ook in de Koran over Jezus gesproken te worden, maar dat heb ik alleen van horen zeggen.

Het lijkt mij dat er idd. ook Romeinse geschriften over te vinden zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De Koran is van ongeveer 600 na Christus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zover ik weet schrijft de koran wel over Jezus, maar zij erkennen Jezus niet als Gods Zoon , kan ook niet , want de geslachtslijn van Abraham en Sara zijn vrouw kregen op hoge leeftijd de door God beloofde zoon Izaak en vandaar uit loopt de geslachtslijn door tot uiteindelijk je uitkomt bij Jozef en Maria , Jezus aardse ouders .
De koran beschrijft Abraham en Hagar (Abrahams 2e vrouw) omdat Sara in haar jonge leeftijdtijd geen kinderen kon krijgen dachten ze God een handje te helpen en daarom stelde Sara voor om Abraham maar met haar dienstmeisje te laten trouwen en die kon misschien dan wel een kind krijgen en dan hadden ze toch een nakommeling.
Maar dat bedoelde God niet, God beloofde Abraham en Sara een zoon en die zou dus in de geslachtslijn van Jezus komen.
Maar Abraham trouwde Hagar en kregen een zoon Ismael , en vandaaruit gaat de koran verder met het verhaal.
Maar vanuit Abraham- Hagar kom je nooit bij het geslacht van Jozef en Maria uit en ook dus niet bij Jezus.
De koran beschrijft wel wat over Jezus, maar meer als een profeet ,maar niet als Gods zoon, want die voorgeschiedenis in geslachten naar Jezus toe ontbreekt ten ene male in de koran.
Dus Jezus wordt wel beschreven in de koran ,maar niet alszijnde de Zoon van God zoals christenen dat wel belijden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
klopt, maar dat was de vraag niet. Het gaat er niet om of ze belijden dat JC Gods Zoon is. Dat Gutenberg de boekdrukkunst uitgevonden heeft wordt ook van alle kanten betwist, maar toch is hij zo de geschiedenisboeken in gegaan.
Het gaat erom of zij getuigen geweest zijn van Jezus leven hier op aarde.
Het boek Nag Hammadi gaat over geschriften over Jezus, anders dan die in de bijbel. Dezen zijn in 1945 pas ontdekt en bevatten geschriften die tot dan toe niet bekend waren (hoewel men wel wist dat die er moesten zijn geweest door verwijzingen in andere teksten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Behalve de verschillende discipelen die van hem getuigden ( dit zijn meerdere boeken) zijn er ook bronnen van niet-gelovigen beschikbaar.

Flavius Josephus ( zoals al eerder aangegeven )

De Romeinse historicus Publius Cornelius Tacitus beschrijft in zijn tweede grotere historische werk - Annales (116) - dat keizer Nero christenen vervolgde als zondebokken om het gerucht dat hijzelf de stad in brand zou hebben gestoken
in de kiem te smoren.
"Daartoe gaf Nero de schuld aan mensen die om hun schanddaden gehaat waren ('Christenen' noemde het volk ze), die hij met speciaal bedachte straffen tuchtigde. De man van wie deze benaming kwam, Christus, was tijdens Tiberias' regering door de stadhouder Pontius Pilatus terechtgesteld. Dit voor een ogenblik onderdrukte bijgeloof brak echter opnieuw uit, niet alleen in Judaea, het vaderland van dit kwaad, maar ook in de hoofdstad [Rome].

Thallus was een Samaritaanse historicus
Hij verwees naar de drie uren durende duisternis die viel toen Jezus aan het kruis stierf; een fenomeen dat door Thallus op natuurlijke wijze werd verklaard door een zonne-eclips.

In de Talmoed staat:
Op de avond van het paasfeest werd Yeshu opgehangen.

Lee Strobel, voormalig rechtbankverslaggever van de krant de Chicago Tribune, heeft een boek geschreven (1998) waarin hij onderzoekt of de verhalen over Jezus in de bijbel fabeltjes zijn of berusten op feiten.
Hij ondervraagt 13 top wetenschappers over 'de zaak Jezus'.
Bewijs genoeg... Wat is er feitelijk over Jezus bekend?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plinius Minor heeft ook geschreven over Jezus.
Overigens is de Bijbel historisch correct. Veel gebeurtenissen uit de Bijbel zijn bewezen waar en de vier Evangeliën zijn ook historisch juist. Er worden gebeurtenissen in beschreven die niet allemaal even gunstig zijn voor christenen, zoals het verraad van Petrus, daarnaast komen de feiten in de vier Evangeliën met elkaar overeen en zijn ze geschreven door ooggetuigen, dus de Evangeliën zijn historisch correct.
Overigens ken ik nog een artikel waarin ook enkele bronnen genoemd worden.
http://www.weet-magazine.nl/artikelen/Weet%2014%20-%20opstanding.pdf
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
MrEinstein
10 jaar geleden
Dit is gebaseerd op een folder van een evangelische organisatie en niet op objectief onderzoek.