Wat wordt er bedoeld met een 'rechter - en een linkerflank' van een kerk? En hoe weet je waartoe je kerk behoort?

Vaak lees ik dingen als 'bij deze kerk is de linkerflank orthodox gereformeerd en de rechterflank bevindelijk gereformeerd.' Maar wat bedoelen ze daar dan precies mee, met die flanken? Want ik neem dat dan meteen letterlijk en ik denk dat er dan een rechterkant en een linkerkant aan die kerk zit. Maar dat zal het wel niet zijn, denk ik zo. ;) Wat wil dit dan zeggen? En hoe weet je of een kerk tot de linker- of de rechterflank van zo'n kerkelijke stroming behoort?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier in België nog nooit van gehoord.
Ik denk dat dit een typisch Nederlands uitdrukking is.
België is dan ook niet zo protestants.

Het beste antwoord

Misschien zit ik ernaast..
Maar volgens mij verwijs je onbedoeld naar het politieke gedachten goed achter een kerkelijke stroming - het zijn wat meer verouderde termen.

Neem bijv Orthodox gereformeerd denkt en stemt meer rechts - bijvoorbeeld GPV
Zij leggen de nadruk op fatsoen, omgangsnormen, bescherming, eerbied, orde en gezag, het Koningshuis etc.

De linkerflank - legt de nadruk op het helpen van ouderen en zieken, het helpen van vluchtelingen - meer Christenunie.
Het zijn wat meer de vrije kerken.

Veel kerken zijn zoekende naar een balans van allebei.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

"Eigenlijk zouden we de Nederlands Gereformeerde Kerk, de Gereformeerd Vrijgemaakte Kerk en de linkerflank van de Christelijk Gereformeerde Kerk niet tot de reformatorische kerken moeten rekenen, maar deze orthodox gereformeerd moeten noemen. De rechterflank van de Christelijk Gereformeerde Kerk en de andere kerken die hier op kerkzoeker onder reformatorisch vallen zouden we dan bevindelijk gereformeerd moeten noemen. Om het echter overzichtelijk te houden hebben wij besloten de gehele groep kerken onder te brengen on de kop “Reformatorisch”. "

Een hele brok, dit zal je merken bij het openen van bijgevoegde link.