kunnen joden meedere voornamen hebben?

Zoals bijv Paul Johan Theo Janssens?(voorbeeld).Of gebeurd dit alleen bij (bijv Christenen)???Of hebben ze altijd 1 voornaam?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
2.3K

Het beste antwoord

Dubbele namen zijn de afgelopen 400 jaar heel normaal geworden:

Vernoemen
Naamgeving wordt vaak bepaald door de traditie van de voorvaderen. Doorgaans wordt een kind vernoemd naar een overleden familielid of een prominente persoonlijkheid uit de joodse geschiedenis. De Talmoed (B.T. Rosj Hasjana 18a) raadt met name dit laatste aan: `Heeft u ooit iemand gezien, die zijn kind vernoemt naar Farao, Sisera of Sancherib? Men vernoemt naar Avraham, Jitschak of Ja’akov’.

Tijdstip op de kalender
Een ander aanknopingspunt voor een naam vormt het tijdstip in de joodse kalender, waarop het kind geboren wordt. Sommigen noemen een kind, dat op Sjabbat geboren wordt Sjabtai. Dit is echter met name in Amsterdam in onbruik geraakt, waarschijnlijk sinds het echèc van de valse messias Sjabtai Zwi in de zeventiende eeuw. Een Chanoeka-kind heet uiteraard Mattitjahoe naar de leider van de Makkabeeën in opstand tegen de Hellenistische Syriërs. Een Poeriem-kind heet Mordechai of Ester. Een kind, dat op Jom-Kippoer geboren wordt, wordt nog wel eens Rachamiem – barmhartigheid – genoemd en een kind, dat op Tisja beAv – de nationale rouwdag ter gelegenheid van de verwoesting van de beide Tempels – besneden wordt, heet Menacheem – de vertrooster.

Niet-Joodse namen
In de loop van de geschiedenis zijn ook niet-joodse namen in zwang geraakt, zeker bij meisjesnamen. Zo is de Jiddisje naam Sjprinze een verbastering van het Franse princesse. Jongensnamen, zoals Abba, Bär, Mendel of Mechel zijn of van Aramese oorsprong of Jiddisje verbasteringen en vertalingen van Hebreeuwse namen. De geleerden die in de Talmoed voorkomen, dragen veelal geen namen uit de Tora: Abaji, Rawa, Rawiena, Zeïra, Pappa.

Dubbele namen
Dubbele namen zijn een novum van de afgelopen vier eeuwen; tot het einde van de middeleeuwen was dit niet gebruikelijk. De patriarch Ja’akov had twee namen maar wordt nergens Ja’akov Jisra’eel genoemd. Toch is het tegenwoordig zo – en zeker in chassidische kring – dat vrijwel ieder kind twee namen krijgt: Ester-Channa, Racheel-Lea, Joseef-Jitschak, Menachem-Mendel.