Waar gaan de rechtvaardigen naar toe. Als ze een gunstig oordeel krijgen?

Toen het avondmaal ingesteld werd. Zei Jezus die er gebruik van maken met hem als koningen zouden regeren. Openbaring 7:3 zegt dat dat aantal verzegeld zou zijn. Die rechtvaardigen zouden dus ook niet naar de hemel kunnen gaan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik vermoed dat deze vraag is gesteld vanuit de denkwereld van één van de christelijke geloofsstromingen, en bijvoorbeeld niet vanuit één van de andere abrahamitische geloofsstromingen, en al helemaal niet vanuit een niet-abrahamitische geloofsstroming. Maar binnen de christelijke aftakking van de geloofs-stamboom bestaan weer vele sub-takken en varianten. Ik denk dat het zou helpen als je vertelt vanuit welke van al die varianten jij jouw vraag stelt. Het antwoord hangt namelijk af van de variant waarin je gelooft. Een andere variant zal een andere waarheid hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar het mij om gaat is. Wie er naar de hemel gaat. Gaat als koning regeren. Wat gebeurd er dan? Waar zou ik naar toegaan als ik een rechtvaardig oordeel zou krijgen?
Cryofiel
11 jaar geleden
Zoals ik al zei, het antwoord op die vraag hangt af van de gekozen geloofsrichting. Elk antwoord is goed - althans, zoals gezien vanuit de geloofsrichting van die antwoordgever. Elk antwoord is fout - althans, zoals gezien vanuit de geloofsrichting van iemand anders.
Cryofiel
11 jaar geleden
De vraag heeft nu een aantal antwoorden. Zoals ik hierboven schreef, zijn die antwoorden allemaal goed. En allemaal fout. Hoeveel geloofsrichtingen zijn er? Laten het er dertig zijn (ik ben maar even voorzichtig). Dan zal er voor elk antwoord dus 1 geloofsrichting zijn die zal zeggen dat dat antwoord goed is, en zullen er 29 geloofsrichtingen zijn die zullen zeggen dat dat antwoord fout is. Elk antwoord is dus 29 keer zo fout als dat het goed is. (Vraagsteller, vervang de 30 uit mijn voorbeeld door uw eigen inzicht in het aantal bestaande geloofsrichtingen.) Wat betekent dit nu voor het "beste antwoord" dat zal worden gekozen? Naar mijn mening is dat "beste antwoord" ook 29 keer fouter dan dat het goed is. Het enige dat we straks dus kunnen zien aan het "beste antwoord" is welke geloofsrichting de vraagsteller aanhangt. Niet meer, niet minder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem genoegen als antwoord uit de bijbel komt. Ik stel deze vraag omdat ik die verschillende antwoorden wil weten. Wat geloven katholieken, protestanten of gereformeerde. Ik zou wel prettig vinden of ze het bijbels kunnen onderleggen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Oké, maar de vraag blijft: wat doe je als iemand een bijbeltekst citeert die in jouw versie van de bijbel heel anders wordt verwoord?
Cryofiel
11 jaar geleden
Oeps, te snel op Tab-Enter gedrukt. Ik wilde nog een vraag toevoegen: waarom alleen de bijbel, waarom niet de thora, de q'ran, of een niet-abrahamitisch boek?

Het beste antwoord

Hier op aarde zullen ze een opstanding krijgen.

Zei Jezus niet dat allen die in de herinneringsgraven zijn zijn stem zouden horen...?
In de hemel zijn er geen herinneringsgraven.
Wat meer is : (Handelingen 24:15) ....en op God heb ik mijn hoop gesteld, welke hoop ook deze [mannen] zelf koesteren, dat er een opstanding zal zijn van zowel de rechtvaardigen als de onrechtvaardigen.

Ja ook onrechtvaardigen zullen hier op aarde een opstanding krijgen!

Hier kan men een interessante volgende vraag over stellen!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Zeggen alle varianten van het christendom dat ook de onrechtvaardigen een opstanding zullen krijgen, of komt dit geloof alleen binnen bepaalde stromingen voor, en denken andere stromingen er heel anders over?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt staat in mijn bijbel ook

Andere antwoorden (3)

Je lijkt een aantal begrippen door elkaar te gebruiken. Zowel de NBV als de GNB 1996 noemen bij het avondmaal niet het begrip "rechtvaardigen". Het is maar de vraag of het boek Openbaring (en dan specifiek 7:3) zo specifiek te koppelen is aan die belofte in Lukas 22:29-30.
Iedereen krijgt een gunstig oordeel indien men gelooft zoals beschreven in Johannes 3:16.
In je vraag lijk je uit te gaan van een beperkt aantal die ergens naar toe gaan. Lees eens verder in Openbaring 7:9, daar wordt een grote menigte uit alle rassen, stammen, volken en talen genoemd. De eerder beschreven 144.000 is specifiek een aantal uit de 12 stammen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De rechtvaardigen gaan wél naar de hemel, en zullen inderdaad mét Hem als koningen regeren: ...En daar zal geen nacht zijn, en zij hebben geen lamp en ook geen zonlicht nodig, want de Heere God verlicht hen. En zij zullen als koningen regeren in alle eeuwigheid. (openbaring 22, beschrijving van de hemel)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle mensen zullen daar terecht komen waar zij thuis horen. “Wie onrecht doet, hij doe nog meer onrecht; wie vuil is, hij worde nog vuiler; wie rechtvaardig is, hij bewijze nog meer rechtvaardigheid; wie heilig is, hij worde nog meer geheiligd”.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=Op+22

Maar in het Koninkrijk Gods komen de rechtvaardigen, die tot wedergeboorte zijn gekomen zoals je kunt lezen in http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Joh+3&id16=1&l=nl&set=10 : “Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan”. En: “vlees en bloed kunnen het Koninkrijk Gods niet beërven en het vergankelijke beërft de onvergankelijkheid niet”.

In jouw vorige vraag heb ik al aangegeven dat hemel en hel tijdelijke oorden zijn. Jouw leven op aarde bepaalt jouw toekomst: in vredige oorden (hemel) dan wel het tegenovergestelde (hel) en alles wat er tussen in aan oorden zijn. De nieuwe hemel en de nieuwe aarde wordt bewoond door de wedergeborenen. Zij bezitten hetzelfde (opstandings)lichaam als Jezus na Zijn herrijzenis tot aan Zijn hemelvaart.

Het doel van de nieuwe aarde is om een oord te creëren dat tot in eeuwigheid stand houdt zoals je kunt lezen in hetzelfde hoofdstuk in Openbaringen: “En niets vervloekts zal er meer zijn. En de troon van God en van het Lam zal daarin zijn en zijn dienstknechten (de verzegelden) zullen Hem vereren, en zij zullen zijn aangezicht zien en zijn naam zal op hun voorhoofden zijn”.

De reden waarom deze aarde uiteindelijk vernietigd zal worden is vanwege de vloek, die tot vandaag op deze aarde rust. De vloek der mensen heeft Hij op Zich genomen, niet die van de aarde.
Ik neem aan dat jouw reactie op mijn antwoord op jouw vorige vraag hier ook mee beantwoord is?