Wat betekent "weelde", "contrareformatie" en "interne excessen" in dit stukje tekst over de kerkhervorming?

Dit stukje staat in mijn geschiedenisboek:
Bovendien stoorden steeds meer mensen zich aan de WEELDE van de kerk en de slecht opgeleide lagere geestelijkheid. Dit leidde tot een klimaat waarin de katholieke kerk onder vuur kwam te liggen. Ze reageerde met onderdrukking op de roep om hervorming, maar pakte met haar CONTRAREFORMATIE ook de INTERNE EXCESSEN aan.

Dit gaat over de kerkhervorming, maar ik snap de betekenissen van de woorden: "weelde", "contrareformatie" en "interne excessen" niet. Kan iemand mij deze uitleggen?
Bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, het begrip contrareformatie staat toch later in het boek beschreven dus deze hoeft niet meer uitgelegd te worden.

Antwoorden (1)

Weelde kun je zien als rijkdom / luxe.

De Katholieke Reformatie, Katholieke Hervorming of Contrareformatie was de hervormingsbeweging binnen de Katholieke Kerk die aanving tijdens de 16e eeuw. Zij was deels een fenomeen van innerlijke restauratie waarvan de aanzetten reeds terug te vinden zijn in de 15e eeuw en deels een reactie op de protestantse reformatie, die was ingezet door de Duitse Luther (1483-1546), de Franse Calvijn (1509-1564) en de Zwitserse Zwingli (1484-1531), en op de ontwikkelingen in Engeland (de Anglicaanse Kerk en het puritanisme).

De interne excessen duiden op de mistoestanden en buitensporigheden die binnen de kerk aan de hand waren.