Mag je als christen dure producten kopen?

Ik ben toe aan een nieuwe laptop en ben dus aan het kijken voor de Apple.
Mag mag je bijbels gezien zo'n duur product kopen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
3.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk, waarom niet? Ikzelf ben ook christen, en bij mijn weten staat daar niks van in de Bijbel
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik met mijn opvoeding zeg, waarom niet? En waarom zou je het eventueel moeten doneren aan andere die niets hebben. Kort door de bocht, 1. dat hebben ze zelf in de hand gehad. 2. Het licht aan hun overheid. Waarom zou je dan niet een dure laptop mogen kopen waar je zelf hard voor gewerkt hebt, en hard voor gespaard hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kom op, waarom zou dat niet mogen? Ik ben ook christelijk opgevoed (al doe ik er momenteel niks aan), maar dat wil niet zeggen dat je helemaal niks mag. Hoeveel christenen rijden er in een auto? Die kosten toch wel wat meer als een laptop van laten we zeggen 800 euro. Ik al ben je trouw aan de bijbel, er staat nergens iets geschreven over een limiet van wat jij wel of niet mag uitgeven. Als je het dan echt goed wil doen, koop die laptop dan niet op zondag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Katholieken mogen wel op zondag kopen.
burgos
11 jaar geleden
Alleen al, als je zo denkt,mag jij die laptop van God kopen hoor
Geweldig dat jij daarover nadenkt,zeker in deze tijd
Trouwens,een goede vraag..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat mag niet. Er staat niks over laptops in de Bijbel en dus mag het niet.
niko
11 jaar geleden
(Y)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@stippel,
Wel iets over appels. :x
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@moordigger! Gelukkig, u zijt mijn redder!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het woord appel of appels komt 4 keer voor in de bijbel: Psalmen 17,8
Behoed mij als de appel van uw oog, verberg mij in de schaduw van uw vleugels
Spreuken 25,11
Het juiste woord op de juiste tijd is als een gouden appel op een zilveren schaal
Hooglied 2,5
Verkwik me met rozijnen, verfris me met appels, want ik ben ziek van liefde.
Hooglied 7,9
Ik dacht: Laat ik die palm beklimmen, ik wil zijn bladeren grijpen. Laten jouw borsten als trossen van de wijnstok zijn, je adem als de geur van appels
(met dank aan http://www.biblija.net/) Als ik dat zo lees heeft Jobs daarboven nog wat werk te doen. Dus Stippel, je hebt te vroeg gejuichd.

Antwoorden (10)

Armoede is volgens sommige interpretaties van de bijbel iets belangrijks om na te streven. Bovendien zou je kunnen overwegen een goedkope laptop te kopen en het resterende bedrag te schenken aan minder bedeelden. Ook dat is bijbels goed te onderbouwen. Maar als je die laptop nodig hebt voor werk of studie en al regelmatig aan goede doelen geeft (evt. via de kerk) is er geen enkel bezwaar om een goed laptop te kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sober eenvoudig , maar geen armoede ! Dus geen verkwisting pronkzucht . Maar ook gij zult u talenten moeten ontwikkelen , gebruiken ,dus uw geld en kennis gebruiken . Waar dat staat in de bijbel ? Ja in die vergelijking dat een rijke heer aan z'n zoons wat geeft waar ze heel zuinig mee moeten zijn . Dan zegt Jezus dat de gene die er niks meegedaan heeft de domste is . Nog dommer dan de gene die het geprobeerd heeft er wat van te maken die het kwijt is . Of zo iets . Dus je geld op potten is niet wat de bijbel bedoeld . Je dient je zelf te ontwikkelen begrijp ik er uit .
"Want gij zijt geroepen, broeders, om vrij te zijn; (gebruikt) echter die vrijheid niet als een aanleiding voor het vlees, maar dient elkander door de liefde".

Als je de laptop nodig hebt omdat die jou leven vergemakkelijkt dan staat het jou vrij om het aan te schaffen. Vaak is goedkoop ook duurkoop. Dus als je zo’n duur product kan aanschaffen dan moet je dat zeker doen.

Zorg er alleen wel voor dat jouw motieven, het waarom schaf ik iets aan, zuiver zijn. Dus bij voorbeeld: niet uit pronkzucht of om in jouw omgeving er mee op te scheppen.

Als jouw afweging zuiver is dan sta je ‘sterk’ ten opzichte van alle mensen die over jouw keuze misschien een andere mening hebben.

"Want waartoe zou mijn vrijheid beoordeeld worden door eens anders geweten? Indien ik onder dankzegging van iets gebruik maak, hoe kan men kwaad van mij spreken over iets, waarvoor ik dankzeg?"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijbels gezien is hier niet een eenduidig antwoord op te geven.

in de praktijk zijn het denominaties die met een bijbeltext of passage aan de haal gaan om rijkdom wel of niet te verantwoorden. te weten:

Job was in materiële zijn rijk en God oordeelde daar niet negatief over.

de vergelijking van de talenten word soms aangehaald om ondernemersschap met mede als doel je eigen portemonnee spekken als iets positiefs te zien.

in gereformeerde kringen circuleert veel geld en is er nogal wat ondernemingsdrang met een calvinistische werkethos.

in evangelische kring word soms het succes evangelelie verkondigt, een vrij lastig te volgen theologische inslag waarbij persoonlijk geloof leid tot finaciele voorspoed. tegenlicht had hier laasts een programma over.

tot zover de pro's

in de bijbel word gewaarschuwd voor de mammon (de god van het geld)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mammon

je mag geld niet boven God stellen.

zo ook

marcus 10 vers 25
"het is gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke om het koninkrijk van God binnen te gaan."

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Marcus+10&id18=1&l=nl&set=10

samenvattend word er dus gewaarschuwd voor wat rijkdom met je kan doen, maar worden grote aankopen nergens verboden.

de bijbel is geen handboek wat dit en veel andere dingen betreft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jezus liet zijn voeten wassen en olieen met olie zo duur dat één van de apostelen zich daar boos over maakte.

Jezus en Boedah zeiden hetzelfde over masterie en luxe: geniet maar wordt er niet afhandelijk van. Want zodra je er afhankelijk van wordt, zodra je je ermee gaat identificeren, is deze luxe het gouden kalf geworden die Mozes zo ontzette.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je moet kijken naar de kwaliteit van het product en de prijs/kwaliteit verhouding.
Als je een goedkope laptop koopt, maar die gaat bijvoorbeeld na een jaar kapot, zul je weer een nieuwe moeten kopen terwijl een iets duurdere laptop misschien wel langer mee was gegaan.
Ook is het handig om te kijken of je echt zon dure mac nodig hebt. In de grafische sector word veel met deze computers gewerkt en daarom heb ik er zelf ook een.
Maar als je er gewoon standaard dingen mee doet, dan kan je misschien ook wel een windows computer halen die goedkoper zijn maar waarvan de specificaties hetzelfde of zelfs beter zijn..
Het ligt puur aan het besturingssysteem en of je daar meer voor wil betalen ja of nee..

Als je dit bijbels gaat bekijken lijkt me dit heel lastig. Je zou er voor kunnen kiezen een goedkopere laptop van bv windows te kopen die ook net zo goed is en de rest van je geld ergens anders aan besteden, of aan een goed doel of iets dergelijks.
Maar je kan ook voor het duurdere kiezen omdat je dat product fijner vind werken, maar doe het dan niet omdat je nou eenmaal wil opscheppen met een Apple product. Je moet het puur kiezen omdat het jou een goed product lijkt en je het ook daadwerkelijk nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat mag.
kijk eens naar de paus en zijn voorganger.
zij twitteren, zitten op facebook etc.
denk je nu echt dat zij dit doen op een oude pc?
kijk eens naar de rijkdom van het vaticaan, er zijn dus ook rijke christen
dus als het volgens de bijbel niet mag is iedereen in het vaticaan in overtreding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk aan psalm 81 vs 12 berijmd
daar staat:

Opent uwen mond
Eis van mij vrijmoedig
Op mijn trouw verbond
Al wat u ontbreekt
Schenk ik , zo gij smeekt
Mild en OVERVLOEDIG

Dus het is God's wil dat wij het goed hebben en daar hoort zeker ook luxe bij
al is het Christelijk geloof tegen overmatigheid en verspilling , dus als je in jou beleving verantwoord met geld en goederen omgaat is daar zeker niks mis mee
succes met je nieuwe laptop
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogen? Volgens mij geeft de bijbel daar geen rechtstreeks antwoord op. 't Is geen boek met dwingend te volgen gedragsregels en voorschriften. De bijbel wil ons volgens mij leren wie God is en hoe Hij ons leven bedoeld heeft. Vanuit een hart dat Hem kent en liefheeft kun je vrij keuzes maken. Dus ik zou zeggen: kijk in je hart, onderzoek je motieven, leg je dilemma voor aan de Here God en dan weet je wat je wil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is aan jezelf. Als jij dit kan verantwoorden tegenover God, mag dat.
Ik zou niet weten waarom je geen dure producten mag kopen, als jij dat nodig hebt dan kan dat volgens mij. Een huis is bijvoorbeeld ook enorm duur, je hebt een huis nodig, dit kun je verantwoorden. Als jij toe bent aan een nieuwe Apple, dan is er volgens mij geen reden om dat niet te kopen.

Wel wordt er in de bijbel gezegd dat je niet al je geld voor jezelf moet houden en niet zomaar/onnadenkend dingen moet kopen, je dient God door mensen die dat nodig hebben een deel van jou geld/bezittingen te geven (bijvoorbeeld een tiende deel).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja je mag ook als Christen dure producten kopen en zeker als die dure producten het beste blijken te zijn voor de instandhouding van de optimale balans tussen lichaam, geest en emoties.

Dus als die aankoop van een Apple naar jouw mening de meest optimale aankoop is dan moet je dat gewoon doen.

Liefs en Geniet van de overvloed die voor élk van ons voorradig is in het Onuitputtelijk Universeel Interactief Plasmaveld van
G-enereus O-ntvangen & D-elen!!!