Hoe komen bepaalde denkbeelden in ons leven?

Bijvoorbeeld engelen.Er zijn zoveel plaatjes en verhalen.Hoe gaat zoiets dan?Als ze niet bestaan,waarom dan zoveel beeldjes,plaatjes.Willen we graag dat ze bestaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.5K

Het beste antwoord

We hoeven niet te willen dat ze bestaan, maar we visualiseren graag We willen ons iets bij bepaalde ongrijpbare dingen voorstellen. Zo wordt God altijd als een oudere man met wit haar en baard op een wolk getekend omdat hij in de hemel heerst volgens de bijbel. Een joodse persoon zal er misschien een licht gekleurde man bij voorstellen. Ik denk dat degene die de eerste illustraties maakte voor de bijbel een bepaalde figuur bedacht zoals hij/zij die zag in zijn/haar fantasie. Ook de beelden die in kerken staan zijn ooit bedacht om de mensen iets meer tastbaars te geven. Als je bidt, is het moeilijk om het tegen het luchtledige te doen. Wij moeten er een gesprekspartner bij hebben, ook al is het in gedachten en krijg je geen antwoord. Alleen al het kwijt kunnen is genoeg of het idee te hebben dat iemand je steunt. Want dat er iemand bij moet worden voorgesteld is volgens mij essentieel. Engelen hebben daarom ook vleugels, omdat ze met de hemel worden geassocieerd en daarom ook bij de kerststal bijv. in de lucht hangen. Zij brachten de boodschap en hoe doe je dat anders vanuit de lucht dan vliegend? De duivel heeft altijd een duivelse uitdrukking op zin gezicht en in rood/zwart gekleed. De hoorntjes op zijn hoofd zijn misschien om af te schrikken.
Zo zullen nog meer dingen ooit zijn bedacht om ons een beeld bij iets te geven waarvan geen foto`s of tekeningen gemaakt zijn als getuigenverslag. Dit om geloof iets tastbaars te geven.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Wie zegt dat ze niet bestaan?In de bijbel en in de koran wordt ook over engellen gesproken.

Als je dus Christen bent of moslim is het logisch dat je daar in gelooft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die komen altijd en alleen van anderen... Zelf was jij nooit op zulke dingen gekomen, dus dat komt standaard en altijd van anderen...

Als jij met engelen bent gaan winkelen, zal ik maar zeggen, dat twijfel jij niet aan het bestaan van engelen, want dan is het een realiteit voor je... Maar nu is het alleen maar verhalen van anderen en jij kunt ze niet bevestigen... Dan komt er verwarring...

Ja we willen graag dat ze bestaan en ze bestaan ook, maar alleen voor wie er mee is gaan winkelen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volwassen mensen zijn als kleine kinderen die graag in sprookjes willen geloven en in dingen die ze niet kunnen begrijpen.Sommige beelden van deze sprookjes of verhalen zijn een eigen leven gaan leiden, er komt iemand die er een tekening van maakt, er komen anderen die het beter en vooral spannender kunnen en het begint een eigen leven te leiden.
Niet alle sprookjes/ sage achtige figuren hebben een lang leven en verdwijnen weer geruisloos.
Maar anderen worden steeds bekender afhankelijk welk verhaal er bij hoort, het verhaal is dus ook een belangrijk onderdeel van het denkbeeld.
Engelen worden al honderden jaren beschreven en er bestaan de meest fantastische verhalen over.
de afbeelding/denkbeeld versterkt het verhaal en het verhaal versterkt de afbeelding/ denkbeeld, het is een krachtige wisselwerking.
Mensen geloven graag in het onmogelijke, het onwerkelijke, het niet bestaande.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een echte vraag is niet of ze wel bestaan of niet.

Hiermee bezig zijn betekent in feite de oorspronkelijke bedoeling van een denkbeeld aan de kant zetten en een zwarte kat in een donker kamer te gaan zoeken.

Vooral als die er niet is.

In voorbeeld met engelen maakt het niet zo veel uit of ze in werkelijkheid bestaan. Een beeld ervan is al voldoende. Ten minste voor diegene die het waarneemt zoals het is - een denkbeeld dus - en probeert ervan 'sense' (engels) te maken.

Terwijl diegene die met een zaklamp de engelen gaat opzoeken om te kunnen begrijpen wat ze zijn, zou niet zo veel kunnen vinden.

Hoe denkbeelden in onze leven is moeilijk (om niet te zeggen onmogelijk) te zeggen. In feite, bijna alle denkbeelden uit de domain van mythologie en religie hebben hun wortels in zo verre verte, dat er geen enkele manier bestaat om er achter te komen.

De meeste van de rituelen, symbolen en beelden - in welke cultuur en traditie dan ook - zijn zo oud dat ze niet te traceren zijn. Sterker nog, meeste van rituelen, symbolen en beelden die tot nu toe nog worden gebruikt, hebben hun oorspronkelijke bedoeling bijna of helemaal verloren.

Bijna niemand weet bijvoorbeeld dat zulke "gewone" gebaar als 'fuck you" (middelvinger omhoog) had jaar of 7-9 duizend geleden een eigen betekenis mannelijke geslachtsorgaan. En toen de tijd ter plekke symboliseerde het de kracht van de creatieve universum.

En dat is nog gewoon en alleen maar een gebaar die mensheid tegenwoordig dagelijks gebruikt niet eens wetend waar het vandaan komt en wat het eigenlijk betekent.

Laat maar zeggen denkbeelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die komen voornamelijk via anderen. En dat dan alweer generaties lang. Totdat je erg ver terug gaat in het verleden. Een goede vraag zou zijn: wanneer zijn de verhalen over engelen voor het eerst in mensheid begonnen?

Heel soms krijg je eens een spontaan idee en gedachten. Deze is wat jouw betreft helemaal nieuw en jij heb die zeker nog nooit erg gehoord of vernomen. Dan kan jij een oorsprong zijn van een nieuw verhaal of denkbeeld.
Waar dat idee of gedachte vandaan komt laat ik voor nu even in het midden.

Dus bepaalde denkbeelden kunnen heel oud zijn maar ook net ontstaan zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beelden zoals engelen zijn in ons leven gekomen door overdracht van generatie op generatie.
Het zijn verhalen die zijn gaan leven, en dat is heel bijzonder. Een verhaal dat gaat leven en je een boodschap meegeeft. Dat doen engelen dus ook.
Engelen brengen eigenlijk een boodschap van boven, zo zal niet iedereen het meer zien, maar de meeste mensen zien engelen wel als positief.
De engelen worden met vleugels afgebeeld omdat de verhalen uit de bijbel vertellen dat het boodschappers van God zijn. God woont in de hemel, en men gaat ervan uit dat de hemel boven ons is. Zij dalen dus af naar beneden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Engelen bestaan zeker. Ze hebben de opdracht om zielen op te halen na hun aardse bestaan.
Vooral bij kinderen die komen te overlijden worden begeleid in hun tocht naar het hemelrijk.
Bovendien heb ik als kind toen ik verdwaald was zelf een engelen ervaring gehad, en dat heeft mijn leven drastisch veranderd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof omdat ze bestaan.
Staat in de Bijbel. (Het is en blijft gewoon een ZEER BIJZONDER EN UNIEK boek!)

Toegevoegd na 6 minuten:
whether you like it or not. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ook zeggen dat je de bijbel 'zeer bijzonder en uniek' vindt zonder te schreeuwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik schreeuw helemaal niet, zo moet je dat niet zien.
Ik schreef het met hoofdletters omdat ik het er helemaal mee eens ben.
Denkbeelden vorm je zelf. Uit verhalen distilleer je zelf een vorm, figuur erbij.
Lees je een boek dan vul je in gedachte in hoe de omgeving eruit ziet die in het boek beschreven wordt.
Zo stel ik me ook het ontstaan van afbeeldingen voor van Engelen. Mooi, lief, sereen, ect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de antwoorden wordt gereageerd op het bestaan van engelen, maar je vraag was hoe bepaalde denkbeelden in ons leven komen.
Er zijn heel veel denkbeelden in ons leven waarvan maar de vraag is of ze bestaansrecht hebben.
In ieder geval komen die denkbeelden niet voor niets, dus er is altijd een aanleiding voor geweest.
Een mens is een religieus wezen. We willen ergens in geloven. Schijnbaar hebben we dit nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En misschien hebben we het dan juist nodig omdat het de waarheid zou kunnen zijn? (Voor mij tenminste wel)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bestemd voor Koolwitje: Ja, maar dan nog zijn we een religieus wezen. Geloven in de waarheid doe je uit een geloofsovertuiging, of als antwoord vanuit je leven. Maar het moet altijd nuchter zijn. Het voelt zo gauw 'lekker' om samen een overtuiging te hebben, samen religieus bezig te zijn, op te gaan in de massa, je erbij voelen horen, het geeft een kick. Neem als voorbeeld Paulus. Hij deed alles alleen vanuit bezieling, overtuiging. Voelde zich verre van lekker, was meestal gevangen en werd vervolgd en toch... hij ging... hij was gedreven, niet vanuit een denkbeeld, maar vanuit het beeld Jezus Christus, de werkelijkheid die hij heeft meegemaakt en zijn zeer indringende roeping, wat hem nooit heeft losgelaten en veel gevolgen heeft gehad in zijn leven.