waarom vergaf god adam en eva niet?

er is een verhaal in de bijbel waarin wordt verteld dat je altijd en iedereen moet vergeven en dat je mensen een tweede kans moet geven. maar waarom gaf god adam en eva dan geen tweede kans?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
4.5K

Antwoorden (15)

Ik weet niet waarom je dat denkt, maar Adam en Eva kregen beiden dezelfde straf nadat ze de fout in waren gegaan; ze mochten niet meer in het paradijs wonen.
Jezus is gekomen om, door de straf op zich te nemen, alle mensen te kunnen vergeven, ook Eva en jou en mij.
Daarom geloof ik wel dat Eva vergeven is. Natuurlijk zijn er mensen om GV die dat niet geloven en dit een onzin verhaal vinden en dat is ieders goed recht. Fijn dat het hier zo respectvol kan allemaal ;-)

In de bron nog een passage uit de bijbel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
das toch lullig en onrechtvaardig? tegenwoordig heet dat zinloos geweld!!!
ik zie als als iemand hier iets pakt wat niet mag, en er niets op uit doe maar mijn zoon hiervoor laat boeten. kindermishandeling!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie Vraag is een vraag & antwoordplatform en heeft het doel om kennis te vermeerderen en te delen. Dat gebeurt door het stellen van vragen en het geven van antwoorden. De bijbel is een verhaal met symboliek, moraal en richtlijnen en geen absolute waarheden, geen wetenschap. Goeie Vraag is geen discussieforum. Het geloof en smaak is een persoonlijke zaak en daarover valt niet te twisten.
Zij zondigden als volmaakte mensen rechtstreeks tegen Gods geest.
Daarom is vergeven in dit geval nooit een optie geweest. Als volmaakte mensen deden Adam en Eva een bewuste keus om Gods soevereiniteit te verwerpen en de leiding van Satan te aanvaarden.
Het is niet verwonderlijk dat er bij de opstandelingen geen spoor van berouw te ontdekken was.

Zij konden ter verontschuldiging ook niet aanvoeren dat zij onwetend waren.

Zij waren duidelijk gewaarschuwd.En de eisen tot gehoorzamen waren niet hoog.

Dan is er nog dat God als de Uitvaardiger en Uitvoerder van zijn beslissingen , zich aan zijn beslissing moet houden om zijn positie als Universele Rechter te handhaven. Op voorhand had hij gezegd dat ze zouden sterven!!

Een wetsschender barmhartigheid schenken zonder wettelijke basis zou neerkomen op rechtsverkrachting.

Toegevoegd na 4 minuten:
Adam en Eva waren beiden volmaakt ,en zondigden rechtstreeks tegen de duidelijke demonstratie van Gods geest ,daarom werden beider zonden niet vergeven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo volmaakt waren ze dan dus niet :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mokummer: Ze waren wel degelijk volmaakt maar hadden een eigen keuze! God wou niet dat Zijn mens als marionettenpoppen aan touwtjes zouden zitten en braaf zouden doen wat Hij ze opdroeg, maar dat ze zelf konden kiezen of ze bij God wouden horen. Adam en Eva aten beide van de verboden vrucht en keerde zich daarmee vrijwillig tegen God. Elke baby is nog altijd volmaakt als hij geboren wordt. Het zijn de keuzes tussen goed en kwaad die hij in zijn verdere leven maakt die bepalen of hij volmaakt blijft of slecht wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje tegenstrijdig. Hij wil ze niet aan touwtjes hebben maar doe je niet wat hij wil moet je dood en naar de hel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrije keuze is een keuze die je kan maken zonder dat je onder dwang staat, daar is hier geen sprake van.
Het rare is ook dat het 'het fruit van de boom van de kennis van goed en kwaad' was. Dus Adam en Eva wilden kennis van goed en kwaad verwerven en worden daarvoor gestraft ?
Het is blijkbaar niet de bedoeling dat ze het verschil tussen goed en fout leren ? Ik snap er steeds minder van. Zelfs als het maar een verhaal is om iets van te leren. Wat is dan de moraal ?
Je moet altijd naar autoriteiten luisteren ? Je eigen keuzes maken is verkeerd ? Kennis verwerven is fout ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze zelf mochten kiezen of ze bij hem wilden horen of niet, dan had 'ie ze ook niet gestraft toen ze ervoor kozen niet bij hem te horen. De Nederlandse staat zegt toch ook niet dat je zelf moet kiezen of je gaat inbreken of niet? Nee, de staat wil dat je dat niet doet en is daar ook duidelijk in. @aimeeTJE: "Een wetsschender barmhartigheid schenken zonder wettelijke basis zou neerkomen op rechtsverkrachting." Hmmm dus overal elders waarin God zijn barmhartigheid toont, nadat mensen tegen zijn wet zijn ingegaan, is hij bezig met rechtsverkrachting?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Respect @Aimeetje maar zou het niet allemaal wat symbolischer bedoeld kunnen zijn ? God is Rechter en u
Uitvoerder, maar de mensen zelf die kiezen hun eigen weg van God weg en dan kan hij hen niet bereiken .
Een God waar ik in zou geloven zou alleen zijn invloed kunnen hebben op diegenen die op zijn pad blijven , de rest is chaos , want die zijn onbereikbaar voor Hem. Zelf ga ik er dus van uit dat Zijn rechtspraak en uitvoering vooral diegenen treffen , die in Hem geloven . Overigens zie ik God als een spirituele energie die door alle levende wezens heen verweven is .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- God had de mensen geschapen, zijn waren dus 'van Hem';
- God had de mensen alles gegeven, maar slechts één verbod: 'je mag niet eten van de vruchten van die ene boom';
- Eva luisterde naar een leugenaar, bedrieger, die haar via een slang (als een buikspreker) toesprak en dingen vertelde die niet klopten met wat God had verteld;
- Eva bleef luisteren en ging ook begerig kijken naar die vruchten die ze niet mocht eten;
- door haar begerigheid (= hebzucht) ging Eva over tot 'zonde';
- Adam had de vrucht niet van Eva hoeven aannemen, maar deed dat toch;
- het ging er niet om, dat ze 'kennis van goed en kwaad' wilden krijgen, of dat ze dat werkelijk kregen, het ging erom dat ze tegen Gods wil in gingen en zich lieten misleiden door Satan (die via de slang sprak);
- kregen ze werkelijk 'kennis van goed en kwaad' na het eten van die vrucht? Enerzijds: ja, toen wisten ze pas echt wat 'kwaad' was. Anderzijds: alleen God zelf weet werkelijk wat goed en wat kwaad is. Daarom is het goed om Zijn wil te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als alleen God het weet en je daarom beter alles kunt doen wat 'ie zegt, en anders naar de verdoemenis met je, dan heb je ook geen vrije wil/keus. Die heb je pas als de keuze die je maakt vrij is van negatieve gevolgen bij het maken van een keuze waar iets of iemand niet zo blij mee is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie had die leugenaar geschapen? Had god zich vergist ? Waarom ook verleidingen creëren als je de mens kwalijk neemt als die ze niet kan weerstaan. Wat ik me ook afvraag al heel lang. Is die verboden vrucht eigenlijk niet gewoon seks waar ze het over hebben? Of is dat voor het volgende testament. En ik vraag me ook af waarom de hele mensheid moet boeten voor de "misstap"van Eva.
Ach zo heb ik nog zat vragen die nooit beantwoord zullen worden. Het zij zo :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Adam en Eva hadden nog neen notie van goed of kwaad. Ze konden dus ook ook niet bewust kiezen voor de kwade optie. Pas na het eten van de vrucht kregen ze besef van goed en kwaad. God heeft ze daarmee gestraft voor het begaan van een zonde terwijl ze helemaal het concept van de zonde niet konden begrijpen. Pas daarna begrepen ze wat verkeerd was en wat goed. De interpretatie van suus lijkt me beter passen dan dat het een daadwerkelijke straf was. Die boom zal er niet voor niks gestaan hebben. Dat Adam en Eva eerder de vruchten aten dan de bedoeling was lijkt me waarschijnlijker. De slang heeft daarmee bepaalde plannen in de war geschopt en is daar zwaar voor gestraft. En als ik de beschrijving van het hof van Eden lees dan is dat niet de ideale plaats om het menselijk intellect tot volle wasdom te laten komen. De overige straffen lijken me meer van toepassing op het zich verbergen voor God naderhand. De tekst echter lijkt het zo niet te beschrijven. "Necessity is the mother of invention." - Engels spreekwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie Vraag is een vraag & antwoordplatform en heeft het doel om kennis te vermeerderen en te delen. Dat gebeurt door het stellen van vragen en het geven van antwoorden. De bijbel is een verhaal met symboliek, moraal en richtlijnen en geen absolute waarheden, geen wetenschap. Goeie Vraag is geen discussieforum. Het geloof en smaak is een persoonlijke zaak en daarover valt niet te twisten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je volmaakt bent, kun je niet eens zondigen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@hajete: Jij bent anders ook een discussie aan het voeren, door te reageren. Geloof valt best wel te betwisten, afhankelijk van de uitspraken die de gelovige doet. Als een gelovige bijv. zegt "ik geloof dat meneer die-en-die Jezus is", dan valt dat te betwisten. Bijv. door meneer die-en-die het te laten ontkennen.
De vergeving komt pas ná dat Jezus voor onze zonden is gestorven. In het oude testament is er nog geen vergeving, er zijn er veel meer die gestraft worden. Maar God kreeg medelijden met de mens en stuurde daarom Jezus, zodat Hij de zonde van de mens op zich kon nemen en zij daarna vergeven kunnen worden, wat zij ook gedaan hebben, zolang zij maar oprecht spijt betuigen.

Betekent dat dat God een genadeloos straffende God was in het oude testament? NEE!
Ook daar lezen wij, al in het verhaal van Adam en Eva, dat God zo lief heeft dat Hij medelijden kan hebben met de mens. Zo vergaf Hij Ninevé (de zondige stad waar Jona heen moest) al hun daden, Hij vergaf Job en Hij vergaf ook Adam en Eva. Lees Genesis maar eens op na.
God krijgt medelijden en kleed ze daarom, en laat ze leven, Hij vernietigd hun niet. Maar ze hebben wél bewust tegen God gezondigd, en dus worden ze ook gestraft.
Hij stuurt ze uit het paradijs, zodat ze niet ook nog van de boom van het Eeuwig leven kunnen eten (ze hadden van die van Goed en Kwaad gegeten), en zorgt dat ze zullen moeten zwoegen om te kunnen eten en kinderen te kunnen krijgen (de vrouwen). Maar Hij zorgt wel DAT ze kunnen eten en DAT ze kinderen kunnen krijgen. Ze moeten er harder voor werken dan eerst, ze hebben tenslotte zelf gekozen om te zondigen door van de boom te eten, maar ze krijgen wel degelijk vergeving. Als er geen vergeving was geweest voor hun, was de mensheid toen al door God vernietigd. Maar God is Liefde en vergeeft de mensen keer op keer. En dankzij Jezus mogen wij ondanks die zonde toch nog deel uit maken van het Koninkrijk Gods als dat aanbreekt. OOK Eva en OOK jij en ik, want wij zijn niet minder zondig dan Eva. Maar God vergeeft ons allemaal, de eerste mens, de laatste mens en ieder die daar tussen in zal leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 het meeste wat je zegt is gewoon bijbels staafbaar.... alleen "In het oude testament is er nog geen vergeving, er zijn er veel meer die gestraft worden." wat houd dit volgens jou in? dat voor job koning david ed er geen vergefing zal zijn omdat zij in het oude testament leefde?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OEPS! Bedankt voor het attent maken Menno! Ik heb dat inderdaad niet duidelijk geschreven. Ik bedoelde dat er nog niet zozeer gesproken wordt als dat de ene mens de ander moet vergeven, zoals in het Nieuwe Testament zeer vaak gebeurt en waar de vraagstel(st)er naar refereert, maar dat God al wel degelijk vergeeft en dat vergeving niet per definitie betekent dat er geen straf is.
Is het zo duidelijker? :$
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jawel hoor, maar ik had altijd het beeld dat jezus voor alle zonden ook met "terugwerkende kracht"gestorven is. vroeg me even af of je dat niet zo zag, wat dus niet het geval is. oftewijl we zijn het eens:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Adam en Eva stierven WEL nadat ze van de vrucht hadden gegeten. Voordien waren ze onsterfelijk en ze zouden EEUWIG LEVEN gehad hebben IN HET PARADIJS als ze niet van die vrucht gegeten zouden hebben! Ze zouden dan ook in het paradijs kinderen gekregen hebben! Niet alleen zij werden gestraft, al hun nakomelingen (wij dus ook) lijden nog altijd onder die straf!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bijbelonderzoeker: Ik zeg niet dat ze niet sterven...
Ik zei dat God hun (en 'hun' is hier gelijk aan 'de mensheid', want ze hadden op dat moment nog geen kinderen) niet vernietigde. Dat is iets anders...Graag eerst goed lezen, dan pas fel reageren. Of eigenlijk gewoon liever niet fel reageren maar op een normale manier...;-) In het paradijs was er ook wel degelijk een boom des levens. Lees bijvoorbeeld Genesis 3:22 maar (Ik heb hier alleen een Engelse versie bij de hand: And the LORD God said, "The man has now become like one of us, knowing good and evil. He must not be allowed to reach out his hand and take also from the tree of life and eat, and live forever)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel een fijn idee natuurlijk dat je na zo'n 4000 duizend jaar branden in de hel(of welke tijdsperiode christenen dan ook aanhouden tussen de volgens hen eerste mens en het jaar 0) met terugwerkende kracht toch nog vergeven kan worden. Op dat moment zou je je toch afvragen waarom dat systeem niet eerder van toepassing was. Het was dus van wezenlijk belang in welk jaar je dood ging om wel of niet direct vergeving te kunnen krijgen. Sowieso kan ik nooit begrijpen dat christenen nooit een probleem hebben met dergelijke verhalen. God maakt een mens die bijna direct een fout maakt, niet na generaties, nee de eerste twee die hij maakt. Als ik een stuk software zou schrijven wat niet goed werkt zou ik ook niet de schuld op de software leggen maar op mijzelf. Je zou toch verwachten dat een alwetende god dit toch op zijn minst zou kunnen bevatten maar nee 1000en jaren later bedenkt hij dat het anders moet en verandert de zaak, zodat niet iedereen naar de hel moet (dat je je hele leven aan de gestelde regels zou kunnen houden lijkt me uitgesloten). En dan nog even over: " And the LORD God said, "The man has now become like one of us" ? One of us ? Interessante uitspraak voor een god uit een monogame religie.
Ze hadden ook GEEN berouw van hun daad, maar schoven de schuld op een ander. Adam gaf nota bene God de schuld: Het is de vrouw die u mij hebt gegeven!
En Eva gaf weer de slang de schuld: De slang heeft mij verleid.
Nergens wordt vermeld dat ze berouw hadden, dus vergaf God ze ook niet.
Tevens waren ze volmaakt en deden doelbewust een poging om onafhankelijk van God te zijn te zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
En ze kenden de straf die er zou volgen op hun zonde. Eva zei het nog tegen de slang, dus ze wist bliksemgoed wat ze deed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
adam was inderdaad een flauwerik door anderen de schuld te geven. maar voor wat betreft onafhankelijk van god willen zijn hadden ze natuurlijk groot gelijk. ik zou me ook niet willen onderwerpen aan zo'n tiran.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Watch your words!
misschien omdat de god die u bedoelt helemaal niet zo aardig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan je aardig definieren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Menno vraagt wat de definitie van aardig is, dan is 'dankje' nogal een aparte reactie. Hij gaf geen compliment ofzo, hij stelde een vraag. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord. Vette +.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh,ik las dat ik aardig kon definieren.til er maar niet zo zwaar aan Vederlicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
graag gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het lastig en een probleem als mensen de daden, handelwijze en bedoelingen van iemand anders i.c. van God gaan uitleggen.
Hoe weet je dat die uitleg correct is of moet je dat zonder meer aannemen en geloven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je zult nooit weten of de uitleg correct is.daarom zijn er ook verschillende godsdiensten,en daarbinnen weer verschillende stromingen die allen een andere uitleg aanhangen.en aangezien god het aan de mensen overlaat zijn bedoelingen te duiden,zal het zo blijven.
de kan vergeven dmv het werk van zijn zoon Jezus. op de jongste dag word de mens geoordeeld naar het wel of niet hebben willen aanvaarden van het offer van Jezus. ook Adam en Eva zijn hiervoor in de race.

hoe je de vraag stelt is dus incorrect. het feit dat adam en eva het paradijs moesten verlaten betekent niet dat zei niet dat zij geen vergeving zullen krijgen op de jongste dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus Adam en Eva zijn toen ze gestorven waren niet door God vergeven.
Dit was niet mogelijk in het OT, alleen verzoening. Als God het wil komen zij hiervoor in aanmerking als ze een opstanding krijgen. Dan pas kunnen ze geoordeeld worden naar hun daden.
Maar alleen als God het wil. Heb jij mijn antwoord hierboven goed gelezen ? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus Adam en Eva zijn toen ze gestorven waren niet door God vergeven.

weet ik veel... vertrouw nooit een christen die over het zieleheil van een andere dode christen oordeelt. slechts God oordeelt, vertelt je dominee een ander verhaal dan moet je toch is een andere sekte opzoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
menno, ik heb de indruk dat je mijn woorden herhaalt,
inderdaad alleen God beslist hierover ;-) Ik heb geleerd om nooit zomaar iets aan te nemen wat een dominee verteld ;-) Waarom plaats je mij in een hokje ? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
religie is een hokje, heb nooit begrepen waarom de bijbel hierop aan heeft gestuurd. iedereen weet dat groepgedrag uiteindelijk corrumpeert. mocht ik een extra testament schrijven dan zou ik absoluut christentje spelen in georganiseerd groepsverband verbieden. luther zag "het licht" en dacht ik verdeel het zooitje. als iets verdeelt is is er makkelijk over te heeren door wat anders dan God.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik respecteer je mening ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi zo dan kunnen de 3 formulieren bij deze het raam uit:) wat staat er eigenlijk over in de bijbel? euhm dat zoeken we even op in de catechismus.....
Ik probeer het goed te antwoorden met eerst deze vraag; Waar staat er in de bijbel dat Adam en Eva berouw hadden voor hun ongehoorzaamheid? Zo hadden Adam en Eva ook vergeven kunnen worden. In het paradijsleven hadden ze geen kennis van goed en kwaad. En het heilsplan kan God niet bekend maken als er geen onheil is. Omdat de mens dat niet kan vatten zonder die kennis, zo kunnen ze ook niet beoordelen dat ze berouw moeten hebben voor hun eerste zonde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat God in het algemeen niet zo vergevingsgezind is, getuige de vele gruwelijke straffen die in de Bijbel vermeld staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan de - misschien ook gemotiveerd worden? Nee zeker?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat god inderdaad een niet vergevingsgezind personage uit de bijbel is een plus van mij ter compensatie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je. Maar het kan ook zijn dat Hij jaloers was omdat Adam met Eva naar bed ging en Hij niet.
Zoals je zelf al aangeeft is de God van het oude testament buitengewoon onredelijk. Het enige goede is dat hij zelf de boom van goed en kwaad heeft geplant zodat wij met enige moeite er zelf wel achter kunnen komen dat hij niet helemaal spoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees het verhaal niet zo zwaar als dat de meesten hier doen.

Even afgezien van het al of niet bestaan van God... Volgens mij maakt God geen boom van kennis van goed en kwaad om mensen daar de hele dag lekker mee te maken. Hij maakt zo'n boom met een goeie reden: dat die ooit eens gebruikt gaat worden, als de tijd daarvoor rijp is.

Ik denk dan ook meer dat het verhaal van Adam en Eva een volwassenwordingsverhaal is. Toen Adam en Eva eenmaal het verschil wisten tussen goed en kwaad, konden ze de wereld in en zelf keuzes maken.

Net als Adam en Eva worden wij ook volwassen met vallen en opstaan. Met "zondigen" en "vergeven worden". Dat hoort bij mens zijn en bij het leven. En daarbij maken we zelf onze tweede kans, als dat nodig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het verhaaltje nu eenmaal zo loopt. Iemand heeft het verzonnen en er die wending aan gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoor heel veel antwoorden in de trend van, ach het is maar een verhaaltje.
Maar eentje waarvan ik weet dat God er achterstaat
Hij geeft niemand eigenlijk het antwoord op de vraag of ze nu echt hebben bestaan of niet.
En als je het goed beschouwd, doet die vraag er eigenlijk ook niet toe.
ja wellicht voor diegenen de wetenschappelijk bewijs willen hebben in die denktrend een heel normale vraag.
maar op het gebied van geloof loop je hier hopeloos vast
Duidelijk mag zijn dat het antwoord op een heel ander vlak ligt.
je mag het misschien beter gezegd een duiding noemen
1 van de andere antwoorden vond ik erg mooi
God heeft die boom daar niet neergezet om ons de hele dag een beetje lekker te zitten maken.
Ja daag
Als ik adam of eva was geweest dan zou dat me gek gemaakt hebben toch ?........
en volgens mij geldt dat voor alle mensen
niemand uitgezonderd.
Er is toch iets raar is die beperking waarom dat die boom
of beter gezegd die 2 bomen ?
Als het nooit God bedoeling was geweest dat we er ooit gebruik van mochten maken dan zou hij ze nooit gemaakt hebben. toch ???
En eigenlijk als je goed leest staat er ook dat zijn schepping klaar was en zie het was goed
dat houd dus in inclusief die boom van kennis van goed en kwaad maar ook die boom des levens
Dus je zou mogen verwachten dat we er ooit van mogen eten.
en dan gaat het "fout"
Adam en Eva eten ervan en God vergeeft niet ?
ik vraag me af of er hier sprake van vergeving was
God zegt je zult sterven als je eet
de slang zegt je wordt Gods gelijke

Feit: je sterft dus blijkbaar niet meteen, liegt God ?
een leugentje om bestwil ??
Feit 2 God geeft zelf toe dat we Hem gelijk zijn geworden
kennende goed en kwaad.
Feit 3 we gaan allemaal dood vanaf de dag dat dit gebeurd is er is niemand op dit moment die eeuwig leven heeft onder de mensen.
Feit 4 er was maar 1 boom waar we niet van mochten eten
(Het is niet duidelijk of we wel van de andere boom (des levens mochten eten of gegeten hebben
maar het werd niet verboden !
dus,........ ?)
Feit 5 toen dus van die eerste boom werd gegeten
werd ons de toegang tot de andere boom ontzegt
(hadden we er van gegeten of niet ?
was het nodig ? om leven te hebben ?)
en nu?
als we er van zouden kunnen eten op het moment dat we van die eerste boom hadden gegeten
Wat was er dan anders ?
zouden we niet eeuwig leven op een verkeerde manier ?
God kon niet anders
er is zoveel te zeggen maar 2500 tek,,
12 jaar geleden
Om te laten zien, dat god niet alles vergeeft. Anders zouden mensen alleen maar slechte dingen kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het pikken van een appeltje dan zo'n ernstig misdrijf? Deden wij vroeger ook bij de groenteboer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ik ben toch een nette naar de wet levende burger geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik probeer ook maar een reden te vinden in dit verhaal. Waarschijnlijk heeft god jouw het wel vergeven. Maar ja, jij heet ook geen Adam:) Ik weet het ook niet hoor, ik denk alleen maar mee. Geloof persoonlijk niet in het verhaal.
Om aan te tonen dat de mens naar Gods evenbeeld is geschapen.
De mens is niet perfect en vergeet ook wel eens iemand een tweede kans te geven. Maar de mens is naar het evenbeeld van God geschapen.
En om dat te illustreren lieten de schrijvers van de bijbel God ook een fout maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Dus volgens jou hebben al die hordes gelovigen die ervan overtuigd zijn dat God perfect is, het verkeerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Buiten dat ik er op wil wijzen dat je chargeert wil ik je vragen:
is het aantal mensen dat zegt dat dit-of-dat waar is bepalend voor het al dan niet waar zijn van een bewering ? Hoe groter de "horde" gelovigen, zoals jij dat noemt, hoe eerder het waar is wat deze "horde" gelooft ? Zou er ooit innovatie geweest zijn als iedereen van mening was dat de mening van de grootste horde opgeld deed ?
Cryofiel
12 jaar geleden
"If ten million people say a foolish thing, it's still a foolish thing!" Ik weet niet van wie deze uitspraak afkomstig is, maar de uitspraak is wel waar. Blijf vooral onafhankelijk denken! -- In jouw antwoord viel mij als eerste op dat jij beweert dat God fouten maakt. Bekende gelovigen op GV en daarbuiten beweren juist dat God perfect is. Tot zover de feiten. Vandaar dat ik jou, tongue-in-cheek zoals de Engelsen zeggen, vroeg of je inderdaad vindt dat al die gelovigen het verkeerd hebben.
God had gevraagd of ze niet van de "boom des levens" wouden eten, dat was 1 boom midden in het hof van Eden, als ze daar van zouden eten (van een vrucht in die boom) zouden we worden als God.

voor de rest mochten ze álles eten en doen, maar toen werden ze verleid door de "slang" (satan) en die haalde hun over (Eva) om een vrucht te eten van die boom.

en omdat God altijd doet wat Hij zegt of beloofd, moest Hij hun straffen voor deze overtreding.

bottemline is dus dat de mens wou zijn als God, dus die hooghartigheid werd bestraft