Bestaan er volgens het christendom geesten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
4.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke substroming van het christendom had je gehad willen hebben?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Johannes 4: 24 God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid
statenvertaling jbe http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=johannes+4%3A22-26&id42=1&id18=1&id17=1&id47=1&id16=1&id37=1&id35=1&l=nl&set=10

Antwoorden (4)

Ja, de Heilige Geest. Verder niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Heilige_Geest
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn vele plaatsen in de Bijbel waar over geesten wordt gesproken. Hier is een lijstje van passages waarin het woord "geesten" voorkomt: http://www.biblija.net/biblija.cgi?q=geesten&idq=19&l=nl&set=10&q1=1&qall=1&qids=fffffffffffffffffffffff
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weer wat geleerd!
De Bijbel vermeldt dat er goede geesten zijn en gevallen engelen, de boze geesten.

“Zijn zij niet allen dienende geesten, die uitgezonden worden ten dienste van hen, die het heil zullen beërven”?
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=Heb+1

“Want indien God engelen, die gezondigd hadden, niet gespaard heeft, maar hen, door hen in de afgrond te werpen, aan krochten der duisternis heeft overgegeven om hen tot het oordeel te bewaren . . .”
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=2+Petr+2

“ . . . want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten”.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ef+6&id16=1&l=nl&set=10
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, de Bijbel spreekt op verschillende plaatsen van geesten:

Leviticus 19,31

Raadpleeg geen geesten en schimmen van doden. Wie zich tot hen wendt, verontreinigt zichzelf. Ik ben de HEER, jullie God.

Leviticus 20,6

Ook wie zich met geesten en schimmen inlaat zal ik straffen en uitstoten.

Leviticus 20,27

Een man of een vrouw die geesten of schimmen van doden laat spreken, moet ter dood gebracht worden. Zulke mensen moeten worden gestenigd en hebben hun dood aan zichzelf te wijten.

Deuteronomium 18,11

bezweerders, en voor hen die geesten raadplegen of doden oproepen.

1 Koningen 22,21

en ten slotte trad een van de geesten op de HEER toe en zei: “Ik zal hem overhalen.” “Hoe wil je dat doen?” vroeg de HEER.

2 Kronieken 18,20

en ten slotte trad een van de geesten op de HEER toe en zei: “Ik zal hem overhalen.” “Hoe wil je dat doen?” vroeg de HEER.

Jesaja 8,19

Wanneer men jullie vraagt om de geesten van doden te raadplegen en naar fluisterende en mompelende waarzeggers te luisteren – elk volk raadpleegt toch zijn goden en vraagt de doden toch om raad voor de levenden? –,

Jesaja 19,3

Egypte verliest zijn hoofd, raakt buiten zinnen. Ik zal al zijn plannen verijdelen. Dan wenden zij zich tot hun goden en bezweerders, ze raadplegen geesten van doden en waarzeggers.

Matteüs 8,16

Bij het vallen van de avond brachten ze vele bezetenen bij hem. Met een enkel bevel dreef hij de geesten uit, en allen die ziek waren genas hij,

Matteüs 10,1

Daarop riep hij zijn twaalf leerlingen bij zich en gaf hun de macht om onreine geesten uit te drijven en iedere ziekte en elke kwaal te genezen.

Marcus 1,27

Iedereen was zo verbijsterd dat ze tegen elkaar zeiden: ‘Wat is dit allemaal? Een nieuwe leer met groot gezag! Zelfs als hij onreine geesten een bevel geeft, wordt hij gehoorzaamd.’

Marcus 3,11

Telkens als de onreine geesten hem zagen, vielen ze voor hem neer en schreeuwden: ‘Jij bent de Zoon van God!’

Marcus 5,12

De onreine geesten smeekten hem: ‘Stuur ons naar die varkens, dan kunnen we bij ze intrekken.’

Marcus 5,13

Hij stond hun dat toe. Toen de onreine geesten de man verlaten hadden, trokken ze in de varkens, en de kudde van wel tweeduizend stuks stormde de steile helling af, het meer in, en verdronk in het water.

Marcus 6,7

Hij riep de twaalf bij zich en zond hen twee aan twee uit, en gaf hun macht over de onreine geesten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik dit zo lees zie ik het somber in voor Char.
Raadpleeg geen geesten en schimmen van doden.
Dit zegt de bijbel,dus zijn er ontelbare geesten en met elke dode komt er dan weer een bij.en dat zal zo doorgaan tot het einde der tijden,dan is alles en iedereen geest geworden.