Wat betekent negis/ negus in de islam?

Ik heb begrepen dat dit met reinheid te maken heeft, maar wat valt er onder onrein en hoe maak je die onreinheid ongedaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
3.2K

Antwoorden (3)

Er zijn verschillende betekenissen van het woord 'negus' (zie 1e link). Een drank, een Afrikaanse heerser/koning/keizer en een Abessijnse heerser/koning. De laatste betekenis wordt in de islam gebruikt.

Onderstaande reactie vond ik terug op een islamforum over de Negus van Abessinië:
"Weet dat er twee verschillende "Nadjaashies" (Negussen) waren. De ene werd inderdaad Moslim, maar overleed kort daarna. Hij is een andere Negus dan de Negus waaraan de Profeet (salallaahoe 'aleihie wa sellem) een brief schreef om hem uit te nodigen tot de Islaam. Dit alles wordt duidelijk uit een hadieth in Sahieh Moeslim, en wordt ook verder uitgelegd door Imaam Ibn-oel-Qayyim in "Zaad-oel-Ma'aad". De twee zijn soms door historici als één en dezelfde persoon gezien, maar dit is, gezien de bewijzen, niet correct." zie de 2e link

Ook verder googelen bevestigt dat in de islam met de Negus wordt verwezen naar de Abessijnse heerser. Abessinië is eigenlijk het huidige keizerrijk Ethiopië (3e link).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Negis is een vorm van onreinheid/onzuiverheid in de Islam. Niet elke Islamiet gaat zover als anderen in hierin.

Geslachtsorganen, vaginale afscheiding en sperma zijn Negis en mogen niet aangeraakt worden, als het per ongeluk wordt aangeraakt is een rituele wassing nodig. Dit geldt ook voor urine en slijm of andere vochtafscheidingen van het lichaam en ook van dieren.

Honden en varkens zijn negis en dat geeft aan dat ze absoluut en onveranderbaar onzuiver zijn. Daarom kunnen honden geen normaal huisdier zijn in een Islamitisch gezin. Een hond aanraken en in het bijzonder in contact komen met het speeksel vereist weer een rituele wassing. Dat geldt ook voor het bord waar de hond van eet.

Ook atheïsten, polytheïsten en mensen die in een andere God geloven zijn overigens ook negis.

Ik kan geen goed nederlands woord vinden maar met de Engelse tekst uit de bron ben je vast geholpen om het een beetje te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
cool, goed gevonden. samen hebben we een compleet antwoord! ieder 5 punten? in ieder geval 1 voor jou +!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deal, krijg jij ook een puntje ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben je blind? Er staat een bron onder toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat ook dat niet elke islamiet zich hieraan houdt maar behalve de bron zie je dat ook over het hoofd? De vraag is wat het is en dit is het. Of iedereen zich er aan houdt of niet is niet de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plaats lekker zelf een nieuw antwoord! Dit is de enige bron die ik kon vinden waar negis wordt uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat wil interessant is is dat jij gewoon zegt dat je je ritueel moet wassen als je in aanraking komt met het speeksel en dat staat gewoon in mijn tekst; in het bijzonder in aanraking met speeksel. Verder gebruik je niet eens het woord negis in je antwoord ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het probleem is geloof ik dat jij niet accepteert dat er moslims zijn die STRENGER zijn in het geloof dan jouw aardige buren.
Hieronder alle zaken die onrein zijn in de Islam. Aangezien je maar 2500 tekens kunt gebruiken bij een antwoord heb ik de bron onderaan dit antwoord staan zodat je ook de rest kunt lezen.

" An-nadjaasaat (onreinheden) zijn alle zaken die door de Koran en de Soennah van de Profeet (vrede zij met hem) tot onreinheden zijn uitgeroepen. Oorspronkelijk zijn alle zaken rein en toegestaan. Wie anders beweert, moet hiervoor met bewijs komen. Als hij dit bewijs niet kan leveren, of met onvoldoende bewijs komt, dan moeten we gewoonweg terugkeren naar de oorsprong en dit laten. Dus nogmaals, het is niet toegestaan om iets tot onrein te verklaren, alleen met bewijs. 1. (Mensen)urine Het is overgeleverd door Anas dat een bedoeïen in de moskee urineerde, waarna een groep mensen opstond (om hen te tegen te houden). De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: “Laat hem en onderbreek hem niet!” Hij vroeg, nadat de bedoeïen klaar was met urineren, om een emmer water en goot het erover. (al-Boechari en Moeslim) 2. (Mensen)ontlasting Aboe Hoerayrah overlevert dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: “Als één van jullie met zijn sandalen door al-Adhaa loopt, dan wordt dit gereinigd door de aarde.” (Sahih Soenan Abi Daawoed) al-Adhaa is alles wat de mens schaadt, het zij onreinheden of viezigheden of iets anders. In deze overlevering wordt er duidelijk onreinheden mee bedoeld. 3. al-Madhiey Al-Madhiey is een witte dunne plakkerige substantie die vrijkomt bij lustgevoelens (voorvocht). Het vrijkomen ervan kan onopgemerkt gebeuren. Dit geldt voor zowel de man als de vrouw. Al-Madiey is onrein en daarom beval de Profeet (vrede zij met hem) om het geslachtsdeel te wassen bij het vrijkomen van deze substantie. cAli verhaalt: “Ik was een man die erg last had van het vrijkomen van al-Madiey. En ik schaamde mij om de Profeet (vrede zij met hem) hierover te vragen vanwege (mijn huwelijk met) zijn dochter. Ik droeg Miqdaad bin al-Aswad op om de Profeet (vrede zij met hem) hierover te vragen. De Profeet (vrede zij met hem) zei: “Hij dient zijn geslachtsdeel te wassen en vervolgens al-Woedoe te verrichten.” (al-Boechari en Moeslim) "