Valt onder 'pastoraat' ook 'verspreiding van het woord van God'?

Zo'n helft van de inkomsten van een kerk gaat naar pastoraat. Verder gaat zo'n naar 5% kerkdiensten /catechese / enz.
Rest naar overhead (incl. salarissen en gebouwen).

Wiki:
"Met het begrip pastoraat wordt aangegeven dat iemand geestelijke verzorging krijgt."
Maar waar bestaat dat verder uit, is dus grotendeels de vraag.

Valt 'zieltjes winnen' er ook onder, zoals men vroeger naar Afrika ging om daar mensen Christelijk of Katoliek te 'maken'.

Of valt de verspreiding van het geloof geheel onder die 5%? (Kerkdiensten.)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1.2K

Antwoorden (3)

Onder het pastoraat valt al het geld van naar de dominee/pastoor gaat, dus zijn/haar inkomen, onkosten en andere vergoedingen. Die persoon zou 'het woord van god moeten verspreiden' dus ja dat valt daar onder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk eens in een woordenboek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat hier om een deel van het geld wat naar het 'pastoraat' gaat en dat is dus het deel wat naar alles gaat waar de dominee/pastoor mee te maken.
Nee, waar jij aan denkt dat valt onder zending/missie en evangelisatie. Pastoraat is de herderlijke zorg: de dominee of pastor gaat bij kerkleden langs die het ergens moeilijk mee hebben, om hen daarbij geestelijke bijstand te verlenen. Ze doen dat niet ongevraagd, maar op verzoek. Bijvoorbeeld ouderen die moeite hebben met hun afscheid van het leven, ernstig zieken, jongeren die in de knoop zitten, en dergelijke. Dat zijn gespreksonderwerpen waar je het in de kerk niet met elkaar over hebt, maar dat gebeurt onder vier ogen. Een dominee heeft buiten de zondagse diensten aan pastoraat het meeste werk.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar... Salarissen valt niet onder die 50%.
Dat wordt nl. apart vermeld; naast die 50%.
Er is een verschil in pastoraat tussen het Rooms-katholicisme en het Protestantisme. In het katholicisme maakt zendingswerk inderdaad deel uit van het pastoraat.

In het Protestantisme bestaat het pastoraat uit het verlenen van ´´herderlijke´´ zorg in ziekenhuizen, verpleeghuizen of bejaardenhuizen aan mensen met (chronische) ziekten, met psychiatrische aandoeningen en met lichamelijke en/of verstandelijke beperkingen.