Wat zijn uitverkorenen?

En ben je al uitverkoren of kun je alsnog uitverkoren worden?

Ik las net iets in een antwoord op een andere vraag over uitverkorenen. Moet ik me hierbij voorstellen dat god bepaalde mensen meer lief heeft en dat zij uitverkoren zijn boven anderen? Ik weet niet beter dan dat god ieder mens even liefheeft, hij heeft ze toch allemaal met liefde geschapen?

Please enlighten me :)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
5.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet bijna lachen om je ondeugende vragen! Maar ze zijn super! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was inderdaad in een ondeugende bui en ik voel er alweer een opkomen :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga maar door dan, vind ik wel leuk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Just did :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanavond ga ik er bij langs warmte!!!!! Dapper!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot vanavond dan :D

Het beste antwoord

We zijn allemaal uitverkorenen!

Er is immers geen goed of slecht wat veroordeeld wordt.

We moeten zelfs slechte dingen ervaren om het goede te kunnen doen.

Het 'Goddelijke' oordeelt niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

In het religie van christus:

Gods liefde is zo oneindig groot dat ieder mens, ieder volk, iedere geloofsgemeenschap die zich voor deze liefde openstelt zich bevoorrecht voelt; een uitverkorene van God! Hierdoor kan gemakkelijk het misverstand ontstaan dat anderen verder van God afstaan dan ik als "uitverkorene". Maar wat mensen niet kunnen kan God wel: een oneindig intieme, persoonlijke relatie onderhouden met ieder wezen. Iedereen mag zich dus een "uitverkorene van God" voelen, maar niet denken in een uitzonderlijke positie te verkeren. Gods liefde is in overvloed voor iedere mens beschikbaar. Onze naaste is dus geen rivaal die probeert onze positie van uitverkorene te veroveren, maar iemand waarmee we hecht verbonden zijn als uitverkorenen van de Ene God.

http://www.furnee.nl/quakers/geloof/il017.html

In het religie van LaMomma is iedereen gelijk. Dust to Dust, Ashes to Ashes, and the wind of eternity will take you around the world.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is gevaarlijk om uitverkoren te zijn, de joden waren ook het uitverkoren volk...

Wat zijn dan uitverkorenen?

De uitverkorenen zijn de mensen die het eerst geselecteerd worden bij keuzes... Net zoals op de basisschool en er groepen worden gekozen om te sporten, is de beste voetballer de uitverkorenen, want die wordt het eerste gekozen, gewoonweg omdat iedereen weet dat hij de beste is....

Uitverkoren zijn en het liefhebben van God heeft niets met elkaar van doen, integendeel zelfs, God heeft iedereen even lief...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor God is iedereen gelijk, maar de Joden zijn het uitverkoren volk, daardoor hebben ze veel te verduren vgl. Job op de mestvaalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de Joden uitverkoren zijn, is dus per definitie niet iedereen gelijk ^^
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is net als met mensen alle kinderen zijn gelijk maar vaak is er toch wel een speciaal.
nee uitverkoren zijn heeft niets met meer liefde of minder liefde te maken

god heeft mensen uitverkorenvoor een bepaalde taak of doel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke taak of welk doel? En hoe weet diegene dat, of denkt diegene dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat ik weet van de bijbel is tot profeet als taak en voor het doel om de mensheid gods boodschap te verkondigen of tot taak een priester te zijn om zo in de tempel te dienen als ik het vertaal dan zou je kunnen zeggen de een weet dat die moeder wil worden of niet de een houdt van dieren en de ander niet een katholiek weet dat die priester wil worden en de ander wil dat niet
De Engelsen vonden in de 17-de eeuw dat zij het uitverkoren volk waren. De Fransen vinden dat nog steeds van zichzelf. De Nazi's vonden dat zij dat waren. En de Joden weten er ook wel raad mee., evenals de Amerikanen trouwens.

Jezelf als uitverkoren beschouwen is een gevaarlijke tendens. en je moet je het ook niet laten opdringen. Het geloof daarin is al een beetje fascistisch allen lijkt het minder erg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de uitverkorene zie ik mensen die een rol speelde om het Christendom mee uit te dragen door de boodschap in woord en geschrift.
Ook Maria was uitverkorene omdat zij werd verkozen zijn Moeder te zijn.
God heeft iedereen lief ongeacht religie, kleur wat dan ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja je hebt uitverkorenen die gaan naar de hemel.
En ja God houdt van alle mensen, het doet Hem dan ook veel verdriet als men niet wil geloven in Hem.

Toegevoegd na 1 minuut:
En ik wil je aanraden om de Bijbel te lezen en eventueel een dominee om raad vragen. Hij heeft ervoor gestudeerd en hij kan jou waarschijnlijk beter helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Koolwitje: je zegt het doet Hem dan ook veel verdriet als men niet wil geloven in Hem. Allereerst: verdriet zie ik als een menselijke emotie en niet als een emotie van God. Hij heeft ons immers niet nodig, de mens heeft Hem nodig? Ten tweede: als God zou willen dat we allemaal in Hem geloven, kan Hij dit als Almachtige toch zo bewerkstelligen? Ten derde: ik heb de Bijbel gelezen, de Koran, de Thora. Voor mij is de weg net zo duidelijk als die is voor jou. Een gesprek met een dominee heb ik in het verleden gehad - over wel meer onderwerpen en het heeft voor mij alleen als resultaat gehad dat ik meer en meer bevestiging kreeg dat veel zaken heel veel vragen en onduidelijkheden oproepen. En niet voor mij alleen, maar ook voor gelovigen zelf. Alleen op GV blijkt maar weer eens hoe gelovigen 1 woord op zoveel verschillende manieren interpreteren. Met alle respect: een dominee - of zoals je wil een sheikh of rabbijn, hebben m.i. allen een klein stukje van een hele grote puzzel in handen. Ik ga voor het grote geheel, vandaar juist al die vragen :) Omdat ik niet goed begrijp dat een gelovige iets aanneemt waar naar mijn idee geen enkele logica inzit, of wat je op meerdere manieren kunt interpreteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens het oude testament gaan slecht 144.000 zieltjes naar de hemel en de rest zal het nooit meer koud hebben.
We zijn allemaal uitverkoren maar niet iedereen is geroepen.
D.W.Z. niet iedereen zal ervaren of hebben of krijgen of meemaken of zijn in een toestand die hij /zij verwachtte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord uitverkoren maakt vaak mensen bang. Ik wil geloven in God, ik wil graag een kind van God zijn maar stel ik ben niet uitverkoren wat dan?

Er staat in de bijbel dat God van tevoren al heeft besloten wie er bij Hem mogen horen en wie niet.

Maar als jij zoiets hebt van: Ik geloof, ik ben een kind van God, ik hoor bij Hem! Wees dan niet bang dat je misschien niet uitverkoren bent, want als je dat verlangen bent mag je erop vertrouwen dat God jou er ook bij wilt hebben!

Iedereen die een kind van God wilt zijn mag er bij horen!

En dat lijstje van uitverkorenen die God heeft is dan alleen maar een troost voor je. Als er dan achteraf in zijn lijstje kijkt: Wauw, kijk nou. Ik sta ook op dat lijstje!

God bless you al <3