Joden geloven niet in de hel of het vagevuur, waar geloven zij in wat er gebeurt als zij zondigen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
9.1K

Antwoorden (2)

Zonde is een instrument van God om de mens naar Hem toe te laten groeien. Dit wil niet zeggen dat God wil dat de mens zondigt, maar het vormt een uitdaging voor de mens om niet te zondigen zodat hij een morele overwinning kan behalen en hij God behaagt. Uitgangspunt hierbij is dat de mens uit vrije wil kan kiezen om wel of niet te zondigen. De vrije wil is het grootste geschenk dat God aan zijn schepsels heeft gegeven. Hiermee toont God Zijn oneindige liefde voor de mens die Hij naar Zijn beeld heeft geschapen. Dat wil zeggen dat de mens dezelfde eigenschap als God bezit: morele beslissingen nemen. De mens is dus NIET tot zonde gedoemd, want dan zou hij een robot van God zijn en niet naar Zijn beeld geschapen zijn.

Er zijn slechts weinig mensen die hun hele leven zonder zonde leven. Zij worden tzaddikiem (rechtvaardigen) genoemd. De meeste mensen zijn echter beinoniem (de gewone mensen) die wel zondigen. Zij zijn niet goddeloos zoals de rasha, maar zij hebben wel de neiging om te zondigen.

God heeft de mens geschapen. Hij heeft de mens ook geschapen met de neiging om te zondigen. Hiermee wordt NIET het zondigen goed gepraat, maar geeft slechts aan dat de mens het potentieel heeft te zondigen. Met behulp van naleving van de Tora kunnen we voorkomen dat we zondigen. Dat is een grote morele overwinning voor ons en dat behaagt God ten zeerste. God wil namelijk dat we uit vrije wil voor Hem kiezen.

Maar zelfs wanneer de mens toch zondigt, biedt God de mogelijkheid om weer terug te keren. Omdat de mens dit uit vrije wil kan doen is de winst groter dan wanneer hij in een veilige omgeving blijft. Eigenlijk biedt God de beinoni (gewone mens) een grotere liefde dan de tzaddiek (rechtvaardige) die in een veilige omgeving blijft. Want een mens die terugkeert tot God is als een verloren zoon die door Zijn vader enorm gemist werd.

Dus: Het antwoord is dat ze altijd berouw mogen tonen en weer bij God terugkeren. Ze komen niet in de hel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als hij dan géén berouw toont?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan moet je je van je geloof afdraaien want dan geloof je blijkbaar niet. Met andere woorden: dat gebeurt niet. Of je gelooft of je geloof niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou Pelle: Ik ben goed gelovig maar geloof niet alles.
De Joden hebben verschillende geloofsopvattingen met als basis het geloof in één eeuwige, onzichtbare God.
De vriendelijkste versie die ik vond voor hun is:
Er staat nog een Messias aan te komen die de wereld volmaakt zal maken.
Een nog Komende Wereld dat zal volgen na de opstanding van de dood.
Hierna keren de Joden terug naar Het Paradijs. (Waarschijnlijk in de buurt van de Olijfberg).
Het is Gods verlangen Hem te dienen.
De Jood kan zelf kiezen om God te negeren (te zondigen) of... Hem te dienen (berouw te tonen).
Ook hierdoor wordt Gods verlangen vervuld. (verloren zoon scène) .
De Jood kan dus zondigen en later berouw vertonen of... hij zondigt helemaal niet!
Beide leiden tot toewijding aan God.
Er is geen alternatief, want geen Jood kan gescheiden blijven van Goddelijkheid.

Als je niet tot het uitverkoren volk hoort, heb je pech... en ik ook dus!
Ikzelf kies liever een andere versie die ik voor mezelf hou.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
uiteindelijk kiest iedere gelovige voor zichzelf de versie die het beste uitkomt. maar + voor je antwoord!