Menno Simons is vermoedelijk in 1496 geboren in Witmarsum. Daar is hij als kind gedoopt in de Katholieke Kerk. Volgens een Amerikaanse website over Menno Simons is er weinig bekend over de kindertijd van Menno Simons. Zij stellen dat zijn ouders waarschijnlijk melkveehouders waren. Over het aantal broers en zussen is weinig bekend. Wel wordt het vermoeden uitgesproken dat Peter Simons, die werd omgebracht na een mislukte overname van het klooster in Olde Klooster, de broer van Menno Simons was. De derde link spreekt van het vermoeden dat de vader van Menno, Simon heette. Vandaar de achternaam Simons(zoon).

Hij kwam dus uit een Fries boerengezin met een katholieke gezindte. Verder is er weinig bekend over de gezinssituatie van Menno Simons.