Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je als christen bloedworst eten?

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb het beste antwoord gekozen omdat ik de bloedworst uit de buurt van Staphorst zo lekker vind, met veel rogge er in. Ik denk ook dat dit antwoord het beste de strekking van het christelijk geloof weergeeft.
Allen bedankt voor de antwoorden!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
14.4K
ItisILeClerc
11 jaar geleden
natuurlijk, er is geen enkele wet die dit verbiedt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag!
+

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je kunt gerust eten wat je wilt. Dat maakt niet uit. Lees wat Jezus zei over de Oude Jooodse voorschriften:

"Matheus 15; 1 Toen kwamen er vanuit Jeruzalem farizeeën en schriftgeleerden naar Jezus. Ze vroegen hem: 2 ‘Waarom overtreden uw leerlingen de tradities van onze voorouders? Ze wassen hun handen niet voor ze hun brood eten.’ 3 Hij gaf hun ten antwoord: ‘En waarom overtreedt u het gebod van God, alleen om uw eigen traditie in stand te houden? ... 10 Nadat hij de mensen bij zich geroepen had, zei hij tegen hen: ‘Luister en kom tot inzicht. 11 Niet wat de mond in gaat maakt een mens onrein, maar wat de mond uit komt, dat maakt een mens onrein.’ 12 Daarop kwamen de leerlingen bij hem en zeiden: ‘Weet u dat de farizeeën uw uitspraak gehoord hebben en dat ze die stuitend vinden?’ 13 Hij antwoordde: ... 14 Laat ze toch, die blinde blindengeleiders! Als de ene blinde de andere leidt, vallen ze samen in een kuil.’ 15 Toen stelde Petrus de vraag: ‘Wilt u ons die uitspraak uitleggen?’ 16 Jezus zei: ‘Begrijpen ook jullie het dan nog steeds niet? 17 Zien jullie dan niet in dat alles wat de mond in gaat in de maag terechtkomt en in de beerput weer verdwijnt? 18 Wat daarentegen de mond uit gaat komt uit het hart, en die dingen maken een mens onrein. 19 Want uit het hart komen boze gedachten, moord, overspel, ontucht, diefstal, valse getuigenissen en laster. 20 Dat maakt een mens onrein, niet eten met ongewassen handen.’ (of bloed of wat dan ook, want er zit bovendien in het meeste vlees ook nog wel een spoortje bloed.)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Een christen mag geen bloed eten, of vlees waar nog bloed inzit, zoals bij dieren die door verstikking zijn omgekomen. Dit is door God opgedragen aan Noach, dus lang voordat de wet van Mozes van kracht was (zie Genesis 9:1-7). Zodoende geldt het voor iedereen.

In Handelingen 15 wordt dit ook besloten in een vergadering van apostelen. Een christen mag dus alles eten, behalve bloed of vlees waar nog bloed inzit. Gelukkig zit er in Nederland nooit bloed in het vlees, behalve dan in bloedworst, dus officieel mag dat niet eten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
anneliez
11 jaar geleden
Volgens mij gaat het hier om Joodse voedingsvoorschriften, niet door christenen opgevolgd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Handelingen 15 is NT. Dus materiaal speciaal voor christenen geschreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat zit er in biefstuk, is dat rode wijn ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat hier om het stukje uit Genesis en inderdaad dat geldt voor de joden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle Handelingen is NT staat ook in het antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je in biefstuk is geen bloed. http://www.todayifoundout.com/index.php/2010/04/the-red-juice-in-raw-red-meat-is-not-blood/
Ik weet niet hoe het zit bij alle christenen en christelijke stromingen die er zijn,
maar ik ben Rooms Katholiek opgevoed en wij mochten zeer zeker
bloedworst eten.
Als dat als katholiek niet had gemogen, dan had het bij ons niet zo vaak
op tafel gestaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is eerder omdat christenen in het algemeen en katholieken in het bijzonder zich niet aan de bijbel houden. Dat is namelijk veels te lastig en daarnaast slecht te combineren met veel westerse waarden en gebruiken. http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Hand+15&id47=1&l=nl&set=10 vers 29. Dus nieuwe testament materiaal. http://wiki.answers.com/Q/Do_Jehovah's_Witnesses_eat_meat_with_blood_in_it_and_non-kosher_foods_if_not_why
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dan gaat het [ zoals meestal ] om de i n t e r p r e t a t i e
van die bijbel.
Daar zijn hele oorlogen over gevoerd! Dus daar komen wij hier niet uit!
Ik ben gereformeerd en mag dit ook gewoon eten. Romeinen 14 geeft mogelijk een uitgebreider antwoord.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is wel zo dat de bijbel zegt dat je dit niet mag eten wanneer een ander er aanstoot aan heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem er aanstoot aan dat jij bloed eet, of een ieder ander! Zo nou mag het niet meer.
Net als alles met de bijbel is het maar net waar je de nadruk op legt of hoe je het interpreteert. Het OT zegt nee, het NT zegt nee, het NT zegt ook, het maakt niet zoveel uit Jezus is voor je gestorven, en je hoeft niet zoals een Jood dat doet je te concentreren op regels. Zolang je maar je in Jezus gelooft, en dan als prachtige afsluiter dat je het wel weer moeten laten staan als broeders en zusters er aanstoot aan nemen.

Je kan er dus weer werkelijk alle kanten mee op. Uiteindelijk zou je ervan kunnen maken dat je met geen bloed eten of het zoveel mogelijk voorkomen je altijd goed zit, maar zolang je geloofsgemeenschap(broeders en zusters?!) het prima vinden het ook goed is en een andere christen er dan niks over te zeggen heeft. Als je als een van de weinige tussen je broeders en zusters geen bloed eet, heb je ook weer niks over hun te zeggen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar als er dan weer iemand is tussen je broeders en zusters die er aanstoot aan neemt moet je er wel weer mee stoppen. De vraag is natuurlijk waar deze broeder of zuster het recht vandaan haalt om te melden dat ze aanstoot nemen aan jou eetgewoonten aangezien in hetzelfde stuk staat dat jij je niet mag bemoeien met een ander.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mr. Tomaat, het is niet een kwestie van mogen of niet mogen, als een ander daar aanstoot aan neemt kan je als mens overwegen om het te laten staan. Het is gewoon geen wet voor christenen, ze kunnen en mogen alles eten, met uitzondering de Jehovah's getuige die met bloed van een dier of andermans vlees niet eten en innemen (transfusie), omdat ze de bijbel nagenoeg overal letterlijk nemen waar het kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is jouw interpretatie. Breek het werk van God niet af omwille van wat u eet. Weliswaar is alle voedsel rein, maar het is verkeerd om iets te eten dat iemand aanstoot geeft. Iets verkeerd doen in de ogen van de bijbel of in de ogen van god lijkt me iets wat je wil voorkomen. Een andere manier is te zeggen dat je dat niet mag doen. Een Jehova houdt zich aan de bijbel en een andere christen ook, ze halen gewoon allebei een ander deel van de bijbel aan. Zo kom je er altijd. Door stukken als romeinen 14 kan je ook gewoon alles verantwoorden als christen Als Jehova's de bijbel letterlijk nemen kunnen ze ook wel gewoon bloed eten en zich beroepen op rom 14. Waar of niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als u dus uw broeder of zuster kwetst door wat u eet, handelt u niet langer overeenkomstig de liefde. Laat hen voor wie Christus gestorven is niet verloren gaan door het voedsel dat u eet. Misschien nog een sterker argument. Wel een vreemd dat er niet beschreven staat tot welke hoogte er aanstoot gemaakt mag worden. Gaat dit alleen over dingen die al eerder door de bijbel beschreven staan of over alles. Dus ook als ik aanstoot neem als iemand wortels eet? Wat wordt er trouwens bedoelt met broeders en zusters? Bloedverwanten of mensen in directe omgeving? Mensen zonder biologische broeders en zusters hebben op die manier een stuk minder kans om niet te handelen overeenkomstig de liefde. Mensen met veel broers en zussen veel meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dan gaat het [ zoals meestal ] om de i n t e r p r e t a t i e
van die bijbel.
Daar zijn hele oorlogen over gevoerd! Dus daar komen wij hier niet uit!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat is toch ook exact mijn antwoord?! "Net als alles met de bijbel is het maar net waar je de nadruk op legt of hoe je het interpreteert. "
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En uiteindelijk is een boek wat zo veel interpretaties kent dat het bij bijna elk onderwerp discussie oproept totaal onbruikbaar om te gebruiken als leidraad (mijns inziens). Vooral de christelijke bijbel heeft hier ongelooflijk veel last van (naar mijn idee het meest van alles dat wordt gezien als een heilig geschrift*). Niet zo verwonderlijk door dat het over meerdere eeuwen geschreven is door bergen auteurs met allemaal een ander inzicht. *Iemand die een heilig geschrift kent dat zich vaker tegenspreekt dan de bijbel, roept u maar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is zo lastig dat er nooit een eenduidig antwoord op een vraag komt. En blijft de bijbel als leidraad nemen hetzelfde als een munt opwerpen. De een zegt ja de ander zegt nee, kop of munt de derde zegt het kan zowel kop als munt zijn. Dan ben je geen stap verder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus je hebt al een antwoord gevormd en dit wordt dan continu bevestigd, of wordt het ook weleens ontkend? En als de ene christen nu een ander antwoord bevestigd krijgt dan de ander, betekent dat dan dat er voor de een wat anders geldt dan de ander of dat jij het goede antwoord bevestigd heb gekregen en de ander niet goed de leiding van de heer heeft gevolgd.
Het antwoord is Nee. De ziel van mens en dier moeten gescheiden blijven.

Wees alleen vastbesloten het bloed niet te eten, want het bloed is de ziel en gij moogt niet de ziel met het vlees eten (Deuteronomium 12:23).
De Bijbelse slachtmethode zorgt ervoor dat na het slachten maatregelen worden getroffen om de rest van het bloed te verwijderen, want uiterlijk binnen 72 uur na het slachten moet al het bloed volledig afgevloeid zijn. Aderen waar nog bloed aan zit moeten worden verwijderd. Volgens de Kashrut moet het vlees binnen 72 uur worden gezouten om te voorkomen dat het bloed gaat stollen, en moeilijk of niet meer te verwijderen is

Dit gebod wordt nogmaals in het N.T. bevestigd in Hand 15 vers 29
om U te blijven onthouden van dingen die aan afgoden ten slachtoffer zijn gebracht en VAN BLOED.

Bloedworst lijkt dus een duidelijke uitzondering op de tekst van Rom 14.
Romeinen 14 vers 2-3: De een gelooft dat hij alles mag eten, maar iemand die een zwak geloof heeft eet alleen groenten. Wie alles eet mag niet neerzien op iemand die dat niet doet, en wie niet alles eet mag geen oordeel vellen over iemand die dat wel doet, want God heeft hem aanvaard.

De ziel van mens en dier behoren duidelijk gescheiden te blijven, ook N.T.
Een mens mag ook geen seks hebben met een dier.

Bloed is de zetel van de ziel en zonder bloed het leven niet mogelijk.
Wat bloedtransfusie betreft is het daarom weer anders, bloed heeft daarom ook niet alleen de functie om leven te geven, maar ook om leven te behouden en wat dat laatste betreft voldoet bloedtransfusie volledig aan deze eis.
Binnen het Jodendom is bloedtransfusie derhalve niet alleen toegestaan, maar het is zelfs een Mitz'va, een religieuze plicht.

Toegevoegd na 15 minuten:
Ieder christen moet tot een eigen conclusie komen. Christenen hebben een grote vrijheid gekregen, sommigen vinden het moeilijk te geloven dat christenen “zich moeten onthouden van bloed .

Ik geloof een biefstukje geen probleem, een bloedworst sla ik liever even over.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle nakomelingen van Noach,dat wil dus zeggen ,iedereen!,dient zich te onthouden van het eten van bloed!

(Genesis 9:3, 4)  Al het zich bewegende gedierte dat leeft, mag U tot voedsel dienen. Zoals in het geval van de groene plantengroei, geef ik dit alles werkelijk aan U. 4 Alleen vlees met zijn ziel — zijn bloed — moogt GIJ niet eten. 
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Maar de vraag gaat over bloedworst. Heb jij dat wel eens gegeten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja,als kind heb ik dat wel eens gegeten,alhoewel ik toen reeds een bepaalde afkeer ervoer.
"En waar GIJ ook woont, GIJ moogt in het geheel geen bloed eten, noch van gevogelte noch van viervoetige dieren" (levitivus 7:26)

"vlees met zijn ziel — zijn bloed — moogt GIJ niet eten." (Genesis 9:4)

"Want het heeft de heilige geest en ons goedgedacht U geen verdere last toe te voegen dan deze noodzakelijke dingen: 29 U te blijven onthouden van dingen die aan afgoden ten slachtoffer zijn gebracht en van bloed en van al wat verstikt is en van hoererij. Indien GIJ U nauwlettend voor deze dingen wacht, zal het U goed gaan. Wij wensen U een goede gezondheid toe!” (Handelingen 15:28,29)


Het is dus wel duidelijk wat de bijbel erover zegt.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is dus simpel. keurt de kerk hoererij goed. dan zou bloed ook kunnen. het wordt gelijk gesteld aan elkaar.
In voorgaande antwoorden en reacties is Handelingen 15 genoemd waar een beknopt verslag van de vergadering in Jeruzalem staat vermeld. En terecht.

Voor de christen spreekt de eindconclusie in deze discussie duidelijke taal: geen bloed eten en dus ook geen bloedworst.
Wij leven nu in de tijd van het Nieuwe Testament.

Maar als iemand weet hoe het hoort maar er niet naar handelt, dan zondigt hij. Dat kun je hier lezen in vers 47:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Luk+12&id47=1&l=nl&set=10
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
„Gij moogt het bloed van geen enkele soort van vlees eten, want de ziel van elke soort van vlees is zijn bloed. Een ieder die het eet, zal worden afgesneden” (Leviticus 17:11-14). Gods verbod inzake het eten van bloed werd voor christenen herhaald (Handelingen 15:28, 29). De eerste christenen dienden dus voedsel te vermijden dat bloed bevatte, zoals vlees van dieren die verstikt waren of bloedworst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als u meent dat iets goed is, laat er dan niet iets slechts van gezegd kunnen worden. In het Koninkrijk van God gaat het niet om eten en drinken. Het gaat om de rechtvaardigheid, de vrede en de blijdschap van de Heilige Geest. God waardeert het als wij op deze wijze Christus dienen en de mensen zullen dat ook waarderen. Wij moeten dus doen wat de vrede ten goede komt. Laten wij steeds het beste voor elkaar zoeken. Wat zou het verschrikkelijk zijn als wij om voedsel het werk van God zouden verwoesten. U mag inderdaad alles eten, maar als u daardoor iemand aanstoot geeft, is het verkeerd.
Romeinen 14:16‭-‬20 HTB
https://bible.com/bible/75/rom.14.16-20.HTB
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding