Wie wens je Gezegende Kerstdagen en wie Prettige Kerstdagen?

Ik hoorde laatst dat iemand het echt niet vond kunnen om Gezegende Feestdagen op een kaart te zetten maar ben vergeten naar de reden daarvan te vragen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
6.1K
Ritsuka
10 jaar geleden
ik haal vaak kaartjes waar gewoon fijne feestdagen op staat, zit je volgens mij altijd goed
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik maak ze vaak zelf en ik had in plaats van tekststickers met Prettige Feestdagen tekststickers met Gezegende Feestdagen besteld op internet, ik kon het niet goed lezen en ging er vanuit dat er P.F.-dagen stond. (ik bestel vanwege straatvrees op internet omdat ik niet zo ver weg kan).

Het beste antwoord

Jij wenst dus JIJ bepaalt. Ik vind het onzin om als niet gelovige een 'Gezegende kerstdagenkaart' te gaan sturen naar gelovigen. Dat doen zij maar onderling naar elkaar en dan is het ook gemeend. Hoe kun je als atheïst iets toewensen wat je niet gelooft? Andersom vind ik het prima dat een gelovige mij een 'Gezegende kerstdagenkaart' stuurt al is het een beetje verspilde moeite maar ik ben er niet op tegen, net als dat ze voor mij mogen bidden als ze dat willen.

Dus jij stuurt wat jij wil en de ontvanger moet blij zijn dat die wat krijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had ze per ongeluk besteld, dacht dat er Prettige Feestdagen op stond. Ik bestelde ze nl. bij een hobbywinkel op internet omdat ik ze vaak zelf maak en ik vanwege straatvrees niet ver uit de buurt kan en in mijn directe omgeving zit geen hobbywinkel.

Andere antwoorden (2)

Ik zou het gewoon laten afhangen van of diegene er (vermoedelijk) prijs op stelt of niet.

Daarbij stel ik me voor dat het vooral bij gelovigen onderling voorkomt. Om mezelf even als uitgangspunt te nemen:

Toen ik nog gelovig was zou ik niet snel een kaart met 'gezegende dagen' naar een ongelovige gestuurd hebben. Dit om niet het risico te lopen van 'zendingsdrang' beticht te worden (even zwaar geformuleerd maar het gaat om het idee).

Nu ik ongelovig ben zou ik een dergelijke tekst niet sturen naar een gelovige, dat zou ik hypocriet vinden. Of het zou voor beide partijen heel duidelijk moeten zijn dat ik het 'gezegende' overdrachtelijk, en niet in een religieuze context bedoel.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zie reactie bij Pelle.
Ik denk dat je moet sturen wat het beste bij jou past. Als je mensen prettige kerstdagen toewenst, stuur je dat. En als jij mensen een gezegende Kerst wenst, dan stuur je dát!
Ik vind het sowieso lief als mensen me iets goeds toewensen, dus dan ga ik niet moeilijk doen over de formulering. Zelf stuur ik nieuwjaarskaarten. Maar ik zorg wel dat ze vóór de kerst verzonden worden.