Waarom bedanken veel mensen altijd God als er iets goeds gebeurd?

Voorbeeld: De mensen in Haïti bedanken god voor de hulp en het voedsel dat ze krijgen.

Zou de wereld er niet een stuk beter uitzien als we wat dankbaarder naar elkaar zouden zijn? Dit in plaats van voor alle slechte dingen mensen de schuld geven en voor alle goede dingen God te bedanken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig zijn sommige mensen ook nog wel zo eerlijk (en naief.. in mijn ogen) om ook bij slechte dingen God de schuld te geven (Gods wil).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De slechte dingen hebben we alleen aan ons als mens te danken. En niet door God.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
/Sarcasme aan Precies Koolwitje, die aardbeving in Haïti was helemaal onze schuld! /Sarcasme uit Kop uit het zand aub.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle zonde, ellende en pijn is gekomen door de zondeval. Doordat wij als God wouden zijn. Dus door ons mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Andreas lijn ligt in Californië, het is wetenschappelijk verklaarbaar waarom er een aardbeving was op Haïti, dit is dus niet de schuld van de mensen. Ik vind dit een beetje kortzichtig koolwitje, waarom hebben wij die aardbeving aan onszelf te danken? leg me dat nou is uit. Het is hoogstens stom te noemen om in een gebied te gaan wonen met seismische activiteit, maar verder?

Het beste antwoord

Van alles wat men niet begrijpt is God de oorzaak... Vroeger danste men een regendans en dacht dat dit het hemelwater zou aanmoedigen...

Je de wereld zou veel beter zijn als we dankbaar waren naar elkaar, maar nog beter als ik (lees jij) dankbaar zou zijn voor elke seconde dat je leeft...

En ook de laatste vraag daar ben ik het helemaal mee eens... Verbeter de wereld en begin bij jezelf... Ik doe dat al... Ik was er al mee begonnen... Dus dank je wel voor deze mooie vraag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

omdat ze in god geloven dat die hun bidden heeft gehoord

Toegevoegd na 2 minuten:
en waarvoor ze hebben gebeden verwezelijkt heeft
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat die mensen denken en geloven dat God diegene is die ze geholpen heeft.

Om dankbaar'der' voor anderen te zijn, moeten zij het geloof hebben dat die anderen dat ook verdienen. Ik denk alleen niet dat de anderen groter zijn dan de macht van hun God. Dus dankbaar'der' zal moeilijk zijn dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is de bekendste 'weg'; zijn wil geschiedde, zijn genade is groot.

Maar als zij, de gelovigen, nu overladen worden met 'foute' of vervelende dingen, danken zij Hem dan ook?

Juist dan zouden de gelovigen Hem moeten danken voor de mogelijkheid die ze krijgen om te leren, om hun krachten te leren kennen, om boven de 'belemmeringen uit te stijgen, en ga zo maar door.

Dat zijn de waardevolle momenten waar zij dankbaar voor kunnen zijn.
Zij/wij krijgen toch datgene wat we nodig hebben, en niet datgene wat we verwachten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad eigenaardig. Soms is het goed om God ook te bedanken voor het slechte wat je overkomt.
Dan blijkt na die tijd als je terugblikt, dat je zoveel geleerd hebt, en zoveel gegroeid bent, en dat is ook iets goeds.
Dit gaat niet altijd op, dat zeg ik er wel bij.
Ik denk dat de volgorde zo moet zijn, dank God voor het goede, en wees dankbaar voor wat alle mensen voor je kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel simpel eigenlijk!
Omdat dat door God komt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar vindt je dat terecht? Ik heb ook geld gestort op 555, maar ik ben Atheist en de rede dat ik geld gestort heb is omdat ik het sneu vind voor de slachtoffers van de aardbeving, niet omdat God mij dat verteld heeft. Dus eigenlijk voel ik mij vereerd als de mensen God bedanken, maar ze mogen me ook gewoon Robin noemen.
Omdat veel mensen denken,
dat al 'het goede' van God komt.

Maar volgens de Bijbel zegt God zelf:

"Ik formeer het licht, en schep de duisternis;
Ik maak de vrede en schep het kwaad.
Ik, de Heer, doe al deze dingen."
(Jesaja 45:7)
http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/Js45.htm

Dus volgens de Bijbel
komt niet slechts 'het goede' van God,
maar ook 'het kwade'.

Volgens mij komt 'het' vooral van de mens,
en van de gehele kosmische natuur,
die ik slechts dankbaar ben...