Is het joodse jubeljaar ooit gevierd?

Op wikipedia staat dat nergens in de Bijbel wordt vermeld dat het jubeljaar gevierd is, zijn er andere bronnen die wel vermelden of het jubeljaar ooit gevierd is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2.5K

Het beste antwoord

Vanaf de intocht in het Beloofde Land tot de val van Jeruzalem waren de Israëlieten verplicht geweest zeventien jubeljaren te vieren.

Het jubeljaar vertoonde overeenkomst met het sabbatjaar. Wederom had het land volkomen rust.

Dezelfde voorschriften golden voor de opbrengst van het land (Le 25:8-12).

Dit betekende dat de opbrengst van het 48ste jaar van elke 50-jaarcyclus de voornaamste voedselbron zou vormen voor dat jaar en de iets meer dan twee jaar die daarop zouden volgen, tot de oogst van het 51ste jaar, of het jaar na het jubeljaar.

Aangezien God het zesde jaar bijzonder zegende, was de oogstopbrengst telkens zo groot dat er in het sabbatjaar genoeg voedsel was .

Hij voorzag — mits de joden zijn Wet hielden — in het 48ste jaar in een overvloedige oogst, zodat zij gedurende het sabbatjaar en het daaropvolgende jubeljaar alsook het jaar daarna tot de oogsttijd over voldoende voedsel beschikte.

Het jubeljaar was in zekere zin een heel feestjaar, een jaar van vrijheid.

Door de viering van het jubeljaar in acht te nemen, zouden de Israëlieten blijk geven van hun geloof in hun God, terwijl hetniet alleen een tijd zou zijn van dankzegging voor zijn voorzieningen, maar ook een een vreugdevolle tijd.

Maar uit de bijbelse geschiedenis blijkt dat zij JHWH niet als hun Koning erkenden.

Zij overtraden Zijn geboden, de sabbatwetten, en alzo verspeelden zij de zegeningen van het jubeljaar.

Hun verzuim van Gods wettenbracht smaad op Gods Naam voor alle andere volkeren en verhinderde hen te zien hoe voortreffelijk deze regeling was. zie  2Kronieken 36:20, 21.

God heeft deze regeling ingesteld, maar nergens wordt vermeld dat Gods volk het jubeljaar werkelijk gevierd
heeft. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot nu toe het enige antwoord dat echt antwoord geeft op mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind ik ook ! +++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarin heb je wel gelijk, amadeus. Maar er staat ook niet in de Bijbel dat ze het jubeljaar niet/nooit hebben gevierd. We weten het dus gewoon niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd bijbelonderzoekster, dat is zo ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de vraag was dan ook of er andere bronnen zijn buiten de bijbel. de bijbel is nu eenmaal niet volledig en niet altijd correct.

Andere antwoorden (2)

De wetten van het Jubeljaar vinden we in het boek Leviticus 25:8-10

“ Na verloop van in totaal 49 jaar, wanneer jullie het sabbatsjaar zeven maal achter elkaar hebben gevierd, moeten jullie op de tiende dag van de zevende maand op de Grote verzoendag de ramshoorn laten schallen. Dat vijftigste jaar moet een heilig jaar voor jullie zijn, gewijd aan de Heer. Dan zullen jullie voor alle bewoners van het land vrijheid afkondigen. Het is het jubeljaar, het jaar, waarin ieder van jullie zijn vroegere bezit terug krijgt en terugkeert binnen de kring van zijn familie.” (het Boek)

Voor de jubeljaren wordtook terug gegrepen op teksten uit het Oude Testament (Leviticus 25: 1-7, Deuteronomium 15: 1 en 31:10). Door de Israëlieten werd na elke periode van 7 jaar (Sabbathjaar, klein jubeljaar) en na elke periode van 7x7 jaar (jubeljaar, groot jubeljaar) een jubel gevierd. Gedurende die jubeljaren bleef het land onbezaaid, werden de schulden kwijtgescholden, de slaven vrijgemaakt en rustten de wapenen. Of dit feitelijk zo gebeurde of dat het een loffelijk streven was, dat nooit werd doorgevoerd, daarover kunnen de meningen verschillen, maar lijkt me meer dan aannemelijk omdat alle wetten moesten worden onderhouden.

Het land en het volk zouden een heel jaar vakantie genieten. Een tijd van enorme vreugde. Er zou niet worden gezaaid of geoogst. Er zou niemand op het land moeten ploeteren om een goede oogst binnen te halen. Men kon in dat jaar eten van wat was overgebleven van het jaar daarvoor en van wat er spontaan op de akkers groeide.
Alle schuld moest worden kwijtgescholden.
Was een Israëliet gedwongen geweest zijn bezittingen te verkopen, omdat hij vanwege armoede niet in staat was zijn schulden te betalen, dan kwam hij in dat vijftigste jaar weer in het bezit van die eigendommen.

Veel (evangelische) christenen zien in het jubeljaar een verwijzing naar het Vrederijk wat aanbreekt bij de wederkomst van Christus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangezien de Israëlieten de jaren begonnen te tellen vanaf de intocht in het Beloofde Land, begon hun eerste jubeljaar in de maand Tisjri van 1424 v.G.T. (Le 25:2-4, 8-10). Vanaf de intocht in het Beloofde Land in 1473 v.G.T. tot de val van Jeruzalem in 607 v.G.T. waren de Israëlieten verplicht geweest zeventien jubeljaren te vieren. Droevig genoeg blijkt uit hun geschiedenis echter dat zij God niet als hun Koning erkenden. Zij overtraden ten slotte zijn geboden, inclusief de sabbatwetten, en verbeurden de zegeningen die hij voor hen in petto had.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als Israël zich nauwgezet aan de Wet had gehouden, zou het land vóór de ballingschap nog afgezien van de zeventien jubeljaren 121 sabbatjaren hebben genoten. Maar de sabbatjaren werden slechts ten dele in acht genomen. Toen het volk in ballingschap naar Babylon ging, bleef het land zeventig jaar woest en verlaten „totdat het land zijn sabbatten had afbetaald” (2Kr 36:20, 21; Le 26:34, 35, 43). Nergens zegt de Schrift dat het om precies zeventig sabbatjaren ging die de joden niet hadden onderhouden; maar God legde het land zeventig jaar gedwongen woestligging op als vergoeding voor alle sabbatjaren die niet gehouden waren.