wie vertelt mij de extra waarde van "kerstavond" voor katholieken in tegenstelling tot 1e (e/o of 2e) kerstdag voor protestanten?

waarom wordt op kerstavond in de rk kerk "kerst" gevierd en in de prot. kerk op 1e kerstdag.
bij katholieken is het kerstdiner op kerstavond en bij protestanten op 1e kerstdag(avond), waarom/waardoor dit verschil ?

Toegevoegd na 2 dagen:
hartelijk dank voor alle antwoorden en reacties!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
7.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is OOK kerk op kerstavond bij de protestanten hoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En ook kerstdiner op eerste kerstdag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@pelle: niet in mijn tijd in de hervormde kerk.
@ytje: dus 2 x kerstdiner op kerstavond en op eerste kerstdag bij de katholieken ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt het over WORDT, dat is echt al heel erg lang geleden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat ligt aan je leeftijd! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, wordt duidt op het feit dat je nog steeds niet in protestantse kerken op kerstavond naar de kerk kan. Dat is absoluut een verkeerde veronderstelling.

Het beste antwoord

Het Kerstdiner is bij katholieken ook gewoon op Kerstmis. Dat de katholieken na afloop van de nachtdienst iets eten, is omdat men vroeger nuchter naar de kerk (lees: ter communie) ging en men dan na drie !! missen (nacht-, dageraad- en dagmis) uitgehongerd was. Een feestelijk nachtelijk ontbijt verhoogde dan de feestvreugde en samenhorigheid.
Overigens zijn de protestanten tegenwoordig ook in veel kerken zover, dat er een kerstavonddienst wordt gehouden.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar de nachtmis gingen ze altijd nuchter volgens de katholieke gebruiken, men mocht namelijk niet eten vanaf 12h 's nachts tot aan de heilige communie.
Ivana
11 jaar geleden
Heb ik iets anders beweerd dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neen maar naar de kerstnachtmis ging men niet uitgehongerd,
Ivana
11 jaar geleden
Reken maar van wel. We gingen om 7 uur naar bed, werden er om 11 uur uitgehaald en dan snel aangekleed terwijl je op je benen stond te tollen. Dan moesten we een half uur lopen naar de kerk en om vooraan te zitten moest je ook niet te laat komen, anders moest je in de zijpaden staan.
Mijn broertje, die in het kerkkoor zong, is een keer van honger en vermoeidheid onderuit gegaan (waarschijnlijk onder invloed van de geur van wierook). Hij was 7 jaar en de jongens-sopranen waren allemaal die leeftijd. Af en toe zag je er een omvallen.
Mijn ouders hadden misschien gauw een boterham achter hun kiezen gestoken, maar dat betwijfel ik ten sterkste, want het waren 'echte' katholieken en dan offer je wat op, op kerstnacht.
We hadden dus weliswaar om 6 uur 's avonds allemaal gegeten, maar tot 2 uur in de nacht spreek je dan echt van NUCHTER. Maar misschien ligt dit alles te ver achter je. Ik heb het over direct na de oorlog tot ongeveer 1955
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook later gebeurde zo iets dergelijks nog maar bij de meeste gezinnen mochten de kinderen toch wel wat eten voor dat ze naar de kerk gingen, deed ik ook al moest ik de mis dienen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe lang denk jij dat protestanten op kerstavond naar de kerk gaan want ik weet niet beter dan dat dat normaal is.
Ivana
11 jaar geleden
Ik denk pas een kleine 25 jaar. Voor die tijd ging ik naar de nachtmis en daar keek mijn schoonfamilie vreemd tegenaan. Toen de protestanten ook een avondkerstdienst gingen houden vond ik dat een beetje namaak. Van hen kende ik alleen de "dienst voor het gewas", die werd wel in de avond gehouden. Ik weet niet of dat alleen op het platteland gebeurde. Misschien niet in de steden, maar dat weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, ik ben 40, mijn man 41 en wij weten niet beter dan dat er kerstnachtdiensten waren vroeger hoor. Als kind dus al. Ik kom uit de randstad wel dorp en hij uit een stadje in het Noorden van Noord-Holland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben 48en ook wij gingen naar de gereformeerde 'nachtdienst' op kerstavond, notabene in noord-limburg ;) deze begon rond 22 uur, we aten bij thuiskomst alleen krentenbrood, verder was de dienst op eerste kerstdag 's morgens veel ' belangrijker'
kerstavond is voor RK wel veel belangrijker, dat merk ik nu ik na jaren Utrecht weer onder de rivieren woon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben 58 en protestant en ken(de) geen kerst*nacht*diensten. ik ben 30 jaar geleden bij een rk kerkkoor gaan zingen en toen vielen de verschillen op. ik had rk vrienden en mocht mee na de nachtmis (middernacht), ca. half drie was dat, voor het uitgebreide (zeer smakelijke en goed verzorgde) kerstontbijt, ook erg gezellig trouwens. in mijn prot.kerk tijd was er geen kerstdienst op kerstavond.
bij de katholieken om half acht voor de kleintjes bij de kerststal in de kerk en om half tien de avondmis tot 11 uur en om 12 uur (middernacht) de nachtmis van zeker anderhalf uur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik hoorde gisteren van het kerstdiner bij katholieken op kerstavond...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je wel voor alle achtergrond informatie, ook in de reacties.

Andere antwoorden (3)

Omdat Jezus in de kerstnacht geboren werd. Overigens heb je in de protestante kerken ook avond- en nachtdiensten op 24 december.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de bijbel staat nergens waneer jezus geboren werd. Maar iniedergeval was het warm buiten want de herders hielden snachts de wacht over hun kudde. Lukas 2:8
Dat voor de katholieken de kerst op de avond begint is iets van de laatste dertig jaar, voor die tijd hadden de katholieken alleen een nachtmis om 12uur 's nachts, deze duurde tot ongeveer 1.30h (eerste kerstdag) en de mensen die uit de kerk kwamen hadden dan honger, er werd dan ook niet gedineerd maar slechts een hapje gegeten (meestal verse worst op brood voor de gewone burger) en dan naar bed om op 1ste kerstdag een groot diner te houden.

Echter de katholieke kerk heeft zich trachten aan te passen aan de mensen en is de kerstmis steeds vroeger op de avond en is het hapje na de mis uitgegroeid naar een compleet diner.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoogfeesten in de katholieke Kerk beginnen liturgisch altijd aan de vooravond ervan, ongeacht op welke dag in de week ze vallen. ("Afgekeken" van het joodse geloof: daar begint de nieuwe dag op de avond van de voorafgaande dag). Protestanten hebben dit liturgische onderscheid tussen hoogfeesten, feesten en gedachtenissen niet en dus ook niet het liturgisch beginnen van zo'n dag op de vooravond ervan.

Kerstmis is uiteraard zo'n hoogfeest, Pasen en Pinksteren en nog een aantal andere ook. Verschil is natuurlijk dat Pasen en Pinksteren altijd op een zondag vallen en Kerstmis niet. Maar de Paaswake voor Pasen begint ook altijd op zaterdagavond, nadat de duisternis is ingevallen. Dan wordt het liturgisch Pasen, het is katholiek gesproken de belangrijkste viering van het hele liturgische jaar.

Op de avond van 24 december is het liturgisch al Kerstmis geworden wat dus betekent dat voor de vieringen in de kerk de teksten van Kerstmis gebruikt worden en niet die van 24 december. En wie dit thuis feestelijk wil (na)vieren, kan op die avond dus het kerstdiner nuttigen alhoewel dit diner net zoveel met Kerstmis heeft te maken als de kerstman ofwel niets. Op de dag zelf kan natuurlijk ook.

Iets dergelijks geldt ook voor de zondagen. Liturgisch begint de zondag op de vooravond ervan, dus na het middaggebed van de Kerk (de vespers). Dat betekent dus dat voor de eucharistievieringen op zaterdagavond de teksten van de zondag worden gebruikt en niet die van de zaterdag. Het is dan liturgisch immers al zondag geworden.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet per se afgekeken van het joodse geloof. Vroeger begon hier de dag volgens de gebruiken ook als het donker werd. De verschuiving daarvan naar het licht worden, is de reden dat feesten soms op 2 verschillende dagen worden gevierd (bijvoorbeeld Sinterklaas op 5 december in Nederland, op 6 december in België).
Ivana
11 jaar geleden
Herinner je je nog de radiouitzendingen van de KRO op zaterdagavond: Wij luiden de zondag in? Pater Leopold Verhagen was daarin de grootste, waarnaar zelfs door een aantal protestanten geboeid werd geluisterd. ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja! ivana, bij mij thuis (protestants) werd er geregeld naar de pater geluisterd, dat was ik vergeten.