Is er een betekenis verschil tussen mohammedaan en moslim?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
19.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
mohammedaan is mss enigszins verouderd, maar staat gewoon in de van Dale. het betekent volgeling van de leer van mohammed.

Het beste antwoord

Ik knip en plak:
"Vroeger gebruikte men in Europa vaak het begrip "mohammedaan" (een volger van Mohammed) om een aanhanger van de islam aan te duiden. In de twintigste eeuw is deze term in onbruik geraakt. Omdat "moslim" in godsdienstige en filosofische zin "iemand die zich overgeeft aan God en Zijn wet volgt" betekent, heeft deze term tevens de voorkeur van moslims zelf. Een mohammedaan echter refereert aan iemand die Mohammed volgt, maar moslims geloven dat zij God volgen en Mohammed is slechts Gods boodschapper."
http://www.nikhef.nl/~a17/emails/MOHAMW.HTM

Andere woorden voor moslim zijn "islamiet" en het verouderde woord "muzelman".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, beide hebben indirect met elkaar te maken
Gelovigen van de islamitische godsdienst zijn zijn dat bv.
En/of bezoekers van de moskee zijn mohammedanen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt hetzelfde mee bedoeld, maar mohammedaan is geen officieel woord. Je kunt moslim gebruiken, of eventueel islamiet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mohammedaan suggereert dat moslims Mohammed (vzmh) aanbidden, maar hij is slechts een boodschapper van Allah. Foute term dus.