mag je te communie gaan, na jaren niet gebiecht te hebben?

na vele vele jaren ben ik te communie gegaan in de Katholieke Kerk, nu verneem ik van een kennis, dat ik eerst hoort te gaan biechten alvorens te communie te gaan na zoveel jaren van afwezigheid en dat het een zonde is wat ik doe, is dit zo?

Weet jij het antwoord?

/2500

IK heb zo het vermoeden dat als het een zonde is om niet te biechten voor de communie, dat er veel mensen zondigen. Ik denk dat het voor mij al 30 jaar geleden is ofzo. Dit is een van de regels van de kerk die al jaren afgeschaft zijn (denk dat je goed moet zoeken om nog iemand te vinden die de biecht afneemt)

Al jij van mening bent dat er dingen die jij gedaan hebt in de weg staan om aan de communie deel te kunnen nemen, dan kun je ook in gebed om vergeving vragen. Je hoeft het niet aan een pastoor te vertellen, het is ook goed als je het rechtstreeks of via Maria of Jezus opbiecht. Als gelovige mag je er op vertrouwen dat je zonden jou vergeven worden. Maar heb je in de tussentijd verder een goed leven geleid, dan is er niets op tegen om gewoon aan de eucharistieviering mee te doen.

De biecht is door de Katholieke Kerk al jaren geleden afgeschaft (het kan nog wel hoor, maar dan op afspraak). Als je de heilige mis hebt gevolgt, heb je voorafgaand aan de communie je schuldbeleidenis uitgesproken. Daarmee zijn je zonden vergeven en kan je zonder probleem of schuldgevoel ter communie gaan. Volgens mij probeert je kennis je bewust op stang te jagen.

Officieel mag dat niet. De regels zijn via de link terug te vinden, maar hier een paar relevante stukjes uit de genoemde bron: "Wie te Communie wil gaan, belijdt daarin het geloof in de waarachtige aanwezigheid van het Lichaam van Christus en verbindt zich er toe(...) Daartoe moet hij het doopsel hebben ontvangen en wanneer die doopgenade door een zware zonde werd verstoord, moet dit worden hersteld in het sacrament van de biecht." "Daarom vraagt de Kerk dus overeenkomstig het voorafgaande zorgvuldig en gewetensvol met de H. Communie om te gaan en onszelf te onderzoeken of wij in een goede en zuivere relatie staan tot het Lichaam van Christus alvorens wij te Communie gaan." Dit wordt verderop iets genuanceerd: "Vervolgens wordt het dan aan de gewetensvolle verantwoordelijkheid van de betrokkene overgelaten om zijn handelswijze te bepalen t.a.v. het al dan niet te communie gaan. Het komt dan ook uiterst zelden voor dat iemand, die naar voren komt, de Communie wordt geweigerd." Met andere woorden: het is je eigen afweging of je denkt dat je het waard bent om ter communie te gaan. Je hoeft je tov de pastoor of wie dan ook niet te 'bewijzen' dat het ter communie gaan rechtmatig is. Als je gelooft dat de katholieke god bestaat dan moet je natuurlijk wel verantwoording afleggen tegenover hem. Daar zou ik me dus niet zo druk om maken.

Bronnen:
http://voorhof.blogspot.nl/2010/02/dit-zij...

Zoals Alknobe het zegt, is de biecht zeker nooit afgeschaft. Sterker nog, Paus Franciscus legt veel nadruk op het belang van de biecht, waar heel duidelijk zichtbaar wordt dat God een vader is die bereid is iedereen te vergeven die erom vraagt. Jezus heeft namelijk de biecht ingesteld als de manier om zonden te vergeven van de gedoopte gelovigen. Als je nog niet gedoopt bent, worden al je zonden vergeven bij de doop. Te communie gaan houdt in dat je één wordt met Jezus: je ontvangt in de hostie zijn lichaam en bloed. Daarom is het belangrijk dat je niet tegelijkertijd met je leven hem beledigt. Het is nodig te geloven in de betekenis van de communie (en katholiek te zijn), en alle zware zonden te hebben opgebiecht. Dat is niet zomaar een regel, maar de enige logische manier om met zo iets heiligs als het ontvangen van het lichaam van Jezus, de Zoon van God, om te gaan. Katholieken horen in ieder geval elk jaar te biechten. Als je dus heel lang niet heb gebiecht, kan je er zeker van zijn dat je eerst zou moeten biechten voor je te communie gaat. Als je zoiets echt niet wist, dan is het geen zonde: iets is pas een zonde als je weet dat het verkeerd is. Een zonde is namelijk een belediging van God. God is onze Vader en alleen een bewuste keuze tégen hem is een belediging van hem. God is goed, dus het kwade doen is een keuze tegen God.