ik heb een probleem met mijn hoofddoek?

ik ben zoals je leest moslim maar ik heb een probleem met hoe je hem draagt
ik draag hem zo ongeveer dat je mijn nek ziet

is dat erg?
ik krijg daar veel commentaar op school
ik vindt het zo erg:(

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Jij draagt je hoofddoek zoals jij vindt dat goed is. Het is jouw hoofd, jouw hoofddoek, jouw keuze. Wie denkt dat ze het beter weet en dus opmerkingen meent te moeten maken, laat daarmee vooral zien dat ze onbeleefd is en weinig verdraagzaam. Ik woon in Utrecht en ik zie hier meiden met allerlei varianten hoofddoeken lopen (van zwart tot gebloemd) en allerlei manieren waarop ze 'm dragen: voorhoofd wel of niet bedekt, geen haartje eronderuit piepend of wel een beetje, nek wel of niet bedekt, schouders wel of niet bedekt. Ik weet eerlijk gezegd niet op grond waarvan ze die keuzes maken, misschien hangt het van een bepaalde richting in hun geloof af, maar dan nog: ZIJ maken die keuze, die wordt niet voor hen gemaakt door meiden op hun school. Als jij vindt dat het zo goed is en je ouders ook, dan is het goed. Misschien zou je een keer een spreekbeurt kunnen houden over de verschillende manieren waarop je je hoofd kunt bedekken, en dat er niet één manier is die 'bewijst' dat je een goede moslim bent - want dat zit in je hart.

Of en hoe jij je hoofddoek draagt, is helemaal aan jou en tussen jou en Allah. In de Koran staat dat je anderen niet mag veroordelen, oordelen is aan Allah. Dat zou ik tegen je klasgenoten zeggen, en draag je hoofddoek zoals jij het wilt met trots!

Volgens het geloof is een hoofddoek niet verplicht! Echter mag het wel gewoon. Er zijn geen richtlijnen hoe je hem moet dragen. Al draag je hem in vorm van een puntmuts, het is iets van jou en van niemand anders. Als mensen er commentaar op geven dan sporen die mensen niet. Normen en waarden zijn helaas vaak ver te zoeken :(

Er zijn verschillende manieren om een hoofddoek te dragen. De manier die jij bedoelt staat in de onderstaande manier uitgelegd. Op youtube staan nog meer filmpjes hoe je het kan doen. Het is goed dat je probeert perfectie na te streven :) zie het commentaar van broeders en zusters als helpende hand om je op het juiste pad te houden. Vergeet niet dat God juist ook de kleine dingen beloont.

Bronnen:
http://www.youtube.com/watch?v=A8Eojhz1gdE

Een hoofddoek is verplicht voor iedere vrouwelijke moslima. Hier een link van hoe het kan.

Bronnen:
http://www.youtube.com/watch?v=P9Ca4WdAt1Y