ik heb een probleem met mijn hoofddoek?

ik ben zoals je leest moslim maar ik heb een probleem met hoe je hem draagt
ik draag hem zo ongeveer dat je mijn nek ziet

is dat erg?
ik krijg daar veel commentaar op school
ik vindt het zo erg:(

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
4.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat moet je aan jou ouders vragen of die er problemen mee hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die hebben daar geen problemen mee
maar ik ben iemand die iet tegen pesten kan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan kan je hem toch dragen dat je , je nek bedekt. Of vind je dat zo erg?

Het beste antwoord

Jij draagt je hoofddoek zoals jij vindt dat goed is. Het is jouw hoofd, jouw hoofddoek, jouw keuze.
Wie denkt dat ze het beter weet en dus opmerkingen meent te moeten maken, laat daarmee vooral zien dat ze onbeleefd is en weinig verdraagzaam.
Ik woon in Utrecht en ik zie hier meiden met allerlei varianten hoofddoeken lopen (van zwart tot gebloemd) en allerlei manieren waarop ze 'm dragen: voorhoofd wel of niet bedekt, geen haartje eronderuit piepend of wel een beetje, nek wel of niet bedekt, schouders wel of niet bedekt.
Ik weet eerlijk gezegd niet op grond waarvan ze die keuzes maken, misschien hangt het van een bepaalde richting in hun geloof af, maar dan nog: ZIJ maken die keuze, die wordt niet voor hen gemaakt door meiden op hun school.
Als jij vindt dat het zo goed is en je ouders ook, dan is het goed.
Misschien zou je een keer een spreekbeurt kunnen houden over de verschillende manieren waarop je je hoofd kunt bedekken, en dat er niet één manier is die 'bewijst' dat je een goede moslim bent - want dat zit in je hart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thx

Andere antwoorden (4)

Of en hoe jij je hoofddoek draagt, is helemaal aan jou en tussen jou en Allah. In de Koran staat dat je anderen niet mag veroordelen, oordelen is aan Allah. Dat zou ik tegen je klasgenoten zeggen, en draag je hoofddoek zoals jij het wilt met trots!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:)
Volgens het geloof is een hoofddoek niet verplicht! Echter mag het wel gewoon. Er zijn geen richtlijnen hoe je hem moet dragen. Al draag je hem in vorm van een puntmuts, het is iets van jou en van niemand anders. Als mensen er commentaar op geven dan sporen die mensen niet. Normen en waarden zijn helaas vaak ver te zoeken :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn verschillende manieren om een hoofddoek te dragen. De manier die jij bedoelt staat in de onderstaande manier uitgelegd. Op youtube staan nog meer filmpjes hoe je het kan doen.

Het is goed dat je probeert perfectie na te streven :) zie het commentaar van broeders en zusters als helpende hand om je op het juiste pad te houden. Vergeet niet dat God juist ook de kleine dingen beloont.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hoofddoek is verplicht voor iedere vrouwelijke moslima.
Hier een link van hoe het kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, in bepaalde richtingen van het geloof is het verplicht voor elke vrouw boven een bepaalde leeftijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie maar ik denk niet dat dit de juiste plek is om een discussie te starten. We hebben het over Islam. Islam is vrede die je verkrijgt door overgave en toewijding. Er zijn richtlijnen die de profeet (vrede en zegeningen zijn met hem) verplicht heeft voor moslims. Het bedekken van de vrouw is daar een van (door middel van hoofddoek) net zoals het laten groeien van een baard tot vuistlengte voor een man. Alle geleerden zijn het erover eens dat dit een verplichting is (wajib), los van hun methodieken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je laatste zin klopt niet, er zijn hordes geleerden die de richtlijn van de bedekking van de zina heel anders uitleggen dan "het is verplicht voor een volwassen vrouw om haar haar te bedekken".
Zoals in elk geloof, in elke overtuiging, zijn meerdere visies mogelijk.
Sommige visies op de islam zeggen: een hoofddoek moet. Sommige zeggen: je moet een goed moslima zijn en hoe je daar invulling aan geeft is je eigen verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer er een bevel wordt gegeven door Allah swt zijn er niet meerdere visies mogelijk. Dan moet je je naar je eigen vermogen aan houden. Een hijab is niet alleen om ontucht tegen te gaan maar vooral om de moslima haar hayaa te beschermen. De islam heeft de vrouw de Hijaab verplicht om haar van het slechte te behoeden en om de gemeenschap te behoeden van haar ontsluiering. De hijab behoudt ook de liefde tussen een vrouw en haar echtgenoot. Als de man andere (onbedekte) vrouwen zou zien, die wellicht mooier zijn dan zijn vrouw, dan zou de relatie kunnen verslechteren. Dit kan in het ergste geval leiden tot scheiding. De hijab is in de Qur'an genoemd, Allah zegt:
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا[33:59
O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden over hun gehele lichaam trekken. Dat is beter; zodat zij herkend worden en niet lastig gevallen worden. En Allah is de meest vergevensgezinde en de meest genadevolle.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afgezien van dat er wel degelijk meerdere visies zijn omdat de Koran overgeleverd is en niet rechtstreeks uit de mond van Allah opgetekend is, kun je je afvragen hoe geldig de redenatie an sich is.
Want die zegt feitelijk dat mannen slappe types zijn en daarom moeten vrouwen zich bedekken. Dan zit het probleem toch bij de mannen en niet bij de vrouwen, laat de mannen dan iets aan hun ogen doen. Ik ga verder niet meer in op je stellingen, we zijn het niet eens, prima, anders wordt het leven saai ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik respecteer uw mening en visie. Dit is gewoon geen plek voor discussies.
Ik weet niet of u moslim bent of niet alleen als er een bevel gegeven wordt heeft een moslim zich er aan te houden. Een moslim twijfelt niet aan de geloofwaardigheid van de Qur'an en/of de Sunnah. Nogmaals bedankt voor de reactie en vergeef me als ik bot overkwam in mijn argumentatie :)!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn genoeg vrouwen die een hoofddoek dragen om de verkeerde redenen.
Hun reden: kijk, ik ben een moslim!
Normale reden: zich niet laten ''zien'' door mannen Zij hebben die normale reden niet omdat ze wel met hakken lopen, korte rokken, make-up en dergelijke.
De meeste jongeren drinken alcohol en eten varkensvlees. Dus de gedachte van de hoofddoek kwijnt langzaam weg..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De reden om te tonen dat ze moslim zijn is opzich geen verkeerde. Het gaat meer om de rede waarom ze willen tonen dat ze moslim zijn. Maar ik begrijp wat je bedoelt. In de islam is het belangrijk dat je dingen doet met de juiste intentie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan ook met een groot kruis om mn nek lopen om te laten zien dat ik christen ben..maar zolang IK en mijn geloof er niets mee op schiet, waarom zou ik het dan doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt er van af of jouw geloof en/of jij er sterker van wordt of niet.