waarom werden de 10 geboden in de ark des verbonds bewaard?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat er nog geen internet was ;-)

Het beste antwoord

Ik geef je hierbij 2 goede argumenten:

Het eerste argument, De ark van Verbond was Gods troon onder Zijn volk, het was een symbool van Zijn aanwezigheid en kracht met hen waar het ging.
Er zijn nogal een aantal wonderen die in het Oude Testament beschreven zijn rond de ark, Met de aanwezigheid van de ark:
het water van de rivier de Jordaan werd verdeeld, zodat de Israëlieten konden oversteken op het droge, en de muren van Jericho vielen, zodat de Israëlieten het konden innemen (Jozua 3:14-17, 6:6-21).

Het tweede argument, de Ark was ook een symbool van Gods oordeel en toorn. Toen de Israëlieten streden tegen de Filistijnen in de tijd van de profeet Samuël, hielden ze geen rekening met de geboden van de Heer en namen ze de ark naar het slagveld met hen, "roepende" om Gods hulp in de strijd. God was er de oorzaak van dat de Filistijnen de strijd wonnen en "de eer werd weggevoerd uit Israël, want de ark van de Heer werd genomen" (1 Samuël 4:22). Echter, God toonde Zijn macht aan de Filistijnen toen Hij hun idool, Dagon, liet vallen op de grond, toen de ark ernaast werd geplaatst, en
een aantal Filistijnse steden werden zwaar geteisterd toen de ark was in hun midden was (1 Samuël 5) .
Vanwege deze ellende werd Uiteindelijk de ark teruggebracht naar Israël.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De ark symboliseerde het verbond tussen god en de mensheid en de voorwaarden die god de mensheid oplegde werden in die ark bewaard en was altijd gedurende de 40 jaar die de tocht door de woestijn geduurd zou hebben, bij de hand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waar heeft u die informatie vandaan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bijbel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar die geboden zijn toch ergens halverwege die tocht verstrekt, dus niet de 40 jaar van de hele tocht?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@groome, best mogelijk, ik ben niet zo bijbelvast.
En ik citeer vaak uit het blote (oude) hoofd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik doe, zoals gewoonlijk, mijn best!
Leuk dat je terug bent van het vissen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk dat je (even) terug bent van het vissen.
De Ark diende als een heilig archief ter bewaring van heilige gedenkstukken of getuigenissen, waartoe in de eerste plaats de twee tafelen der getuigenis of de Tien Geboden behoorden.

Zolang de Ark aanwezig was, werd ze met Gods tegenwoordigheid in verband gebracht.

Exodus 25:22 „

Daar, boven het deksel van de verbondskist, tussen de beide engelfiguren, is de plaats waar ik je zal ontmoeten. Daar zal ik je meedelen wat ik van de Israëlieten verlang.

In een wolk zal ik boven het deksel verschijnen”

Heilige stukken zouden daar veilig bewaard blijven want de ark des verbonds stond in het allerheiligste van de tabernakel.

Wie op een willekeurig moment dit heiligdom zou binnengaan
zou dit zijn dood kunnen bekopen.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Leviticus16%3A1-5&id42=1&id37=1&id17=1&l=nl&set=10