Wat zijn de redenen van de Joodse spijswetten?

Iemand mag namelijk alleen vlees van herkauwende dieren eten, met volledig gespleten hoeven. Schelp-en schaaldieren mogen niet en vis mag alleen gegeten worden als ze minstens één vin hebben, die in het water te zien is. Vlees mag niet samen met zuivel genuttigd worden. Waarom doet men dit? En klopt het dat dit in het Oude Testament staat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
6.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk is dit doorgegeven wegens gezondheidsredenen. Teveel dierlijk eiwit is ongezond.
Varkens worden als onrein gezien, zodat mensen deze dieren niet opeten. Varkens staan genetisch gezien het dichtst bij de mens. Misschien als een soort kannibalisme gezien en tevens weer de gezondheidsreden dat fout vet niet goed is.

Het beste antwoord

Er is een redenatie die zegt dat door deze strikte regels, wordt voorkomen dat de joden sociale banden aanknopen met niet joden waardoor de kans op een huwelijken met nietjoden kleiner worden en het volk blijft voortbestaan.

citaat:
Door de eeuwen heen zijn de spijswetten uitgebreid, geduid en gehouden. Dikwijls kregen ze daarbij een extra betekenis door de maatschappelijke woelingen van een bepaald tijdperk waar de Joden in leefden. Men nam aan dat als Joden aparte regels hadden voor eten dat hen zou verhinderen met hun niet-joodse buren de maaltijd te gebruiken. Daardoor zouden zij ook niet met hen sociaal omgaan en dus zou de kans op gemengd huwen verminderen en zou het overleven van het joodse volk verzekerd worden.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het nut van de Joodse spijswetten kan op twee manieren worden uitgelegd. Dat er bijvoorbeeld geen varkens mogen worden gegeten, kan een rationele verklaring hebben in het feit dat ze vaak ziektes hebben. De spijswetten kunnen dus worden opgevat als hygiënische maatregelen. Maar de algemeen aanvaarde uitleg is dat het nuttigen van onrein geachte dieren een slechte invloed zou hebben op de geest.

Deze spijswetten staan inderdaad in het Oude Testament. De basis voor kasjroet (de Joodse spijswetten) staat in de Thora, in Leviticus en Deuteronomium 14:3-21. Specifiek staat in Deuteronomium 14:6: "elk dier, dat gespleten hoeven heeft (beide hoeven geheel gekloofd) en herkauwt onder de dieren, mag je eten". Voor vissen geldt dat zij vinnen en schubben moeten hebben (Deut. 14:9)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De spijswetten zijn wel wat uitgebreider dan dat regeltje over doe gespleten hoef. Vrijwel (zo niet àlle) spijswetten zijn rationeel op gezondheid en hygiëne terug te voeren. Religie maakt er alleen iets mystieks van om het nog meer 'verplicht' te maken. Nu is het plots niet langer een goede raad, maar een.heilige wet !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar waarom vinden ze het dan belangrijk dat vissen vinnen en schubben moeten hebben, dat je schaal-en schelpdieren niet mag eten en dat zuivel en vlees apart moeten worden genuttigd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou kunnen zijn dat de vissen zonder schubben en vinnen als een afwijking werd gezien en/of omdat dat vaak vissen waren die afval/puin uit de zee aten zonder onderscheid zoals varkens.
Zo heeft elk onrein dier waarschijnlijk wel een onreine interpretatie gekregen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je wel eens een verkeerde mossel gegeten? Dan weet je wel waarom ze niet van de schelpdieren zijn!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je wel eens verkeerd bewaarde vis gegeten?
Ja, het klopt dat die regels in het Oude Testament staan. Want de Joodse religie erkent alleen de bijbelboeken waarin de wet en de profeten beschreven zijn: de vijf boeken van Mozes, de Torah.
Volgens de joodse spijswetten zijn voedingsmiddelen koosjer (toegelaten) of niet-koosjer (niet toegelaten). De spijswetten bestaan uit vier concepten en zijn gebaseerd op de Torah. Omdat de Allerhoogste deze regels voorschrijft houden de Joden zich hieraan.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een antwoord op maar een deel van de vraag. Maar om daar nou meteen een min voor te geven vindt ik te ver gaan.
Plus van mij ter compensatie.
Amadea
11 jaar geleden
Waar geef ik dan geen antwoord op?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag gaat voornamelijk om het 'nut' van de spijswetten. Jij geeft voornamelijk antwoord op het laatste deel: "staan ze in het oude testament ?"
Amadea
11 jaar geleden
De reden wordt gevraagd, en die is dat het voorgeschreven is. Dat het om hygiëne en gezondheid zou gaan is achterhaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, als je het zo bedoeld heb je inderdaad de hele vraag beantwoord. (al ben ik het niet met je eens m.b.t. het achterhaald zijn van hygiëne e.d.) Maar mijn plusje had je al binnen. Ik kàn je helaas geen tweede geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea. je bent goed op de hoogte. plusje op jouw goede antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Er staat nergens in de bijbel dat er een reden voor de wetten is, behalve dan dat het god's wil is. Daarna is men de positieve kanten van die regels gaan benadrukken alsof dat de achterliggende gedachte is.
Deze dienden om de Israëlieten afgescheiden te houden van de heidense natiën, de reinheid en de gezondheid te bevorderen en hen eraan te herinneren dat zij een voor God geheiligd volk waren; Le 19:2:

Jehovah zei tegen Mozes: „Spreek tot de gehele vergadering van de zonen van Israël.” De woorden die daarop volgden waren op alle leden van het volk van toepassing. Wat moest Mozes hun vertellen? God vervolgde: „Gij moet tot hen zeggen: ’Gij dient u heilig te betonen, want ik, Jehovah, uw God, ben heilig’” (vers 2). Elke Israëliet moest heiligheid aan de dag leggen. De woorden „gij dient” laten zien dat het geen suggestie was maar een gebod.

In de spijswetten stond dat de joden wel mochten eten:
Elk schepsel dat gespleten hoeven heeft (die een volledige kloof vertonen) en herkauwt (Le 11:2, 3; De 14:6)
Alles in het water wat vinnen en schubben heeft (Le 11:9-12; De 14:9, 10)
Insekten en gevleugelde wemelende schepselen die op vier poten gaan en springpoten hebben: treksprinkhaan, eetbare sprinkhaan, krekel en veldsprinkhaan (alle naar hun soort) (Le 11:21, 22)

Maar landdieren, vissen, vogels en wemelende schepselen die als voedsel verboden waren:
Landdieren: kameel, klipdas, haas en zwijn (Le 11:4-8; De 14:7, 8)
Vissen en andere wemelende schepselen in het water die geen vinnen of schubben hebben (Le 11:10)
Vogels en vliegende schepselen: arend, beenbreker, zwarte gier, rode wouw, zwarte wouw, gewone wouw, raaf, struisvogel, uil, meeuw, valk, steenuil, ransuil, zwaan, pelikaan, gier, aalscholver, ooievaar, reiger, hop, vleermuis en elk gevleugeld wemelend schepsel dat op vier poten gaat (d.w.z. dat zich op dezelfde manier voortbeweegt als viervoetige dieren).
De factoren die bepaalden welke vliegende schepselen als ceremonieel „onrein” werden bestempeld, worden in de bijbel niet uitdrukkelijk vermeld. De meeste van de ’onreine’ vogels waren roofvogels of aaseters, maar niet alle (De 14:12-19; Le 11:13-20; )
Wemelende schepselen op de aarde: blindmuis, springmuis, hagedis, waaierteengekko, grote hagedis, salamander, zandhagedis, kameleon en elk schepsel dat op de buik of op vier of enig groot aantal poten gaat (Le 11:29, 30, 42)
Een uit zichzelf gestorven of reeds dood dier of een dier dat door een wild beest verscheurd was (Le 17:15, 16; De 14:21; Ex 22:31)