Kent de katholieke kerk opwekkingsliedjes?

Hier in de omgeving word jaarlijks door verschillende kerken een feestweek voor kinderen georganiseerd, daar worden dan altijd ontzettend mooie opwekkingsliedjes gezongen.
Ik word er altijd heel blij van. Zelf ben ik katholiek en worden er eigenlijk nooit dit soort liedjes gezongen in onze kerk maar ik vroeg me af of de katholieke kerk ook opwekkingsliedjes kent.
Ik hoor natuurlijk het verschil in de liederen maar waarom zit er zo'n verschil in? We geloven immers in dezelfde God.
Hartelijke groet Tamara

7 jaar geleden
in: Religie
1.9K
erotisi
7 jaar geleden
Misschien vind je hier iets: http://www.kcv-net.nl/kcv/activiteiten/zang-en-muziek
Erna55
7 jaar geleden
Er zijn meer dan honderd verschillende christelijke kerken.
Ook al geloven ze in "dezelfde" god, ze verschillen enorm.
De amish, de vrijgemaakte gereformeerden, de orthodox katholieken, ze verschillen enorm in hoe ze het geloof vorm geven en hoe ze hun god ervaren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Toen ik in maastricht woonde ben ik een aantal keren naar de mis geweest. Bij al die missen was er maar een waar samen gezongen werd, dat was bij een eerste communie. Ik ben van huis uit protestant, dus was dat niet gewend. Ik vind een mis mooier dan een kerkdienst, en mystieker. Maar bij een kerkdienst voel je meer saamhorigheid. Ik ben niet meer gelovig, maar ga nog steeds graag naar de kerk.

Antwoorden (1)

Ik denk het niet.

In de protestante kerken wordt er tijdens de kerkdienst gezongen door de kerkgangers. Dat is al zo sinds de reformatie. Dus is er de afgelopen 400 jaar een traditie ontstaan voor het schrijven en componeren van liederen die door iedereen meegezongen kunnen worden.

In de katholieke kerk werd er niet door de kerkgangers gezongen, alleen door de priesters. Omdat het tot jaren 60 allemaal in het latijn ging is dat ook wel logisch.
Dus is er geen helemaal geen traditie op dat gebied in RK kerk.

Toegevoegd na 9 uur:
Je vraagt je waarom die verschillen als je in dezelfde god gelooft. De islam gelooft ook in dezelfde God. En de joden ook. Dus blijkbaar zijn er veel manieren om te geloven. In de bijbel staat "In het huis mijns Vaders zijn vele woningen".