Zegt de religie die iemand heeft, iets over die persoon?

Wat zegt het als iemand moslim, christen is of bijvoorbeeld Kabbala aanhangt? Zegt het iets, niet veel of misschien helemaal niets?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijft fascinerend... die vragen van jou! +1!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, dank je... weet even niet wat ik nu moet zeggen hoor :)

Het beste antwoord

Soms wel soms niet. Sommige hebben bewust een bepaalde geloofsovertuiging gekozen omdat zij dat graag als leidraad in het leven gebruiken. Religie is een deel van hun identiteit en daardoor van persoon. Anderen worden van kinds af aan groot gebracht met een bepaald geloof maar hebben zelf niet een bewuste keuze kunnen maken. Voor deze mensen is religie minder een gedeelte van hun identiteit. Desondanks denk ik dat de meeste gelovigen meer zijn dan alleen christen/moslim enz. Dus je moet nooit alleen iemand beoordelen op zijn geloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Het zegt meer iets over de afkomst van die persoon en de wijze waarop hij is opgevoed. In de meeste gevallen volg je namelijk het geloof van je ouders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je voor een geloof kiest denk ik wel dat het iets over je zegt
als je het van huis uit meegekregen hebt minder, want dan is dat in eerste instantie niet jouw keus

Als je zakelijk naar de geloven kijkt, zijn ze in de grondgedachte allemaal hetzelfde.

Kiezen voor een afwijkend "geloof" zegt veel over iemand
vind ik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zou een voorbeeld kunnen zijn van een 'afwijkend' geloof?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou ik denk aan "geloven" waar mensen veel voor over moeten hebben om m uit te oefenen.
Ik zelf geloof niet in God , maar in de kracht die in de mens zelf zit (ik ben dus Humanist)
Dat moet ik altijd verdedigen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je werkelijk denkt dat alle geloven in de grondgedachte hetzelfde zijn, kan ik je aanraden af en toe een krant open te slaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik benhet wel met mathilde eens. De basisgedachte van 9 van de 10 geloven is toch echt: liefde.
En als je bv de koran naast de bijbel legt, vind je heel veel overeenkomsten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bovendien hebben bijna alle geloven de overeenkomstige kern: het geloof in een bovennatuurlijk wezen of wezens anders dan mens of dier
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen zoeken inderdaad graag naar de verschillen, maar in de basis zijn er voornamelijk overeenkomsten. @mathilde
Ik begrijp wat je bedoelt. Vanuit jouw overtuiging als Humanist, is het dan 'makkelijker' om een Boeddhist te begrijpen dan bijvoorbeeld een moslim? Ben gewoon even nieuwsgierig in de hoop dat je dit oké vindt :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb met het Boeddhisme meer affiniteit omdat er oa staat: Het ontwikkelen van je eigen geest.
Ik ben voorstander van zelf denken , zelf doen en niet mijn problemen in de handen van God leggen.
Hoe zie jij dat dan @Marita
Ik merk dat mijn mening al weer niet gerespecteerd wordt door enkelen ( -1)
Heb ik ook een term vor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mathilde
Dan had ik het goed ingeschat en begrijp ik zeker hoe je naar de dingen, het leven kijkt. Ik ben zelf een beetje 'een verhaal apart'. Ik geloof niet in één religie, ik zie in alle religies mooie dingen en die pik ik er voor mezelf uit. Ik ben bovenal Boeddhist maar ik geloof ook in God. Ik geloof niet in de hel en over de hemel twijfel ik, maar wel in karma en de mogelijkheid van reïncarnatie. Ik ben zelf verantwoordelijk en leg net als jij, niets in de handen van God. Ik geloof niet in zelf denken, onderzoeken, ontwikkelen om het beste resultaat er voor jezelf uit te halen. Misschien klinkt het wat verwarrend, maar ik ben alles behalve in verwarring. Ik zie heel duidelijk het pad waar ik op loop en waar ik naartoe wil en ik pik onderweg van alles mee om de wandeling zo mooi en zinvol mogelijk te maken. Die -1 begrijp ik ook niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ehm, kleine maar zeer belangrijke correctie: ik geloof NIET in zelf denken... etc... dat woordje niet moet er natuurlijk NIET staan ;)
Dat ligt aan de persoon zelf. En verschilt dus bij iedereen. Ikzelf heb van mijn ouders een geloof meegekregen. Ik doe daar vrij weinig mee. Ik geloof wel enigszins (twijfels zijn er ook )Maar verder zul je niet kunnen zeggen welk geloof ik heb. Ik straal het niet uit, vertel er niets over en gebruik heb ook (vrijwel )niet in het dagelijkse leven. Persoonlijk zegt het bij mij dus niets, ik heb het enkel meegekregen van mijn ouders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben Rooms-Katholiek opgevoed maar ik ga allang niet meer naar de kerk.Er zijn een hoop regels in het katholieke geloof die mij erg tegenstaan zoals het verbieden van geboortebeperking waardoor mijn ouders 12 kinderen hebben gekregen en daar zwaar onder gebukt gingen.Ook wij kinderen hadden het niet gemakkelijk omdat onze moeder altijd gestrest was en een ongelukkige indruk maakte.Ik heb me daar altijd heel schuldig onder gevoeld en nam ook nooit geen vriendinnetjes mee naar huis om mijn moeder te ontzien.Of de religie die iemand aanhangt iets over de persoon zegt is weer afhankelijk van de religie en of de persoon dat strikt naleeft.Moslims bv.willen een vrouw geen hand geven en dat zegt dan weer over hen dat ze zichzelf boven de vrouw stellen .Jehova getuigen mogen geen bloedtransfusie ondergaan en daarmee zetten ze hun leven op het spel.En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.Nee,ik laat mezelf niet in een hokje plaatsen.Ik geloof wat ik geloof en niet wat me wordt voorgeschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een krachtig eerlijk antwoord+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je Ed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag ik me hierbij aansluiten? +1 van mij erbij.
Als je op latere leeftijd een geloof bewust kiest, zegt het volgens mij echt wel iets over je.
Je maakt dan een overtuigde bewuste keuze denk ik, dat is wel een soort van statement dat iets zegt over jou als persoon.
Sommige mensen daarentegen krijgen een geloof van hun ouders en nemen dat over, dat lijkt me meer een vervolg van iets wat ze als voorbeeld hebben gezien, dus geen echte bewuste keuze, dus dat zegt dan minder over hun persoonlijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ja, dat zegt heel veel over een persoon. Het zegt met name hoe hij zichzelf en anderen ziet en hoe hij met anderen omgaat of wenst om te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een kind zijn de ouders hun grote onvoorwaardelijke voorbeeld.
Ze leren van hun ouders hun taal, manieren, gewoonten en nemen meestal ook hun geloof over.
Leven deze kinderen in een land waar het geloof alles overheerst, dan zullen deze kinderen ook meestal dit geloof trouw blijven.
Leven ze in een land waar er meerdere geloven naast elkaar leven, dan kunnen ze nog al eens van geloof veranderen.
Leven ze in een land waar ook veel ongelovige zijn , dan is de kans heel groot dat het oudere kind er over na gaat denken en besluit niet meer gelovig te zijn.
Religie zegt dus wel iets over de persoon zelf, maar dan vooral over zijn afkomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zegt wel iets over die persoon, namelijk hoe deze in het leven staat.
Een religieus persoon kun je bijvoorbeeld beledigen als je iets over zijn/haar ideologie zegt. Een areligieus persoon zal zich niet zo gauw beledigt voelen omdat deze simpelweg geen "vastomlijnde" ideologie heeft. Deze persoon zal meer open staan voor andere ideeën en zich niet persoonlijk opvatten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zegt denk ik op zich niet zoveel over een persoon. Ieder mens beleeft zijn of haar spiritualiteit op zijn of haar manier en dat is niet iets wat je karakter heel erg beinvloed, tenzijn je echt fundamentalistisch wordt.

Het zal hooguit iets zeggen over iemands spirituele voorkeur, maar dan ook alleen wanneer iemand zelf als volwassene zijn of haar religie heeft gekozen.
Dus niet wanneer het met de paplepel ingegoten is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helder, +1 van mij
in beginsel zegt het uitsluitend iets over de afkomst en omgeving waarin hij/zijn leeft. Cultuur dus.

De felheid waarmee hij (meestal geen zij) zich erin vastbijt zegt iets over opvoeding en opleiding, over het 'feiten kunnen en willen aannemen zonder bewijs' en over logisch redeneervermogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke religie iemand heeft, zegt nog niet zoveel over de persoon. Wat veel meer zegt:

- Hangt iemand een erligie aan alleen omdat zijn ouders dat ook deden, of omdat hij er zelfstandig over heeft nagedacht?
- Hoe fundamentalistisch is iemand?
- Vindt iemand dat de regels van zijn religie gelen voor iedereen, of heeft hij het besef dat er diversiteit is en moet kunnen zijn?
- Beseft iemand dat de vrijheid die hem in staat stelt zijn religie openlijk te belijden óók geldt voor iemand met een andere of geen religie?

Etc. etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee , natuurlijk niet !
Hij/zij houdt zich aan de regeltjes van die religie.
En als diegene diep in zijn hart kijkt, komen alle religies op hetzelfde neer.

Groetjes Zeppuhh ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in algemene zin zegt je religie iets over de plek waar je bent geboren en niet de persoon (tenzij je hem of haar voor dit onderwerp even 'terugredeneert' tot een plek). Het gaat dus om de trist: werelddeel, land, deel van het land en het gezin.

Vergelijk: Europa+Nederland=christelijk+Veluwe+gezin=protestantse variant van het christelijke geloof (mogelijk zelfs de orthodoxe variant).

Oftewel:
De kans dat iemand die zegt dat 'ie orthodox protestants is en van de Veluwe komt, en dus uit Nederland (Europa) is groter dan dat iemand die zegt dat 'ie boeddhist is, in bijvoorbeeld Uddel is geboren.

Interessant:
In bepaalde steden kun je zelfs nog de wijk erbij betrekken. Waar ik woon leven veel moslims in een bepaald gedeelte van de stad.